تنها ۵ درصد از بودجه ۱۰۰ میلیون دلار مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است

رییس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: از ۱۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده برای مقابله با ریزگردها در خوزستان سهم سازمان محیط زیست تنها ۵ درصد است.

تنها ۵ درصد از بودجه ۱۰۰ میلیون دلار مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفته است

علی محمد طهماسبی بیرگانی در نشست خبری اقدامات کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد وغبار با اشاره به اینکه این کارگروه از سال ۸۸ فعالیتش را در چارچوب اقدامات نظارتی آعاز به کار کرده است گفت: آیین نامه این کارگروه در سال ۹۵ اصلاح شده است.

طهماسبی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به کمک دیگر دستگاهها در حال منشا یابی گرد و غبار داخلی و خارجی است اظهار داشت تفاهم نامه هایی که در سال های گذشته با عراق، سوریه،قطر و ترکیه صورت گرفته را بی نتیجه بوده است.

وی ادامه داد: رایزنی هایی با سازمان ملل متحد و UNDP انجام شده و قبول کردند تا همکاری های بین المللی جنبه عملیاتی داشته باشد.

وی افزود: درخصوص تامین حقابه های تالاب ها و مدیریت منابع آب مناطق درگیر گرد و غبار کارگروهی تشکیل شده است.

طهماسبی خاطرنشان کرد تا سال ۹۵ اعتباری جهت مقابله با گرد غبار به این کارگروه اختصاص داده نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد متولی اصلی مقابله است گفت: در سال ۹۵ تنها ۱۷.۵ میلیارد تومان و در سال ۹۶ چیزی حدود ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶، ۲۸۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

طهماسبی از اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان به تخصیص داده شد که تنها مربوط به استان خوزستان بوده است، و استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان دیده نشده اند.

رییس کارگروه ملی مقابله با گرد غبار خاطرنشان کرد: باید میان طوفان ماسه و گرد و غبار تفاوت قائل شویم، طبیعت مناطق هشک و نیمه هشک بیابانزایی و گرد و غبار راحت تر اتفاق می افتد.

وی افزود: غبارخیزی غلظتش بیشتر از طوفان ماسه است و رسیدگی به طوفان های ماسه را از وظایف وزارت جهاد دانست.

وی ابراز داشت: ۲۰ میلیون هکتار از سطح سرزمینی ما طبق مطالعه سازمان جنگل مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی است اظهار داشت: با توجه به مطالعات اخیر گرد و غبار حدود ۳۰ میلیون هکتار استان های کشور تحت تاثیر هستند.

رییس کارگروه ملی مقابله با گرد غبار ادامه داد: نمی توانیم محاسبه کنیم چند درصد گرد و غبار منشا خارجی دارد.

به گفته این کارشناس ایران از شرق و از ناحیه افعانستان و پاکستان تا ترکمنستان در شمال شرقی تحت تاثیر گرد و غبار است.

طهماسبی به اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار به خوزستان و در نطر گرفته نشدن سیستان و بلوچستان انتقاد کرد و گفت: ۱۰۰ میلیون دلار بودجه مورد نظر از صندوق توسعه به خوزستان اختصاص داده شده است.

وی افزود علی رغم نامه نگاری ها نتوانستیم این سماله را حل کنیم اما قول اختصاص بودجه در سال ۹۸ را گرفته ایم.

طهماسبی در خصوص تامین حقابه های زیست محیطی تالاب هامون و مذاکره با طرف افغانی گفت: از ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از هیرمند تنها ۳۴ میلیون متر مکعب دریافت می کنیم که به دلیل حساسیت تامین اب شرب این حقابه در چاه نیمه ها وارد می شود.

وی افزود: مکاتباتی با وزارت نیرو برای دریافت حقابه زیست محیطی انجام شده و دریافت تمامی حقابه و مذاکره با افغانستان از وظایف وزارت خارجه است.

رییس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در خصوص اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگرد ها به سازمان محیط زیست بیان داشت: این بودجه به سازمان محیط زیست اختصاص داده نشده و سهم سلزمان مخیط زیست در چارچوب وظایف کارگروه بوده و کمتر از ۵ درصد است.

به گفته وی ۹۵ درصد مابقی این بودجه به ۳ دستگاه دیگر اخاصاص یافته و ۷۰ درصد ان صرف فعالیت های اجرایی می شود.

طهماسبی اعلام کرد: تا فردا وضعیت ۲۴۵ میلیارد تومان از این بودجه مشخص می شود.

وی با یادآوری این نکته که از ۵۲۵ میلیون تومان این بودجه ۱۰۵ میلیارد تومان آن صرف نوسازی صنعت برق خوزستان خواهد شد.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها