تغییرات اقلیمی، عامل وقوع سیلاب‌های مرگبار در اروپا

کارشناسان محیط زیستی اظهار داشتند: بارندگی‌های شدیدی که وقوع سیلاب های مرگبار را طی ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) در اروپا به همراه داشت ناشی از تغییرات آب و هوایی بوده است.

تغییرات اقلیمی، عامل وقوع سیلاب‌های مرگبار در اروپا

وقوع سیل‌های اخیر در آلمان، بلژیک و دیگر مناطق اروپا دستکم ۲۲۰ قربانی برجای گذاشت و به زیر آب رفتن برخی از شهرها و روستاها منجر شد.

محققان بر این باورند که گرمای جهانی، احتمال بارش های مشابه را تا ۹ برابر در غرب اروپا افزایش داده است. بارش باران در این منطقه به دلیل گرمای ناشی از فعالیت انسان ۳ تا ۱۹ درصد شدیدتر است.

وقوع سیل های مهیب و مرگبار که اواسط ماه ژوئیه در آلمان، بلژیک و مناطق دیگر رخ داد، کارشناسان هواشناسی و مقامات محلی را شوکه کرد. بر اثر این سیلاب ها زندگی بسیاری از مردم از بین رفت و خانه ها، بزرگراه ها و خطوط راه آهن به دلیل جریان سریع آب تخریب شد.

وقوع سیل ناشی از بارش شدید باران در مدت یک تا دو روز بوده و خشکی زمین در کنار عوامل هیدرولوژیکی بومی مانند پوشش زمین و زیرساخت ها این موضوع را تشدید کرده است.

برای تجزیه و تحلیل تاثیر تغییرات آب و هوایی در چنین رویدادهایی، محققان بر بارش های شدید قبل از وقوع سیل تمرکز کردند. آنان به شکل محدود توانستند این کار را انجام دهند چراکه برخی از سیستم های نظارت هیدرولوژیکی که اطلاعات دقیق تری در مورد سیلاب در اختیار آنان قرار می داد به دلیل سرازیر شدن آب تخریب شده است.

داده های میزان بارش نشان داد که در مناطق اطراف رودخانه Ahr و Erft در آلمان و منطقه "میوز" در بلژیک طی یک روز ۹۰ میلی متر باران گزارش شده است. در حالیکه کارشناسان روند افزایش بارندگی را در این مناطق کوچک پیدا کردند اما در مجموع درک دقیق از تاثیر تغییرات آب و هوایی، چالش برانگیز بود زیرا هر سال تنوع طبیعی زیادی در الگوهای بارندگی محلی وجود دارد.

محققان برای مشاهده تاثیر افزایش دما لازم است تجزیه و تحلیل خود را گسترش دهند و بخش وسیع تری از غرب اروپا از جمله شرق فرانسه، غرب آلمان، شرق بلژیک، هلند، لوکزامبورگ و شمال سوئیس را بررسی کنند.

به گزارش بی بی سی، آنها دریافتند در این منطقه وسیع، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان، شدت بارندگی حتی در تابستان را طی یک روز بین ۳ تا ۱۹ درصد افزایش می دهد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها