کدام کشورها نسبت به گرمایش جهانی آسیب پذیرتر هستند؟

گرم‌شدن کره زمین منجر به افزایش دما در بسیاری از نقاط جهان شده است و محققان در حال بررسی نحوه تاثیر آن بر مرگ‌ومیر ناشی از گرما هستند.

کدام کشورها نسبت به گرمایش جهانی آسیب پذیرتر هستند؟

نتایج بررسی اخیر موسسه تحقیقاتی بارسلون در اسپانیا (ISGlobal) نشان داد، اگرچه گرم‌شدن زمین، مرگ‌ومیر ناشی از سرما را کاهش می‌دهد اما با افزایش مرگ‌ومیر ناشی از گرما همراه خواهد بود.

به نقل از ارث، محققان از داده‌های مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از دما در ۱۶ کشور اروپایی بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ استفاده کردند و دریافتند که بیش از ۷ درصد کل مرگ‌ومیرها در این دوره به دما مرتبط بوده است.

گروه محققان با استفاده از این اطلاعات، چهار مدل آب‌وهوایی را با سه سناریوی مختلف انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان قرن پیش‌بینی کرد. اریکا مارتینز، محقق ارشد این بررسی اظهار کرد: «همه مدل‌ها افزایش تدریجی دما و در نتیجه کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرما و افزایش مرگ ناشی از گرما را نشان می‌دهند.»

نتایج این بررسی نشان داد که تمام مرگ‌ومیرهای مرتبط با گرما را می‌توان با اقدامات موثر و فوری کاهش داد. بااین‌حال، جوآن بالستر، محقق ISGlobal، بر اهمیت جهانی‌بودن این کاهش تاکید کرد و گفت: این تلاش‌ها در کشور یا منطقه خاصی موثر نخواهد بود و می‌تواند برای همه کاربردی باشد.

محققان افزودند: در حالی که گرمایش جهانی تمام مناطق جهان را تحت تاثیر قرار داده است اما کشورهای اروپایی و به‌ویژه مدیترانه‌ای آسیب‌پذیرتر هستند.

مارکوس کویال، محقق اصلی این بررسی عنوان کرد: در دهه‌های اخیر سرعت افزایش گرما در اروپا بیشتر از قاره‌های دیگر بوده است. این مدل‌ها به دلیل افزایش قابل‌توجه دمای تابستان و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر گرما، افزایش نامتناسب مرگ‌ومیر ناشی از گرما را در کشورهای مدیترانه پیش‌بینی می‌کنند.

این بررسی در چارچوب EARLY-ADAPT، طرحی که هزینه آن توسط شورای تحقیقات اروپا (ERC) تامین می‌شود، انجام شد و هدف آن تجزیه‌وتحلیل عوامل اجتماعی و نابرابری‌ها در سازگاری با تغییرات اقلیمی و ترکیب این عوامل در مدل‌های آب‌وهوایی و اپیدمیولوژیکی برای بهبود پیش‌بینی‌هاست.

بالستر گفت: یافته‌های ما فوریت اتخاذ اقدامات کاهش جهانی را تایید می‌کند زیرا اگر فقط در کشور یا مناطق خاص اتخاذ شوند، کارآمد نخواهند بود. علاوه بر این، عامل تعیین‌کننده‌ای در مدل‌های ما گنجانده نشده است و انطباق با سناریوهای جدید را دارد که در حال حاضر به کاهش آسیب‌پذیری در برابر دما کمک می‌کند.

این مطالعه در مجله The Lancet Planetary Health منتشر شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها