روایت ستار روزبه از اجرای ارکسترال نقش «ابلیس»

روای نقش «ابلیس» در اثر ارکسترال « سوگ شفق» معتقد است: زبان موسیقی، نسبت به تمامی چیزهایی که تا به امروز دیده و شنیده شده، متفاوت است.

روایت ستار روزبه از اجرای ارکسترال نقش «ابلیس»

ستار روزبه (مدرس صدا سازی و خواننده ایرانی) پس از اجرای موسیقی آیینی «سوگ شفق» در سالن همایش‌های برج میلاد تهران درباره این اجرا گفت: «سوگ شفق» اجرایی است، دربردارنده مفاهیم مذهبی و روایت گر حماسه عاشورا و امام حسین (ع) که در قالب فضایی ارکسترال و موسیقی کلاسیک آهنگسازی شده و به اجرا درآمد و در طول اجرا بازخوردهای بسیار خوبی از آن دریافت کردیم.

ستار روزبه که در این اجرا روای نقش «ابلیس» بود و در پرده اول به روی صحنه آمد، درباره نقش خود اظهار کرد: ازکودکی در هیات‌های عزاداری بزرگ شدیم و شرکت داشتیم و در همین دسته‌ها و نوحه‌خوانی‌ها از امام حسین (ع) شنیدیم و آموختیم و انرژی‌های مثبتی که از این فضای معنوی دریافت کردیم، قابل انکار نیست. روایت نقش ابلیس در این کار برای من جذاب بود. در واقع مواجهه دو نقش مثبت و منفی و اولین تجربه‌ام در این نقش منفی بود. چالش جدید و جالبی که بحمد الله توانستم از عهده آن برآیم و باز خورد های مثبتی از آن دریافت شد.

او درباره حمایت از اجراهای ارکسترال همچون «سوگ شفق» بیان کرد: از نگاه بنده نیاز است توجه بیشتری به این نوع کارها شود و از آهنگسازانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، حمایت صورت گیرد. برای این اجرا انجمن موسیقی ایران زحمات بسیاری متقبل شد و خدا را شکر به بار نشست. آهنگسازان خوبی چون میلاد آقایی و دیگر آهنگسازان جوان کشورمان سرمایه‌های موسیقی مملکت ما هستند اما کمتر نامشان شنیده شده است و باید هنر آنها جدی گرفته شود. بر این اساس با این نگاه و حمایت‌های افزون، آثار بیشتر و بهتری به مخاطبان عرضه می‌شود.

ستار روزبه درباره ارتباط نسل امروز با آثار آیینی چون «سوگ شفق» و اثر گذاری آن گفت: در این زمینه و در شنیده شدن این سبک کارها، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند. بر این اساس وقتی اجرایی بسیار عظیم و قوی مانند «سوگ شفق» در برج میلاد در حال اجرا است، رسانه‌ها باید بیایند از نزدیک کار را ببینند و پیام این کار را به جامعه منتقل کنند تا این‌گونه آثار بیشتر دیده و شنیده شود و قطعا مخاطب بیشتری هم جذب خواهد کرد. موسیقی آیینی شاکله تمامی سبک‌های موسیقی است و بار دیگر تاکید می‌کنم، باید حمایت شود.

این هنرمند درباره اثرگذاری زبان هنر به ویژه موسیقی در بیان پیام عاشورا اظهار کرد: زبان موسیقی، نسبت به تمامی چیزهایی که تا به امروز دیده و شنیده شده، متفاوت است و در انواع مختلف ارائه می‌شود. مانند نوحه‌خوانی و تعزیه یا در قالب موسیقی کلاسیک و دستگاهی و... که قطعا تآثیرگذاری آن در این قالب بیشتر است.

 «سوگ شفق» یک اجرای آیینی به مناسبت اربعین حسینی (ع) بوده و روایت حماسه کربلا در پنج پرده است که در برج میلاد تهران به صحنه رفته بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها