یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور:

عملیات اطفای حریق جنگل‌ها مانند جبهه جنگ است، نیروهای مردمی را آموزش دهید

یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: اطفای حریق عملیاتی تخصصی است اما متاسفانه در کشور افراد آموزش ندیده‌ را به دل آتش می‌فرستیم و بی‌دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

عملیات اطفای حریق جنگل‌ها مانند جبهه جنگ است، نیروهای مردمی را آموزش دهید

در ‌پی جانباختن چهار تن در جریان اطفای حریق تنگ هایقر واقع در شهرستان فیروزآباد استان فارس، احمد رحمانی با بیان اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌ها مانند جبهه جنگ است، اظهار کرد: نیروهای اطفای حریق باید ساماندهی و تحت یک تشکل آموزش داده شوند و با دستور مشخصی در زمینه اطفای حریق حرکت کنند. دستگاه متولی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع باید در هر لحظه از تعداد نیروهای حاضر در منطقه اطلاع دقیق داشته باشد و بداند که آیا این نیروها از آموزش‌ها و امکانات لازم برخوردار هستند یا خیر اما متاسفانه این اطلاعات بررسی نمی‌شود و شاهد فجایعی هستیم که طی آن چهار انسان بی‌گناه جان خود را از دست می‌دهند. اطفای حریق در جنگل‌ها مانند جبهه جنگ است؛ مگر در زمان جنگ هرکسی می‌تواند اسلحه به دست بگیرد و شروع به جنگیدن کند؟

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرد: در بسیاری از کشورها از ظرفیت نیروهای مردمی و محلی برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع استفاده می‌شود اما ‌پیش از آن نیروها تحت آموزش کامل قرار می‌گیرند. نیروهای مردمی باید آموزش ببینند و بدانند که آتش از کجا آغاز و به کجا ختم می‌شود و چگونه گسترش ‌پیدا می‌کند تا در عملیات اطفای حریق غافلگیر نشوند همچنین لازم است ورود افرادی که در این زمینه آموزش ندیده‌اند به منطقه ممنوع باشد اما نه تنها این موارد توسط دستگاه‌های متولی انجام نمی‌شود بلکه هیچ‌کس ‌پس از جان باختن نیروهای مردمی ‌پاسخگو نیست.

رحمانی ضمن تاکید بر اینکه اکنون دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که متولی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است باید ‌پاسخگوی جان از دست رفته چهار هموطن باشد، تصریح کرد:‌ دادستانی باید اکنون وارد عمل شود و سازمان جنگل‌ها را موظف به ‌پاسخگویی کند که به چه دلیلی اجازه دادند این افراد وارد عملیات اطفای حریق شوند و جان خود را از دست دهند؟

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت‌های قانونی برای همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها در زمان وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها وجود دارد و قانون تمامی دستگاه‌ها را ملزم کرده که در زمان وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع به سازمان‌های متولی کمک کنند، گفت: متاسفانه هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها برای حفظ جنگل‌ها و مراتع در برابر آتش‌سوزی دیده نمی‌شود. اگر کوتاهی یا نقصی در این هماهنگی‌ها و همکاری‌ها وجود دارد، سازمان جنگل‌ها به‌عنوان متولی باید این کوتاهی‌ها را بیان و گزارش کند وگرنه خود باید ‌پاسخگو باشد.

رحمانی در ‌پایان گفت: از ابتدای امسال به‌طور مداوم نسبت به حاکمیت خشکسالی و احتمال بروز آتش‌سوزی‌های بیشتر نسبت به سال‌های گذشته به‌خصوص در منطقه زاگرس هشدار داده شد و این هشدارها باید باعث آمادگی بیشتری در دستگاه‌های متولی می‌شد اما متاسفانه در فارس، یاسوج، چهارمحال و بختیاری و ... آتش‌سوزی‌هایی اتفاق افتاد که با فجایع بیشتری نسبت به سال گذشته همراه بود. هماهنگی بین دستگاه‌ها همچنان ضعیف و لازم است دادستانی دستگاه‌ها را موظف به ‌پاسخگویی کند و نمایندگان مجلس نیر به‌عنوان ناظر بر قوانینی که مصوب شده به‌دنبال علت جان باختن چهار هموطن در استان فارس باشند.

در جریان آتش سوزی ارتفاعات هایقر شهرستان فیروزآباد سه نفر از امدادگران طبیعت دوست به نام‌های «ناصر، حامد و رضا بهزادی که هرسه از عشایر و بومیان محلی منطقه هایقر روستای چهار قاش از توابع مرکزی شهرستان فیروزآباد بودند سه روز پیش حین انجام عملیات اطفای حریق در محاصره آتش قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند. همچنین یکی از مصدومان نیز علی‌رغم تلاش ‌پزشکان، جان خود را از دست داد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها