هشدار در مورد کم شدن جمعیت مارهای سمی/ شکار حیوانات سمی برای صادرات پادزهر

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به شکار مارهای سمی برای گرفتن سم و ساختن پادزهر هشدار داد.

هشدار در مورد کم شدن جمعیت مارهای سمی/ شکار حیوانات سمی برای صادرات پادزهر
مجید خرازیان مقدم با بیان اینکه در سال های اخیر ، تغیییرات اقلیمی و همچنین روند بهره برداری غیر معقول از منابع طبیعی و حیات وحش کشورمان موجب تخریب و دگرگونی تنوع زیستی و برهم خوردن تعادل اکولوژیکی شده است، اظهار داشت: در این میان مارهای سمی گونه هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله با هدف استحصال سم و تولید پادزهر و یا سایر مقاصد دارویی دیگر با برداشت بی رویه، جمعیت شان در آستانه تهدید جدی قرار گرفته و ادامه این روند قطعا پیامدهای ناگواری در این زمینه به همراه خواهد داشت.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طی چند سال اخیر و در راستای وظایف قانونی سازمانی خود به دنبال آن است که با اقدام عاجل و منسجم ، هماهنگی کاملی را در بین بخش های مرتبط دولتی و غیر دولتی بعمل آورده و از حضور افراد صاحب اندیشه و تجارب ذی قیمت آنها در این خصوص استفاده کند.
مقدم با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته فعالیت های مستمری را در زمینه حفاظت و مدیریت مار های سمی ایران دنبال کرده است، گفت: ساماندهی و نظارت جدی بر روند زنده گیری، سم گیری و تهیه آنتی ونوم در کشور از مهمترین اقدامات در این حوزه است.
وی تشکیل کمیته ملی راهبردی حفاظت و مدیریت مار های سمی ایران با حضور اساتید، محققان، مسئولان عالی رتبه دولتی و غیر دولتی،نمایندگان سازمان های مردم نهاد و سایر افراد مجرب و علاقه مند در این حوزه را گام بزرگی برای جلوگیری از موازی کاری بخش ها و دستگاه های مختلف دانست و اظهار داشت: با هم اندیشی و تضارب افکار، سیاست گذاری واحد و متمرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان نقطه تماس این مقوله اتخاذ گردیده است و افزود: امیدواریم با سرعت بیشتری به اهداف از قبل پیش بینی شده برسیم و با توجه به اینکه در اولین سال برنامه پنجساله ششم توسعه بسر می بریم بتوان خلاء های اطلاعاتی ، اجرایی و قانونی فراوانی را که در این زمینه به چشم می خور مرتفع کنیم.
مقدم با بیان اینکه استحصال سم به دلایلی صورت می گیرد و خیلی از مواقع نیاز جامعه است، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان منبع زیستی در طبیعت وجود دارد بسیار محدود است و نمی توانیم چشمانمان را ببندیم و جانوران سمی را شکار و سم از آن استحصال و هر مقدار پادزهر از آن تولید و صادر کنیم.
وی به ضرورت نیاز سنجی واقعی و مورد نیاز سم از دستگاه های سفارش دهنده آن از جمله وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: براساس این نیاز سنجی میزان سم مورد نیاز برای مصارف پزشکی تعیین می شود.
مقدم با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی حیات وحش کشور است، اظهار داشت: نمی توانیم هر زمان که مار باشد سم بگیریم و هر وقت نبود سم گزیدگی نداشته باشیم؛ این سازمان ارتقای وضعیت گونه های حفاظتی به ویژه گونه های در معرض خطر را در دستور کار خود دارد.

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها