خرس‌های قطبی ممکن است تا ۲۱۰۰ منقرض شوند

یک مطالعه پیش بینی کرده است که خرس های قطبی تا پایان قرن جاری منقرض خواهند شد مگر آنکه تلاش بیشتری برای جلوگیری از تغییر اقلیم صورت گیرد.

خرس‌های قطبی ممکن است تا ۲۱۰۰ منقرض شوند

دانش‌پژوهان می گویند برخی از جمعیت های این خرس همین حالا هم به دلیل انقباض یخ دریای منجمد شمالی به مرز بقا رسیده اند.خرس قطبی برای شکار فک از یخ های شناور بر سطح آب استفاده می کنند.

با تجزیه یخ ها، این حیوانات مجبور به حرکت در فواصل طولانی و رفتن به ساحل می شوند، جایی که در یافتن غذا و تغذیه نوزادان خود به مشکل برمی خورند.

دکتر پیتر مولنار از دانشگاه تورنتو در آنتاریو کانادا می گوید خرس قطبی به "نماد تغییر اقلیم" بدل شده است. او می گوید که "اگر یخ ها آب شود این خرس جایی برای رفتن نخواهد داشت."

انجمن بین المللی حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان) خرس های قطبی را در برابر انقراض آسیب‌پذیر توصیف می کند.

مطالعات نشان می دهد که کم شدن یخ دریا احتمالا جمعیت خرس های قطبی را کاهش خواهد داد و مطالعه تازه که در نشریه "تغییر اقلیم نیچر" چاپ شده جدولی زمانی برای این روند ارائه می کند.

محققان با مدل‌سازی از میزان انرژی مورد نیاز خرس‌ها توانستند حد استقامت آنها را حساب کنند.

دکتر استیون امستراپ دانش‌پژوه ارشد "گروه بین المللی خرس های قطبی" که در این مطالعه شرکت داشت، به بی بی سی نیوز گفت: "ما نشان داده ایم که در درجه اول توله خرس ها از میان می روند، یعنی توله ها به دنیا می آیند اما خرس ماده، چربی کافی برای تولید شیر ندارد تا توله ها را در فصل عاری از یخ بزرگ کند."

محققان همچنین توانستند پیش بینی کنند این مرز بقا در بخش های مختلف قطب شمال چه زمانی فراخواهد رسید، چیزی که احتمالا در برخی زیستگاه های آنها اتفاق افتاده است.

دکتر امستراپ گفت: "نشان داده ایم که خطر برای جمعیت های مختلف خرس قطبی چقدر قریب الوقوع است، و این به ما یادآوری می کند که باید همین حالا برای پرهیز از بدترین مشکلاتی که همه ما با آن روبرو هستیم دست به کار شویم."

"منحنی حرکت کنونی مسیر خوبی نیست، اما اگر جامعه به خودش بیاید، هنوز برای نجات خرس های قطبی وقت هست. و اگر چنین کنیم، به باقی آثار حیات در زمین از جمله خودمان کمک کرده ایم."

این مطالعه دریافت که در صورت تصاعد شدید گازهای گلخانه ای، تقریبا همه جمعیت های خرس قطبی تا سال ۲۱۰۰ متلاشی خواهند شد. و حتی اگر برخی از اهداف مهار تصاعد محقق شود، چندین جمعیت نابود خواهند شد.

یخ دریا همان آب منجمد است که بر سطح اقیانوس شناور است و با تغییر فصل شکل می گیرد و ذوب می شود. بخشی از این یخ سال به سال در قطب شمال دوام می آورد که زیستگاهی مهم برای حیات وحش از جمله خرس ها، فک ها و گراز دریایی فراهم می کند.

تصاویر ماهواره ای که از اواخر دهه ۱۹۷۰ جمع آوری شده نشان می دهد که یخ هایی که برای بیش از یک سال در قطب شمال دوام می آوردند در هر دهه ۱۳ درصد منقبض شده اند.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها