ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است

رئیس مرکز تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، گفت: ایران به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای در برابر تغییرات اقلیم آسیب‌پذیر است.

ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است

مسعود زندی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با الحاق ایران به توافقنامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اظهار کرد: موضوع کاهش گازهای گلخانه‌ای یک موضوع جهانی است و همانند کاهش آلودگی هوا نیست، چراکه برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها اقداماتی صورت می‌گیرد، اما برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باید تمام دنیا متحد شوند.

وی ادامه داد: اقدام تنها یک کشور در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای کارساز نیست و همکاری سایر کشورها را می‌طلبد.

زندی با بیان اینکه ایران جزء ۱۰ کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، گفت: ایران به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای یکی از کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیم است و کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات اقلیم هستند.

وی افزود: کاهش نزولات جوی، خشکسالی، بیابان‌زایی و سیلاب‌ها از جمله خسارات ناشی از تغییرات اقلیم در ایران است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تغییر اقلیم با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به خصوص دی‌اکسیدکربن همراه است، تصریح کرد: هر کشوری می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی خود و برحسب مسئولیتی که برعهده دارد در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای اقدام کند و از وارد شدن آسیب به اقتصادش جلوگیری کند.

وی ادامه داد: بهتر است هر کشوری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ای داشته باشد، به همین دلیل برنامه ملی مشارکت کاهش انتشار نیز به دولت ارائه شده و قبل از الحاق به توافقنامه پاریس نیز این برنامه به دبیرخانه تغییر اقلیم ارائه شده است.

زندی گفت: در ماده 16 کنوانسیون تغییر اقلیم هر چیزی به عنوان زمینه توافقنامه باشد، جزئی از آن توافقنامه است، اشاره و این برنامه به تمام کشورها اعلام شده است.

وی افزود: برنامه مشارکت ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز آماده ارائه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برنامه الحاق به توافقنامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ای غیر الزام آور برای تسهیل فعالیت کشورها در جهت کاهش این گازها است.

زندی گفت: توافقنامه پاریس تسهیل کننده است، لذا برای مقابله با اثرات تغییر اقلیم باید کمک‌های ملی و انتقال فناوری صورت گیرد و باید آموزش‌های لازم ارائه شود تا تمام کشورها به اهداف توافقنامه دست یابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها