جنگل‌های منطقه حفاظت شده جهان‌نمای گلستان دچار حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از وقوع حریق در مناطق جنگلی منطقه حفاظت شده جهان نمای گلستان در ارتفاعات شهرستان کردکوی در غرب استان خبر داد و گفت که عملیات اطفا به کندی پیش می رود.

جنگل‌های منطقه حفاظت شده جهان‌نمای گلستان دچار حریق شد

عبدالرحیم لطفی شامگاه روز پنجشنبه گفت که این حریق حوالی ساعت 14 امروز در محدود موسوم به مغذی رخ داده است و پوشش درختی و درختچه ای منطقه شامل کچف ، ارس و کاج است و در زیر اشکوب هم گونه های علفی از خانواده فورب ها و گراس دچار آتش سوزی شده است .

وی افزود : شرایط توپوگرافی منطقه و وزش باد سبب ایجاد شعله های چند متری شده به نحوی که کار مهار حریق توسط محیط بانان و جنگل بانان منطقه به سختی پیش می رود.

به گفته وی تقاضای مشارکت و همکاری نیرو های ارتش و سپاه داده شده و به زودی با افزودن این نیرو ها عملیات مهار حریق قوت می گیرد.

جنگل‌های منطقه حفاظت شده جهان‌نمای گلستان دچار حریق شد

جهان‌نما با وسعتی بیش از ‎ ۳۰هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است.

از نظر جغرافیایی بیشتر منطقه جهان نما کوهستانی و ارتفاع آن از ‎ ۶۰۰متر در مرز شمالی اطراف شصت کلا تا سه هزار و ‎ ۸۶متر در کوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستای زیارت گرگان متغیر است.

کوههای معروف این منطقه دوکالی در غرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق و دره‌های مهم آن شامل مغزی در غرب، جلینک بلینگ در جنوب، سفیددره در مرکز و ترکت در شمال واقع است.

با وجود کوهستانی بودن این منطقه چشمه‌های زیادی در آن جاریست که از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهارسرا، چشمه‌های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مرادچشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت است.
همچنین رودخانه‌هایی در این منطقه جاریست که از جمله می‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره کرد.

جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جز بخش فرعی جنگل های هیرکانی شمال کشور و پوشش غالب گیاهی آن درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است.

مهمترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

این منطقه به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و در معرض خطر نظیر خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی. سیاه گوش و پلنگ است.

پرندگان بومی و مهاجر این منطقه نیز از دیگر زیبایی ها هستند که از جمله آن انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا است.

منبع: ایرنا

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها