رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا:

افت شدید دما و وزش باد در ارتفاعات/ از کوهنوردی بپرهیزید

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جوی کوهستان‌های کشور اظهار کرد: با توجه به بارش برف و وزش باد شدید همچنین افت دمایی و احتمال رخداد تگرگ از صعود به ارتفاعات و کوهنوردی که همراه با مخاطره است، بپرهیزید.

افت شدید دما و وزش باد در ارتفاعات/ از کوهنوردی بپرهیزید

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کوهستان و ارتفاعات کشور طی روزهای پایانی هفته اظهار کرد: طی روز پنجشنبه (۱۶ آذر) برای مناطق کوهستانی غرب، شمال غرب، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، زاگرس شمالی و مرکزی و طی ساعات عصر در ارتفاعات خراسان شمالی فعالیت سامانه بارشی، افزایش ابر و مه آلودشدن، افزایش سرعت باد، بارش برف در قله‌های مرتفع، احتمال رعدوبرق و تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به نفوذ هوای سرد، کاهش محسوس دما به‌ویژه برای نیمه‌شمالی کشور و پدیده‌های جوی ذکر شده در مناطق مذکور فعالیت‌های کوهنوردی با شرایط مخاطره‌آمیز همراه است بنابراین طی این روز از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات پرهیز شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، در مناطقی که با بارش پراکنده برف همراه هستند، وقوع کولاک موقت موجب کاهش دید و افت دمایی می‌شود همچنین وزش باد گاهی شدید در  بیشتر خط الرأس‌ها و قله‌های مرتفع موجب تشدید سوزباد و افت دمای محسوس می‌شود بنابراین تمهیدات لازم را بیندیشید و تجهیزات لازم جهت مواجه شدن با شرایط افت دمایی را به همراه داشته باشید.

ضیاییان همچنین درباره وضعیت جوی کوهستان‌های کشور طی روز جمعه (۱۷ آذر) گفت: طی این روز بارش‌ها محدود به دامنه‌های شمالی البرز همچنین بخش‌های محدودی از شمال غرب و شمال شرق می‌شود همچنین ابرناکی و مه آلود بودن هوا، بارش برف در قله‌های مرتفع و افزایش سرعت باد در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: در سایر مناطق کوهستانی کشور، وزش باد و گاهی وزش باد شدید مهم‌ترین پدیده جوی است بنابراین با توجه به کاهش دما به‌ویژه در نیمه‌شمالی کشور و استقرار شرایط دمایی زمستانه، تمهیدات گرمایشی مناسب به‌ویژه برای شب‌مانی و کمپینگ مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تاکید کرد: در صورت وقوع پدیده مه تابشی (تشعشعی) و کاهش دید افقی و عمودی برای ساعات اولیه صبح، تا حد امکان تا زمان تابش خورشید و کاهش غلظت مه از صعود اجتناب شود.

وی درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران اظهارکرد: طی روز پنجشنبه در ارتفاعات تهران آسمان نیمه‌ابری تا ابری و مه آلود، بارش برف در قله‌های مرتفع و افزایش سرعت باد و از بعدازظهر کاهش ابر پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: طی روز جمعه نیز استقرار هوای غالباً پایدار و آسمان آفتابی همراه با افزایش ابر در برخی مواقع همچنین وزش باد شدید و گاهی شدید مورد انتظار است.

ضیائیان در پایان توصیه کرد: در مناطق کوهستانی کشور که شامل حجم بیشتر برف هستند، به سبب اجتناب از وقوع مخاطره‌های ریزشی، از تردد و صعود در مسیرهای تابستانه اجتناب و از مسیرهای جایگزین زمستانه استفاده شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها