اولین جشنواره افعی کوهستانی برگزار شد

اولین جشنواره مار افعی لطیفی با هدف آشنایی با این گونه بومی در حال انقراض و بررسی فعالیت های مربوط به حفظ آن روز جمعه 19 خرداد در باغ وحش مجموعه ارم برگزار شد.

اولین جشنواره افعی کوهستانی برگزار شد

جشنواره راس ساعت 10 صبح امروز با سخنرانی ایمان معماریان دامپزشک باغ وحش ارم سبز آغاز شد، وی برگزاری این جشنواره را در راستای وظیفه فراموش شده باغ وحشهای ایران در حفظ گونه های در حال انقراض ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که با برپایی این جشنواره قدمی برای آشنایی بیشتر مردم با این گونه ی بومی و بینظیر ایرانی و حفاظت آنها در تنها زیستگاهش برداشته شود.

در ادامه مراسم ، باربد صفایی مهر رییس موسسه خزنده شناسی پارس با تاکید بر این جمله که مارها در فرهنگ ایران قدمت تاریخی دارند به بیان فواید و محسنات این موجودات در کاهش تنظیم جمعیت حشرات،ارزشهای ژنتیکی،تنظیم جمعیت جوندگان،ارزش اقتصادی در جذب توریست و کاربرد آنها در علم پزشکی پرداخت.

صفایی مهر گفت؛از حدود 81 گونه مار شناسایی شده در کشور ایران ، 13 گونه متعلق به خانواده افعی ها است. در پارک ملی لار علاوه بر افعی کوهستانی لطیفی، دو گونه افعی دیگر شامل افعی البرزی و افعی حفره دار قفقازی نیززیست می کنند.

وی بیان کرد اولین کتاب در این زمینه در سال 1876 میلادی انتشار یافته است و در مجموع اطلاعات کامل و دقیقی از خزندگان کشور موجود نمی باشد.

مهتاب یزدانیان بعنوان دیگر سخنران این جشنواره در مورد پراکندگی افعی کوهستانی لطیفی ، زیستگاههای آنها در ایران و همچنین طرح حفاظت از این گونه بومی در پارک ملی لار به توضیح پرداخت.

یزدانیان گفت این طرح از سال 2015 میلادی آغاز شد و اکنون در سال سوم این طرح می باشیم. در ابتدا ما با مشخص کردن دقیق زیستگاه این جانوران در پارک ملی لار ،16 ایستگاه شناسایی و در همین راستا طرح آموزشی چهره به جهره و حضوری برای محیط بانان و بازدیدکنندگان بخصوص بچه ها در منطقه حفاظت شده لار برگزار کردیم.

گریم کودکان با نقش مار،برگزاری مسابقه برای کودکان و نوجوانان،لمس حیوانات، بازیهای تیمی برای بزرگسالان و سایر برنامه های متنوع از دیگر بخشهای این جشنواره بود.

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها