استاندار مرکزی:

جلوی خروج کالاهای اساسی از استان گرفته شود

استاندار مرکزی با بیان اینکه در استان مرکزی در حوزه مرغ و تخم مرغ با هیچ کمبودی مواجه نیستیم، گفت: باید جلوی خروج کالاهای اساسی همچون مرغ و تخم مرغ از استان گرفته شود.

جلوی خروج کالاهای اساسی از استان گرفته شود

سیدعلی آقازاده، در جلسه تنظیم بازار استان مرکزی اظهار کرد: درخصوص برخی از کالاها در استان مرکزی با مازاد تولید مواجهیم، اما باید در ابتدا نیاز استان تامین شود. اولویت مصرف در کالاهایی که تولید می‌کنیم با خود استان است.

وی با اشاره به اینکه همه استان‌ها با مشکل تورم مواجهند، تاکید کرد: متاسفانه در استان مرکزی در ۶ ماهه اول سال، شاهد افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، در حالی که در حوزه ارز نوسان چشمگیری وجود نداشته و کمتر از ۱۰ درصد بوده است. باید در خصوص افزایش قیمت مواد اساسی و خوراکی مردم تحلیل صورت گیرد و از همه اصناف از جمله مردم، صدا و سیما، خبرنگاران، دانشگاه‌ها و کسبه در این زمینه کمک گرفت.

وی افزود: متاسفانه ستادهای تنظیم بازار چه ملی و چه استانی با واقعیت‌ها منطبق نیستند و قیمت‌های تعیین شده در این ستادها با بازار متفاوت است، حتی در مواردی در خصوص برخی اقلام سخن از ارزانی است، در صورتی که در بازار معکوس آنرا شاهد هستیم. لذا باید مانند یک شهروند در کف بازار حضور داشته باشیم و قیمت‌ها و شرایط را از نزدیک مشاهده کنیم.

وی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد: متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب مردم نمی رود. سالانه ۱۷۰ هزار میلیارد یارانه اختصاص می‌یابد که بخش زیادی از آن به جیب مردم نمی رود، از زمان تصویب این اصل بنا بود با تخصیص این یارانه، تورم فشار کمتری به مردم وارد کند ولی به دلیل عدم نظارت، این ارز ۴۲۰۰ تومانی به معیشت مردم تزریق نشد.

اقازاده افزود: امروز مردم کالاهای اساسی خود را با قیمتی بالاتر از ارز یارانه‌ای خریداری می کنند به همین سبب باید تلاش شود که مابه التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز نیمایی برای کالاهای اساسی به صورت نقدی به افراد دهک‌های پایین تزریق شود، همچنین اگر قیمت کالاهای اساسی بر مبنای ارز نیمایی باشد ممکن است این آشفتگی کمتر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز گفت: استفاده از سامانه الکترونیکی موجب می‌شود رویکرد نظام مند در شبکه توزیع صورت گیرد.

سعید فرخی افزود: نرخ رشد تورم نسبت به سال گذشته بالاتر است و استان مرکزی به نرخ رشد تورم نزدیک شده است که باید در نشست تنظیم بازار راهکار مناسب برای تعادل بخشی قیمت ها ارائه شود.

وی اظهارداشت: در سال‌های گذشته در تنظیم قیمت کالاهای اساسی سطح عمومی قیمت ها از میانگین کشوری پایین تر بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: فرار مرغ از استان به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد، مرغ داران نباید محصول خود را بدون مجوز از استان خارج کنند و دستگاه های نظارتی باید بر این امر کنترل داشته باشند. لذا نظارت بر عرضه مرغ در سطح استان توسط جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان امری ضروری است.

حمیدرضا اخوان معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: از تاریخ ۱۵ مهرماه تا ۹ آبان ماه ۱۱۸ تن مرغ کشتار شده و روزانه ۹۰ تن توزیع مرغ در سطح استان داشته‌ایم. جوجه ریزی در۷ ماهه سال گذشته ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزارعدد بوده است که در سال جاری این میزان به ۱۸میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه افزایش داشته است. روزانه تامین ۱۶۰ تن مرغ در استان الزامی است.

وی افزود: در شهریور ماه سال جاری میزان جوجه ریزی ۲میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه، مهرماه ۲ میلیون و ۴۰۰هزار قطعه و آبان ماه یک میلیون قطعه بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حوزه عرضه مرغ با فرار مرغ مواجهیم و متاسفانه در بازه زمانی ۱۰ مهر تا ۵ آبان ۲۰ تن مرغ زنده بدون مجوز از استان خارج شده است.

وی اظهار کرد: ۶۶ واحد تولید تخم مرغ در استان مرکزی فعالیت دارند. تولید تخم مرغ در استان مرکزی ۱۴۶هزارتن بوده است که ۴۰ الی ۴۵ تن از آن نیاز استان را برطرف می‌کند.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی نیز گفت: قیمت کالاهای اساسی در استان با سطح عمومی قیمت های کشور یکسان است ولی قیمت نخ و کالاهای نساجی افزایش نشان می دهد.

جمشید زند افزود: مهمترین مشکل سامانه تجارت این است که با کارخانه دار و عمده فروش برخورد می شود و از خرده فروش غفلت شده است.

فرمانداران شهرستان‌های استان مرکزی نیز در این جلسه در خصوص مشکلات اساسی در حوزه قیمت مرغ و کمبود نهاده‌ها صحبت کردند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها