فنس کشی جاده عباس آباد به مرحله اجرا می رسد

چراغ سبز جاده به یوزپلنگ ها/معمای ناپدید شدن یوزهای ماده

عملیات فنس کشی جاده عباس آباد از این هفته شروع می شود و قرار است در فاز اول حدود 6 کیلومتر ازاین جاده برای عبور یوزپلنگ ها ایمن سازی شود،این درحالی است که شرایط یوزپلنگ ها مانند گذشته بحرانی گزارش می شود و هنوز معمای ناپدید شدن یوزپلنگ های ماده در زیستگاه های یزد حل نشده است.

چراغ سبز جاده به یوزپلنگ ها/معمای ناپدید شدن یوزهای ماده

جاده عباس آباد بین دو زیستگاه مهم یوزپلنگ ( میاندشت و توران) قرار داد به همین خاطر باید هرچه زودتر ایمن سازی شود،زیرا تعداد زیادی یوز (حدود شش قلاده در سه سال گذشته) هنگام تردد بین این دو زیستگاه و عبور از جاده عباس آباد با خودرو ها عبوری تصادف کرده و تلف شده اند.

هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت وگو با خبرفوری درباره آخرین تلاش ها برای فنس کشی و ایمن سازی جاده عباس آباد می گوید: تمام زیرگذر و آب گذرهایی که در جاده عباس آباد شواهدی از عبور و مرور یوز در آنها مشاهده شده اصلاح شده اند.

آن طور که او می گوید یک میلیارد تومان اعتبار برای فنس کشی اختصاص پیدا کرده و در اختیار اداره راه و ترابری سمنان قرار گرفته است.

فنس کشی با بودجه محدود

براساس مطالعاتی که کارشناسان انجام داده اند،حدود 12کیلومتر از جاده عباس آباد نیاز به فنس کشی دارد،اما به دلایلی مانند کمبود بودجه در فاز نخست حدود شش کیلومتر از جاده فنس کشی می شود.

جوکار می افزاید: با توجه به اینکه تصمیم بر این شده که کار با کیفیت مناسب انجام شود فعلا شش کیلومترازاین مسیر پوشش داده می شود و در سال مالی آینده نیز تلاش می شود تا بودجه لازم برای تکمیل پروژه اختصاص پیدا کند.

آن طور که او می گوید کار نقشه برداری و شناسایی نقاط لازم در جاده عباس آباد به اتمام رسیده و قرار است ازاین هفته عملیات پی سازی (فونداسیون) انجام شود.

کارشناسان برای نصب مناسب فنس ها تصمیم دارند عملیات بتن ریزی را به عرض 30 و عمق 70 سانتی متر انجام دهند.

هرچند نمی توان آمار دقیقی از جمعیت یوزپلنگ ها ک در زیستگاه های میاندشت و توران داد،اما می شود تخمین زد که در توران حدود 14 یوز بالغ و در میاندشت نیز 7 یوز بالغ وجود داشته باشد.

معمای یوزها

از جمعیت یوزپلنگ های کشورمان آمار دقیقی در دست نیست،چراکه وسعت زیاد زیستگاه ها و نبود تجهیزات کافی مانند دوربین های تله ای سبب شده جمعیت این گونه بدرستی برآورد نشود،اما کارشناسان می گویند می شود تخمین زد که حدود 50 تا 70 یوز در کشورمان باقی مانده باشد.

مساله دیگری که باید مسئولان و کارشناسان به شکل ویژه به آن بپردازند مشاهده نشدن یوزپلنگ های ماده در زیستگاه های استان یزد است،زیرا حدودسه سال ونیم است که در این مناطق گزارشی از مشاهده یوزپلنگ ماده ثبت نشده است.

جوکار می گوید:در منطقه یزد در این مدت دوربین های تله ای فقط تصاویر 4 یوزپلنگ نر را ثبت کرده اند.

حدود 16 سال از زمانی که کارشناسان برای اولین بار نسبت به خطر انقراض یوزپلنگ ها هشدار دادند می گذرد،اما هنوز شرایط یوزپلنگ های کشورمان بحرانی است،به نظر می رسد تلاش ها برای نجات یوزپلنگ ها از خطر هیچ وقت از مرحله شعار فراتر نرفته است،زیرا عملکرد بسیاری از مسئولان تاکنون از مرحله معرفی یوز و خطراتی که این گونه را تهدید می کند فراتر نرفته است.

مهدی آیینی

منبع: خبر فوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها