خبرفوری بررسی می‌کند؛

افزایش قیمت بنزین؛ از شایعه تا واقعیت/ قره‌خانی: مجلس در زمان بررسی بودجه ۹۸ نظرش را گفته، ما رأی منفی دادیم/ خادمی: دریافت مجوز از سران قوا صحت ندارد

تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت این روزها دغدغه‌های بسیاری را در بین مردم و مسئولین با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

افزایش قیمت بنزین؛ از شایعه تا واقعیت/ قره‌خانی: مجلس در زمان بررسی بودجه ۹۸ نظرش را گفته، ما رأی منفی دادیم/ خادمی: دریافت مجوز از سران قوا صحت ندارد

فاطمه علی‎اصغری- ماجرا از انتشار یک خبر در خبرگزاری تسنیم آغاز شد " بنزین گران می‌شود" مردم منتظر باشند. تنها دقایقی بعد از انتشار این خبر، تیتر تمامی رسانه‌ها و کانال تلگرامی به وضعیت بنزین تغییر پیدا کرد و هر رسانه با سناریو و رویکرد مدنظر خود در جهت تحلیل آینده قیمت سوخت در این وارد عمل شد و این در حالی بود که دولت و سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در اظهارنظرهای مکرر از عدم افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت سخن گفته بود.

در بازار داغ شایعات پیرامون افزایش قیمت بنزین، نظرات متعددی درباره اینکه افزایش قیمت بنزین در تضاد با وضعیت اقتصادی مردم و بدون اجازه مجلس است از دیگر رویکردهایی بود که بسیار به چشم‌ می‌خورد.

با دو عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره میزان احتمال افزایش قیمت سوخت به خصوص بنزین و تبعات این موضوع بر زندگی مردم به گفت و گو پرداختیم.

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری با بیان اینکه کمیسیون انرژی در زمان لایحه بودجه ۹۸ نظر خود را درباره افزایش قیمت بنزین ارائه کرده است، اظهار کرد: دولت در سال جاری پیرامون افزایش قیمت بنزین یا حامل‌های انرژی لایحه‌ای را به مجلس ارائه نکرده است.

وی افزود: بعضی از نمایندگان نه کمیسیون انرژی مجلس اظهارنظرها و طرح‌هایی را درباره قیمت حامل‌های انرژی داشتند که نتیجه آن افزایش قیمت سوخت را فراهم می‌کرد در کمیسیون انرژی مورد تصویب قرار نگرفت و در صحن علنی مجلس هم رای نیاورد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در وضعیت فعلی نظر کمیسیون انرژی همان رویکردی است که در زمان بررسی لایحه بودجه اعلام کرده بود از این رو آنچه درباره افزایش قیمت سوخت در وضعیت فعلی مطرح می‌شود بدون ارائه طرح، پیشنهاد و لایحه‌ای به کمیسیون انرژی است و در این راستا ابلاغی نیز صورت نگرفته است که ما بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون به طورکلی در جریان اینکه قرار است درباره قیمت بنزین چه اتفاقی رخ دهد و کدام نهاد در این باره تصمیم‌گیری کند اطلاعی نداریم از این رو بنده در جایگاه حقوقی و به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نمی‌توانم در این باره نظری را ارائه دهم.

وی تاکید کرد: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تا به این لحظه جلسه‌ای را درباره افزایش قیمت بنزین نداشته است از این رو باید منتظر تشکیل جلسات مجلس در هفته پیش رو باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای افزایش قیمت سوخت باید از مجلس مجوزهای لازم را دریافت کند؟، گفت: هنوز که در این باره اتفاقی رخ نداده است اما باید مشخص شود این تصمیم در کجا گرفته شده است و متولی آن چه نهادی است تا بتوان به طور دقیق درباره آن سخن گفت.

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبر فوری با بیان اینکه دولت از سال ۹۲ دارای این اختیار بود که با یک شیب ملایم در جهت افزایش قیمت سوخت وارد عمل شود تا هم قیمت‌ها به قدری متعادل شود و شوک اقتصادی به مردم وارد نشود اظهار کرد: دولت در جریان انتخابات با یک رویکرد سیاسی از سال ۹۲ تا ۹۶ هیچگونه اقدامی را درباره افزایش قیمت سوخت انجام نداد اما به یکباره در لایحه بودجه سال ۹۷ قیمت سوخت را ۶۰ درصد افزایش داد که این رویکرد همراه با شوک اقتصادی بود.

وی افزود: افزایش قیمت سوخت به خصوص بنزین یک موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است از این رو بدون شک نمی‌توان بدون درنظر گرفتن درآمدهای مردم درباره این موضوع تصمیم گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای تصریح کرد: در سال ۹۸ دولت در لایحه بودجه درباره افزایش قیمت سوخت هیچ‌گونه اظهارنظری را مطرح نکرد و در واقع باید گفت دولت در این باره شجاعانه عمل نکرد و منتظر بود تا ببیند فضای کشور درباره افزایش قیمت سوخت به چه شکلی خواهد بود از این رو برخی از معاونان رئیس‌جمهور در جلسات غیرعلنی مجلس و نهادهای مختلف از اختصاص بنزین به همه مردم خبر دادند که این لایحه به دلیل عدم استقبال برخی از دولتمردان به مجلس ارائه نشد.

خادمی با بیان اینکه نمی‌توان کشور را براساس شایعات مدیریت کرد خاطرنشان کرد: رویکردی که دولت امروز در قبال مردم پیرامون افزایش قیمت سوخت اتخاذ کرده است به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه دولت فعلی از بدو شروع کاری خود با کارت سوخت و دونرخی کردن بنزین مخالف بوده است تاکید کرد: اینکه سیاست‌های امروز دولت درباره افزایش قیمت سوخت رویکرد مشخصی ندارد به هیچ وجه قابل قبول نیست و بیان اظهاراتی درباره دریافت مجوز از سران قوا صحت ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بنزین در ایران ارزان نیست گفت: باتوجه به اینکه ما نمی‌توانیم ارزش و جایگاه‌ پول کشورمان را حفظ کنیم رویه فعلی درباره قیمت انرژی منطقی است از این رو نباید به خاطر مدیریت ناکارآمد بر مردم فشار بیاوریم چرا که افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی باتوجه به درآمد مردم در مقایسه با شاخص‌های جهانی امری منطقی نیست.

خادمی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را ۵۰ درصد افزایش دهد باید مصوبه‌ای را به مجلس ارائه دهد، اظهار کرد: بعید می‌دانم مجلس نسبت به افزایش قیمت سوخت در شرایط فعلی نظر مساعدی داشته باشد چرا که این تصمیم سبب می‌شود تا وضعیت اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف دچار مشکل شود و ما با مشکلاتی چون رکود، تورم و بیکاری روبه رو شویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد دولتمردان مبنی بر اینکه برای افزایش قیمت سوخت از سران قوا مجوز دریافت کردند، تصریح کرد: امیدوارم برخلاف رویکرد برخی از نمایندگان مجلس که بیشتر وکیل‌الدوله هستند تا خادم ملت در این باره نظر و رویکرد مردم مورد لحاظ قرار گیرد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • حسین
    0

    یعنی سران قوا جای مجلس نشسته اند.پس دیگه چرا انتخابات برگزار می کنیم مجلس را منحل و یه عده محدودی برا کشور تصمیم بگیرتد.تعجبم که جرا نمایندگان ترسو شده اتد و از شان مجلس دفاع نمی کنند.هر روز یک تشکیلات جدیدی بخشی از اختیارات ناجیز مجلس را تصاحب می کنند و مجلس هم تسلیم میشه.در خصوص قیمت بنزین هم این همه دعوا نکنید.حقوق مردم را به نرخ جهانی بدهید و بنزین را هم به نرخ جهانی بفروشید و هیچکس هم اعتراضی نخواهد کرد.البته دولت بایستی به بیکاران هم حقوق بدهد.ای وحدانهای بیدار ۶۰ درصد مردم ایران بیکار هستند و انها یی هم که شغل دارند ماهی ۱۰۰ دلار در امد دارند ان وقت حکومت ما می خواهد مثل کسی که ماهی ۵۰۰۰ دلار درامد دارد با او رفتار نماید.ای مردم ایران زیر بار این ظلم نروید

    نظرات شما -
    • سید
      0

      سلام این شایعه دوروزپیش توسط دولت ایجادشد می خواستندعکس العمل مردم راببینندزمان رژیم گذشته بنزین یک ریال گران شداتوبوس دوطبقه را مردم آتش زدنددولت نرخ رابرگرداندحالاشایعه کردندگران می شود مردم اکثرارفتندتوصف دولت هم دندان مردم راشمرد

    • هادی2
      0

      اگر این کار کنند واقعا کم عقل هستند

    • تنها
      0

      داداش این مجلسی که شما میگی باید از شانش دفاع بشه رو باید به توپ بست چون نمایندگان ایران برده هستند وچیزهایی رو که بهشون دیکته میشه رو انجام میدن در ضمن اینها تا وقتی مفت خوری میکنن ول کن نیستن شما توجه کن بعضی از این نماینده ها تمام دوره ها بودن و به اندازه یک رییس جمهور قدرت دارن مثل لاریجانی؛پزشکیان؛قاضی پور وخیلیهای دیگه که اصلا بدون رای گیری هم نماینده میشن آب که یه جا جمع بشه میگنده اینها هم گندیدن

    • کاربر ناشناس
      0

      ،،،براساس اطلاعیه خبرگزاری فارس که مسئله سهمیه بندی بنزین را منتشر نموده،،یکی از مسئولین بلند پایه وزارت نفت مطلب سهمیه بندی وایضا گران شدن آنرا تلفنی،به اصرا وبه این عنوان که خبرگزاری فارس پرمخاطب بوده ومطلب سهمیه بندی صریحتر وسریعتر به اطلاع مردم خواهد رسید ،خبر را گزارش نمود،،،وجای تعجب اینکه همان مسئول درتلویزیون سهمیه بندی وگران شدن را تکذیب مینماید.....که البته از طرف دولتمردان ومسئولین بلندپایه منفعل فعلی زیاد جای تعجب ندارد؟! همانطوری که زمانی کارت سوخت را چیزی زائد وهزینه بر وبیخود میدانستند ودر این زمانِ وانفسا اصرار بر استفاده ازکارت سوخت وگرانی بنزین دارند....از اینهمه دوگانگی ودورنگی ودروغ وریا خسته شدیم!!

    • رضا
      0

      عجب روزگاریست هر روز شوک جدیدی به مردم وارد میکنین خدا ازتون نگذر ه

  • حسین برغمدی
    0

    سلام اگه بنزین بیت الماله ومال همه لطفا حق فقیرها را هم بدید اگه خدا را شاهد کارهای تون میبینید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      من که با این ماشین کار میکنم پولدارم

  • حسن
    0

    باریکلاااااا ب مردان ایران و سران ایران ک نمیتونن نفت بفروشن و اومدن با گرون کردن بنزین میخوان پولشو از مردم بگیرن افریننن

  • ملت
    0

    دمشون گرم چقد خوب میدونن ملت با حرف قشنگ گول میخوره بعد میشه پدر دراوردو بدبختشون کرد و خودشون حال و عشق و صفا کنن

  • شاهین
    0

    ما بهترین ملت دنیا هستیم.و زمامداران ما لیاقت داشتن چنین ملتی را ندارند.حق ملت را درست بدهید.استانداردهای جهانی را رعایت کنید.ما داریم زیر چکمه غارتگران و یه عده بی درد له میشیم.حقوقی که به کارمندان و کارگران میدهند خرج بستنی بچه هاشونه فقط.تحمل حدی داره.مواظب باشید بعدا نیاین تو فرودکاه از ملت عذر خواهی کنید و.....ملت ازتون نپذیرن..مرگ باد بر نماینده ای که جرأت دفاع از حق مردمو نداره.آقای وزیر کشور ما میبینیم آب معدنی از بنزین گرونتره!!ولی شرم آوره که شما نمیبینین جیب ملتو سالهات خالی کردین.ما ملت مثل کاروان غارت شده هستیم.ختم الله علی قلوبهم و علی سمعم و علی ابصارهم ....شماها مورد خشم خدا قرار گرفته اید.قلبتون گوشتون و چشمتون

  • شهرزاد
    0

    اگربنزین گران شودسفره مردم ازکوچک هم کوچکترمیشه چرافقط این دولت روحانی ازوقتی سرکاراومده فقط بلده گرون کنه دیگه بسه پدرمردمودرآوردی انشالله زودتراین قفل کن بره چراکلیدسازنبودهمه چیوقفل کردگرانی ، تورم، بیکاری ، بدبختی و...

  • شهروند نگران
    0

    سلام، با توجه به اینکه تورم به جای نقطه به نقطه ، خط به خط و در برخی موارد زندگی مردم حتی ، پاراگراف به پاراگراف و در اجناس حیاتی سفره های مردم مثل گوشت قرمز حتی هزار صفحه به هزار صفحه و حتی بیشتر بوده است فلذا عزیزان مسئول که یکبار هم در سال خرید نکرده اند و از وضعیت اسفبار مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه هیچ اطلاعی ندارند ، بهتر است برای یکبار هم که شده، به یک سوپرمارکت مراجعه کنند تا متوجه اوضاع وحشتناک اقتصاد کشور و اوضاع خفت بار سرپرست یک خانواده بشوند ، وقتی که حتی پدری که پسرش بعداز مدتها از او چیزی مثل یه تن ماهی خواسته و وقتی پدر قصد خرید کرده متوجه قیمت هجده هزار تومانی برای یک تن ماهی شده، و توان خرید آن را نداشته و ندارد ، شب از فرط حقارت و شرمندگی فرزند خود انقدر کنار خیابان نشسته که پسرش به خواب رفته باشد وقتی به خانه میرود و ناگاه مأموران خدوم پلیس هم او را مشکوک تشخیص داده و بازداشت کرده و با دستبند از داخل محل سکونتش عبور میدهند طوریکه فردای آن روز وقتی اهالی محل سکونتش او را میبینند، با حالتی خاص میپرسند فلانی! چیشده بود ؟ چرا گرفته بودنت ، و هر چقدر هم که پدر میگوید ؛ به خدا هیچی نشده بود یه سوءتفاهم بود که بحمدالله رفع شد ، فقط به خاطر فقر مالی او هیچ کسی حرفش را باور نمیکند ، و شب هنگام فرزندش با گریه فریاد میزند ، چرا آبروی منو بردی من دیگه مدرسه نمیرم ، همه بچه‌ها و اهالی محل میگن طرف ما و بچه هامون نیا بچه دزد ، آخه بابا جون چرا دزدی کردی و باز هر چه او گریه و زاری میکند و پیر و پیغمبر را قسم میخورد هیچ کسی حرفش را باور نمیکند ، تا آنجا که از شدت ناراحتی و عصبانیت و خشم و بدتر و مهمتر از همه فقر مالی ، ظرف بنزین را روی سرش خالی کرده فندک را میزند و تا همان اهالی نالوطی محل میآیند و آتش را خاموش و او را به بیمارستان منتقل میکنند نه تنها بخاطر سوختگی بلکه به خاطر فقر و ناامیدی کامل از زندگی و دیدن صحنه خود فروشی همسر و شرمندگی فرزند خود ، از این زندگی اسفبار و وحشتناکی که مسئولان کشور از بالا تا پایین برایش رقم زده بودند خداحافظی می‌کند ، فقط به این امید که دیگه شاهد کار همسر و شرمندگی فرزند خود نباشه و حداقل اگه افتخار اونها نیست باعث دلخوری و رنجش و بی آبرویی آنها نباشه ، ، ، حالا اگر در عمق وجود مسئولان کشور از رهبری تا چایچی رفتگران شهرداری ذره ای انسانیت و مردانگی و مرام و معرفت و محبت و اعتقاد واقعی به خدا و پیامبر و قرآن و ائمه اطهار و دین احمدی و مذهب حیدری،فاطمی وجود دارد و وجدانشان یه قلقلکی اومده ، البته بر فرض محال، تا اوضاع از این هم بدتر نشده دست از کارهای احمقانه و بی ربط به ملت و مملکت ایران برداشته با تمام وجود و قوا شروع به جبران این همه خیانتها و خرابکاری ها و دزدیها و هزاران هزار اشتباه های فاحش و ظلم و ستمی که به این ملت شریف تحمیل شده کنند ، چراکه اگر چنین نکنند ، فقط خودشان را نابود کردند زیرا مردم ایران همانند آب بالاخره خودشان به هر زحمتی که باشد راهشان را پیدا کرده و هر مانعی را هم که بر سر این راه قرار داشته باشد حتی اگر کوهی از سنگ خارا باشد از سر راه برداشته و به راه خود تا رسیدن به آزادی و آزادگی و مساوات و برابری و برادری و عشق و آرامش و ثروت حلال با تمام توان خود ادامه خواهند داد با شما یا بدون شما دیگه خود دانید ؟ ؟!

  • مهدی
    0

    تو این شرایط و وضعیت بد مردم و کشور افزایش قیمت بنزین درست نیست

  • علی
    0

    شما فکرمیکنید درآمد ملت نسبت به سال قبل افزایش داشته .سفره ودارایی مردم به یکچهارم رسیده واقعا باسیلی هم نمیتوان صورت راسرخ نگه داشت.چه فکری می کنید درسدد گران کردن بنزین هستید.وصحبت قیمت فوب رامطرح میکنید مگردرآمد ملت باندازه فوب خلیج فارس شده.تامین خوراک که هیج حتی نمیتوانیم پول قبوض آب وبرق وگازراپرداخت کنیم.خیلی خزیده وبی سروصداقیمت برق وگاز راافزایش دادید.واقعابا قناعت ومحرومیت فراوان وفرزندان بیکار درپرداخت قبوض مستاصلیم چرابفکرملت نیستید .جلوی نابسامانیها وتعدی وتعرض ورانت وفسادبه بیت المال راکه خودتان مطرح می کنید.بگیرید.وبه مردم فشارنیاورید مگر نمیگویید درخصوصی سازی وواگذاری ها باکارشناسیهای سوری به بیت المال لطمه وارد شده .بسیارخوب بادم کلفت ها برخورد انقلابی کنید.به ملت که اکثرا ازاقشار ضعیف هستند وپشتوانه نظامند چرافشاربیش ازحدوارد میکنید.نارضایتی ایجاد نکنید پیگیر جدی معیشت مردم باشید.بادشمن همسویی نکنید

  • شهروند
    0

    سوخت جزء بیت المال است در پالایش و توزیع بنزین باید اول با اختصاص تضمینی سهمیه سوخت ، به طور میانگین مردم روزانه ۱۰ لیتر و ماهانه ۳۰۰ لیتر دریافت کنند و یک ارامش روانی در جامعه ایجاد شود و سپس مابقی تولید بنزین بصورت قیمت آزاد در اختیار خریداران خارجی بصورت صادرات و خریداران داخلی قرار گیرد . ایجا د محدودیت های بیجا و تنگ نظرانه فاجعه ببار خواهد آورد .

  • حسین برغمدی
    0

    سلام اگه کشور ما اسلامیه ودین رسمی وقانون بر اساس قرانه باید به همه افراد جامعه سهم مساوی قرار داده شود ویارانه فقط به پولدارها داده نشود تورا خدا یه فکری به حال ما که به نان شب محتاجیم بکنید ممنون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها