باید راهکارهای غربی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی را کنار بگذاریم

باید راهکارهای غربی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی را کنار بگذاریم

به گزارش خبرگزاری تسنیم تقی رستم‌وندی چهارشنبه شب در نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، با اشاره به سفر یک روزه وزیر کشور اظهار داشت: فردا جلسه‌ای که در خدمت وزیرکشور هستیم باید گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی که عمدتا جنبه منفی هم دارد ارائه کنیم که چند موردی را من مطرح می‌کنم و شما هم با استاندار مرکزی و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی هم‌فکری کنید تا چند موردی را ارائه کنیم و حتی الامکان راهبرد پیدا کنیم برای حل آنها زیرا اصل بر راهبرد کاهش آسیب‌های اجتماعی مطرح است.

وی افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کرد که گویا فردی از اعضای خانواده گرفتار این آسیب شده است، این تعبیر می‌تواند سرلوحه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی باشد، در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی حتی نجات یک نفر از افراد آسیب دیده هم ما را به انجام رسالت مان نزدیک می‌کند.

رستم‌وندی تصریح کرد: در جلسه چهارم آسیب‌های اجتماعی که با حضور سران قوه و40 نفر از مسئولان ارشد نظام برگزار شد، راهکارهایی که در راستای کنترل این آسیب‌های اجتماعی توصیه شده بحث پیشگیری و آموزش است که باید در این حوزه اقدامات گسترده‌تری انجام شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به چند محور عمده از آسیب‌های اجتماعی در استان مرکزی گفت: پایین بودن نرخ موالید، پائین بودن نرخ ازدواج و بالا بودن نرخ طلاق که از جمله آسیب‌های مرتبط به یکدیگر است.

رستم‌وندی اضافه کرد: مسئله حاشیه‌نشینی از دیگر مشکلات اجتماعی استان مرکزی است و همچنین آمار ضرب و جرح در استان در طول سال‌های اخیر افزایش داشته و آمار اعتیاد نیز بالا است.

وی با اشاره به دیگر آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: دختران فراری و فرار از منزل و استفاده از مشروبات الکلی از دیگر آسیب‌های اجتماعی است که آمار آن رو به افزایش است، از سوی دیگر حاشیه نشینی در استان هم از معضلات جدی استان به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به افزایش آمار ضرب و جرح گفت: در سطح کشور میزان ضرب و جرح به صورت جهشی افزایش یافته و به دنبال آن شاهد این افزایش در سطح استان هم هستیم.

وی افزود: در مجموع این موارد در می‌یابیم که استان مرکزی جزو استان‌های نسبتا بهره‌مند از ساختارهای عمرانی و زیرساخت‌های مناسب است، برخلاف استان‌های دیگر که از منابع محدودی بهره‌مند هستند و نرخ آسیب‌های اجتماعی در این استان‌ها بیشتر است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی ادامه داد: برنامه‌های درمانی که در راستای درمان این آسیب‌دیدگان انجام داد می‌توان به تاسیس موسساتی که به صورت ویژه بر هر یک از این معضلات می‌پردازد اشاره کرد، بیشترین تمرکز باید بر روی آموزش و پیشگیری از هر نوع آسیب اجتماعی باشد.

وی بیان کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی هیچ دارویی به عنوان داروی کلی برای همه آسیب‌های اجتماعی تجویز نمی‌شود که اگر کسی در یک جلسه علمی و تخصصی مدعی شود نشانگر این است که بحث آسیب‌های اجتماعی را به درستی نشناخته‌ است بنابراین هر یک از این آسیب‌ها باید به صورت جداگانه به صورت علمی و تخصصی بررسی شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بر ضرورت تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ور برای بررسی هر یک از آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید راهکاری بومی و ملی و دینی که متناسب با فرهنگ ما و نه بر طبق ادبیات کشور‌های غربی باشد.

وی افزود: در رابطه با اعتیاد باید بدانیم که پایداری درمان اعتیاد زیاد نیست، بنابراین باید پیشگیری از اعتیاد را مدنظر قرار دهیم در حالی که سهم مباحث پیشگیرانه در کشور فقط سه درصد است که رقم بسیار پایینی است.

رستم‌وندی ادامه داد: باید برنامه‌های پیشگیری و درمانی همزمان با هم پیش بروند و فعالیت ها بیشتر به حوزه پیشگیری معطوف شود چرا که پس از وقوع آسیب درمان آن بسیار سخت است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: آسیب های اجتماعی طیف متنوعی هستند که با یک نسخه واحد نمی توان همه آنها را درمان کرد بنابراین باید تک تک آسیب های اجتماعی را موشکافی کرده و راه پیشگیری و درمان آن را بررسی و ارزیابی کنیم.

وی بیان کرد: باید راهکارهای غربی در مقابله با آسیب های اجتماعی را کنار بگذاریم و راهکارهای بومی اتخاذ کنیم و حتی در درمان جسمی نیز باید داروها و الگوهای بومی خود را داشته باشیم.

رستم‌وندی افزود: در سطح استان مرکزی یک هیئت اندیشه‌ور داشته باشیم تا متناسب با فرهنگ خود استان راهکارهایی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تدبیر شود، که در این راستا باید توجه داشت که از ظرفیت و توانمندی خیرین کشور غافل نشویم.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها