در گفت‌وگو با خبر فوری مطرح شد؛

نظارت نمایندگان بر خود؛ نظارتی ناقص و ظاهری/سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان؛ اختیارات این هیات محدود است/به دنبال مچ گیری نیستیم

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می گوید: رویکردهای اتخاذ شد در این هیئت با نظر و مطالبات مردم سازگاری ندارد و در واقع عملکرد ما بسیار محدود است.

نظارت نمایندگان بر خود؛ نظارتی ناقص و ظاهری/سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان؛ اختیارات این هیات محدود است/به دنبال مچ گیری نیستیم

به گزارش خبر فوری ، انتشار یک ویدئو از توهین و درگیری نماینده مجلس با مامور گمرک، ادعاهای عجیب محمدجواد کریمی قدوسی درباره موضوعات مختلفی چون مذاکرات هسته ای یا تلاش برای براندازی نظام از سوی 50درصد نمایندگان و حتی اظهارات محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس درباره حساب های قوه قضائیه و ده ها موضوع کوچک و بزرگ دیگر از جمله مواردی است که در قالب پرونده تخلفات نمایندگان مجلس مطرح شده و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به عنوان مرجع رسیدگی به این تخلفات تنها به برخی واکنش های رسانه ای اکتفا کرده است نه اقدامی عملی.

اخیرا اژه ای سخنگوی قوه قضاییه از ارسال نامه ای به هیئت رئیسه مجلس برای ورود دادستانی به پرونده کریمی قدوسی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه ۵۰ درصد از نمایندگان مجلس فعلی جزء براندازان نظام هستند خبر داده بود، نامه ای که بدون شک مرجع رسیدگی به ان هیات نظارت بر رفتارنمایندگان بود اما اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اطلاع دقیقی از ارسال این نامه ندارند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در راستای ارزیابی و بررسی رفتار نمایندگان اظهار کرد: موضوعی که باید صراحتا به آن اشاره داشته باشم این است که اسم این هیئت با کاری و وظایفی که انجام می دهد بسیار متفاوت است و عملا دایره اختیارات تعیین شده برای ما برای برخورد با نمایندگان بسیار محدود است.

وی افزود: در حال حاضر ما در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عملا تنها به شکایات علیه نمایندگان رسیدگی می کنیم و امکان ورود مستقیم ما به یک پرونده و یا تخلفی که از یک نماینده سرزده است وجود ندارد روندی که با رویکرد کاری و اصلی هیئت نظارت بر نمایندگان تفاوت دارد.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: در شرایط فعلی و در دایره اختیاراتی که برای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تعیین شده است اگر شکایتی از نماینده ای به هیئت ارجاع داده شود ما آن را مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت اعلام نظر می کنیم که آیا این رفتار با وظایف نمایندگی مطابقت داشته است یا خیر؟

جمالی تاکید کرد: در صورتی که یک نماینده مجلس رفتار و یا ادعایی را مطرح کند که خدای ناکرده کذب باشد و یا برخلاف منافع اگر شاکی نداشته باشد امکان بررسی پرونده وی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وجود ندارد و این موضوع از منظر بنده یک نقص بزرگ محسوب می شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس پیرامون اهمیت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهار کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عملا به دلیل محدودیت اختیارات ناتوان است چرا که اگر شکایتی از یک نماینده به ما ارجاع داده نشود امکان بررسی عملکرد یک نماینده وجود ندارد.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: اگر فایل صوتی، فیلمی و ادعایی از سوی یک نماینده مجلس مطرح شود ولی هیچگونه شاکی اعم از خصوصی یا عمومی نداشته باشد امکان بررسی پرونده نماینده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وجود ندارد و این موضوع نقص جدی است که هنوز برای حل آن راهکار جدی اتخاذ نشده است.

جمالی با اشاره به اینکه ما اگر اختیارات بیشتری داشته باشیم در جاهایی حتی می توانیم اگر مطلبی به غلط از یک نماینده منتشر شده باشد برخورد کنیم تصریح کرد: نظارت بر رفتار نمایندگان بدون داشتن محدودیت های لازم از منظر بنده به معنای مچ گیری نیست و ما می توانیم حتی با ارائه اسناد و فاکتورهای لازم نمایندگان را نسبت به رویکردهایی که بعضا اتخاذ می کنند روشن کنیم.

سخنگوی نظارت بر رفتار نمایندگان خاطرنشان کرد: این هیئت در وضعیت فعلی بیشتر مشغول رسیدگی به شکایت ارائه شده از نمایندگان است که در این راستا هم باز محدودیت هایی برای ما وجود دارد از این رو امیدوارم با اتفاقاتی که در حیطه کار نمایندگان طی چند وقت اخیر با آن روبه رو هستیم تغییرات جدی در عملکرد و رویکرد کاری این هیئت صورت گیرد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها