هر آنچه در جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی روحانی در مجلس گذشت؛

رای شبانه مجلس، کابینه را کامل کرد

جلسه رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

رای شبانه مجلس، کابینه را کامل کرد

به گزارش خبر فوری ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، امیر حاتمی وزیر دفاع، حسین هاشمی قائم مقام وزیر کشور و عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد وزرای پیشنهادی حسن روحانی را برای گرفتن رای اعتماد در صحن علنی مجلس همراهی می‌کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری با استقبال علی مطهری، نایب رئیس مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش وارد صحن علنی مجلس شد.

اسامی نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی

رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار و محمد علیجانی نماینده تهران به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، علی ساری نماینده اهواز و یحیی کمالی پور نماینده جیرفت به عنوان مخالفان دژپسند سخنرانی می‌کنند.
محمد علی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ و حسن سلیمانی نماینده کنگاور در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنرانی کنند و سهراب گیلانی نماینده شوشتر و محمد فیضی نماینده اردبیل در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنرانی می‌کنند.
حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان و علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری درموافقت با وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت و محمود صادقی نماینده تهران و احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مخالفت با رحمانی سخنرانی می‌کنند.
روح الله بابایی صالح نماینده بویین زهرا و محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی و ولی ملکی نماینده مشکین شهر و شهاب نادری نماینده پاوه در مخالفت با این وزیر سخنرانی می‌کنند.

از گعده اصلاح‌طلبان اطراف صندلی عارف تا رایزنی با جهانگیری

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که لحظاتی قبل برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، راه، کار و صنعت آغاز شد نمایندگان فراکسیون امید دور عارف گعده کردند و با وی صحبت می‌کنند.

فرید موسوی، پارسایی و غلامرضا حیدری هریک به نوبت با رئیس فراکسیون به صحبت پرداختند.

براساس این گزارش نمایندگان دور جهانگیری نیز حلقه زدند و با وی صحبت کردند.

صحبت های رییس جمهور در مجلس

حسن روحانی در جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی، بیان کرد: در شرایطی که دشمنان ما خدعه کرده اند و کلمه 13 آبان را به عنوان کلمه رمز استفاده می کنند، حضور مردم در راهپیمایی 13 آبان به معنای بیعت با خاندان رسالت است.

وی افزود: ایران مستقل است و موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول 8 سال جنگ تحمیلی نشان داده شد. در همه موفقیت های بزرگ، یاری اهل بیت و رابطه مردم با خاندان رسالت و به ویژه علی عبدالله حسین مسیر پیروزی را برای ما هموار کرد.

روحانی با اشاره به اینکه پیشاپیش از ریاست مجلس اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسپگذاری می‌کنم، گفت: اینکه در این ساعت مجلس جلسه فوق العاده تشکیل داده است تا در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند، مخصوصا وزرایی که بار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند، قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد بودیم پیروزی قاطع ملت ایران برابر توطئه‌های آمریکا بوده است از لحاظ سیاسی بی‌تردید در سطح جهان پیروزی کم‌نظیر تاریخ را در اختیار داریم. کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیم مهمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاد کرده باشد و هم پیمانان سنتی وی آن را رها کرده باشند. اگر در چنین مجلسی یکسال پیش به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت ایران آمریکا برابر ایران بایستد و اروپا کنار ایران و روبروی آمریکا باشد اکثریت جمع ما نمی‌پذیرفت و می‌گفت این خوش‌بینی محض است مگر ممکن است در مساله مهم بین‌المللی آمریکا تصمیمی اتخاذ کند به استثنای چند کشور همه کنار ایران باشند به نظر من پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه‌های اخیر در تاریخ کم نظیر است. اینکه گفته شود ابرتورم داریم دروغ است.

رئیس جمهور افزود: به نظر من پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران در ماه‌های اخیر یک پیروزی کم نظیر نه تنها در تاریخ ایران است، چه کسی فکر می‌کرد که در ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی نمایندگان ملت ایران به پیروزی برسند. در دادگاه بین‌المللی لاهه ایران مقتدر تاکنون دو بار در ماه‌های اخیر مقابل آمریکا پیروز شده است. بار اول در زمینه صلاحیت بود که آمریکایی‌ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم صلاحیت رسیدگی دارد علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد.

وی درمورد دومین پیروزی ایران در دادگاه لاهه گفت: برای بار دوم جهت احکام موقت علیه آمریکا که نظر ما این بود این احکام باید صادر شود و آمریکا نسبت به آن مخالف بود حقوق‌دانانمان و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس د ادگاه محکومیت امریکا را صریحا اعلام کرد.

روحانی درمورد سومین دیپلماسی حقوقی ایران اظهار داشت: بار سوم در همین هفته‌های گذشته در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد د لاری اموال جمهوری اسلامی ایران که در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی نمایندگان ایران در مقابل امریکا به پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد.

وی گفت: ملت ایران حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که وفای به عهد ندارد و مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد می‌شناسد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در این موفقیت‌ بزرگ دو موفقیت دیگر را نیازمندیم یک موفقیت از لحاظ اجتماعی و یک موفقیت از لحاظ سیاسی است. تمام برنامه‌ها برای این بوده است که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور، معیشت و فرزندان خودشان مایوس بسازند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در این دو موضوع اجتماعی و اقتصادی ما باید در کنار همدیگر باشیم و آمریکا را به زانو درآوریم، بی‌تردید در این مصاف مهم تاریخی دولت به عنوان سربازان مقدم این جبهه خواهد بود اما بدون مجلس و قوه قضاییه و بدون حمایت نیروهای مسلح و بالاتر و بدون هدایت و حمایت مقام معظم رهبری حتما نمی‌توانیم پیروز شویم.

روحانی تصریح کرد: ما امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری برعهده دارد و دولت با امید فراوان و با توان لازم معتقد است با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکل به خوبی عبور خواهیم کرد.

وی بیان داشت: امروز در بخش اقتصادی می‌خواهیم چهار فرد مهم مسئول را با رای اعتماد نمایندگان مجلس بر کرسی وزارت بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه در این مقطع بتواند با موفقیت مشکلات مردم را حل کند. هم ما و هم شما معتقدیم مردم در رنج و در فشار هستند. زندگی مردم مخصوصا آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی می‌گذرد. بی‌تردید مردم از مامی خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است وما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم.

رئیس قوه مجریه درمورد نتیجه تصمیم امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نتیجه امروز مجلس حتما بارقه ا میدی برای ملت خواهد بود ملت ایران امروز خواهد دید که دولت و مجلس در کنار هم هستند ومصمم هستند مشکلات مردم را یکی بعد از دیگری حل کنند. البته همه ما می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه در این مشکلات می‌دمند که افکار مردم را با تبلیغات دروغین می‌خواهند تسخیر کنند. رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند که ایران گران‌ترین کشوری است که مردم در آن زندگی می‌کنند.

روحانی خطاب به ملت ایران با طرح چند پرسش گفت: آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست، آیا بهداشت و درمان در ایران به طور نسبی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ ایا انرژی در کشور ما یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای جهان نیست و آیا آب و برق در یک قیمت متعادل نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل و نقل که یک مقدار نیازمند کمک دولت و مجلس دارد در یک شرایط معتدل نیست و اگر ما مسکن را حل کنیم این را خواهم گفت که یکی از وظایف سنگین وزیر جدید راه و شهرسازی است ما جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ آموزش،‌بهداشت، انرژی و از لحاط نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در زمانی به خدمت رهبری رفتم. ایشان گفتند پرداخت مالیات از سوی مردم واجب شرعی است و همه مبلغین و کسانی که تریبون دارند باید بگویند فرار مالیاتی عملی ناپسند و حرام شرعی است. نباید بگذاریم عده‌ای مالیات پرداخت کنند و عده‌ای هم به انحای مختلف از پرداخت مالیات فرار کنند زیرا حقوق مردم ضایع می‌شود.

روحانی با بیان اینکه گمرکات و مالیات از وظایف عمده وزارت اقتصاد است، اظهار داشت: گمرکات نقش عمده‌ای در صادرات و واردات است و نقش ویژه‌ای هم در مبارزه با قاچاق دارد. البته نیروی انتظامی و اطلاعاتی هم نقش مهمی دارند. این وزارتخانه مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی است. هم در کنترل تورم و هم در رشد اقتصاد، وزارت اقتصاد و دارایی در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کنند بتوانیم تورم را مهار کنیم که به نظر من این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه فرصت‌های خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد داریم، تصریح کرد: یک معضل بزرگ ما بانک‌ها هستند. بانک‌ها وظایف سنگینی در کشور دارند. سرمایه‌گذاری و تعاملات مالی، روابط مالی و پولی با دنیا ممکن نیست. بانک است که می‌تواند پس‌انداز مردم را به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری تبدیل کند ولی اگر به اصلاح بانک‌ها نپردازیم می‌تواند به یکی از معضلات ما تبدیل شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رشد نقدینگی به عنوان یک مشکل در کشور همیشه بوده است، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اگر حساب شود، از سال ۴۱ تا ۵۷ به طور متوسط رشد نقدینگی بالای ۲۵ درصد بوده و بعد از انقلاب رشد نقدینگی به طور متوسط ۲۷ درصد و در دولت ما، ۲۴ درصد بوده و در سال ۹۶، ۲۲.۱ درصد بوده است. فکر نکنیم رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان هفتم نازل شده است ولی رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای پایه پولی کاملا متفاوت است.

روحانی با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی ما در سال‌های اخیر عمدتا بر مبنای پایه پولی نبوده بلکه ضریب فزاینده و تحرک بیش از حد بانک‌ها بوده است، ابراز داشت: معمولا تورم در دولت‌های قبل به خاطر استقراض دولت‌ها از بانک‌ها و امروز برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است پس دولت انضباط مالی خود را حفظ کرده ولی گاهی بانک‌ها مشکل‌آفرین بوده‌اند. تقریبا می‌توانم بگویم روزانه هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی ما اضافه می‌شود. باید رشد نقدینگی را حل کنیم که در سایه اصلاح‌ بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید اصلاح شوند، دست از بنگاهداری بردارند، یادآور شد: بانک‌های خصوصی باید تحت انضباط دربیایند و بانک‌های دولتی تحت انضباط بانک مرکزی قرار بگیرند. ما در هفته‌های اخیر اختیارات بانک مرکزی را افزایش داده‌ایم. در جلسات سه قوه هم از تحریم عبور می‌کنیم ولی از قانون عبور نمی‌کنیم. اگر هم موردی باشد با زمانبندی موقت صورت می‌‌گیرد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: قانون باید توسط مجلس اصلاح شود. ما قانون را تغییر نمی‌دهیم. در هفته‌های اخیر قدرت بانک مرکزی را برای نظارت بر موسسات دولتی و خصوصی را افزایش دادیم.

روحانی با یادآوری اینکه وزیر اقتصاد ما دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است ولی باید بداند بار سنگینی بر دوش دارد، بیان کرد: وزیر اقتصاد با رای اعتماد نمایندگان، باید این بار را با دقت بر دوش بکشد. من با برخی از کاندیداها، از آنها سوال کردم از ۲۴ ساعت چند ساعت کار می‌کنید. اگر وزیری کمتر از ۱۴ ساعت کار کند نمی‌تواند بار سنگین را به زمین بگذارد. ما نمی‌توانیم با هفت هشت ساعت یا ۱۰ ساعت کار را پیش ببریم.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما نمایندگان اشکال ندارد موافق یا مخالف، نظرات خود را بیان می‌کنید ولی توقعات و شرایط کشور را بیان کنید. باید با قدرت بیشتر مسیر را ادامه بدهیم. بازار سرمایه ما عمدتا در دست وزارت اقتصاد است. این بازار برای ما مهم است. موفقیت این بازار در ماه‌های گذشته یکی از افتخارات ما بود. در کنار تورمی که داشت از یک رقمی عبور می‌کرد و رشدی که به زمین می‌نشست این بازار ما را کمک کرد. سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار این وزارتخانه است. نگویید چند شرکت خارجی از ایران خارج شدند. خارج شوند هم باید از انحای مختلف این سرمایه را جمع کنیم.

رئیس دولت دوازدهم به رفتارهای خصمانه امریکا اشاره کرد و اظهار داشت: امریکا به عنوان یک خطا و جفا در برابر ایران ایستاده و نشان داد نه تنها با نظام و دولت ایران بلکه با ملت ایران مخالف است. اگر به غیر از این است پس چرا تحریم در همه جا است و برای دارو و مواد غذایی تحریم وضع می‌کند. امریکا بی‌تردید دشمن بزرگ ملت ایران است و نه دولت ایران.

روحانی افزود: در برابر امریکا ما همسایگان خوبی داریم که باید با آنها تعامل خوبی داشته باشیم. ما دوستان خوبی فراوانی داریم. روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، برخی از کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین دوست ما هستند و باید با آنها کار کنیم. باید جذب سرمایه کنیم. این وظیفه وزارت اقتصاد است.

حسن روحانی بعد از دفاع از 4 وزیر پیشنهادی‌اش با بدرقه محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و برخی دیگر از نمایندگان مجلس صحن علنی مجلس را ترک کرد.

حاشیه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس

بعد از اینکه رئیس‌جمهور در میان اظهاراتش در مجلس درباره آمار اشتغال صحبت می‌کرد و گفت من اعداد را گرد می‌کنم، بعضی از نمایندگان خطاب به او گفتند گرد نکن! این سروصدای نمایندگان با تذکر علی لاریجانی رئیس مجلس به آن‌ها مواجه شد.
همچنین زمانی که حسن روحانی از رضا رحمانی دفاع می‌کرد چند تن از نمایندگان با فریاد دو دو و چهار چهار می‌کردند.

صحبت های موافقان و مخالفان

سبحانی فر، نماینده موافق با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی: دژپسند خود یکی از بنیانگذاران اقتصاد شفاف و اقتصاد ای تی از ۱۵ سال پیش بوده و با تیم اقتصادی کابینه هماهنگ است .

علی ساری، نماینده مخالف فرهاد دژپسند: شنیده ها حاکی از آن است که سالانه بودجه هایی تحت عنوان پاداش مصوب کرده اید در این باره و ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آینده پژوهی توضیح دهید

▫️برنامه های دژپسند تکرار نگران است و‌ راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه مشهود نیست

کاتب، نماینده موافق فرهاد دژپسند: شاخصه تصمیم گیری باید فقط منافع ملی باشد؛ به همکاران توصیه می کنم با دقت انتخاب کنید تا مجبور نشوید دوباره استیضاح کنید و به وزرا نیز توصیه می کنم عهد ببندید آنچه می گویید را عملی کنید

کمالی پور، مخالف دوم گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد: شما ده میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات پژوهش اختصاص دادید که فقط یک اتاق در سازمان برنامه و بودجه دارد، بفرمایید که با آن ده میلیارد چه کردید؟

کدام یک از شما نمایندگان از حوره کاری آقای دژپسند رضایت دارید که اکنون می خواهید به او رای اعتماد بدهید؟

ایشان توان بازکردن گره های کور اقتصادی را را ندارند.

ولی ملکی، مخالف گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد: با چه پشتوانه ای شما گفته اید که مشکلات ارزی را حل می کنید؟

آقای رییس جمهور گفتن ابر تورم نداریم اما شما در برنامه تان نوشته اید جلوگیری از ابرتورم اما با چه ابزاری؟

ولی ملکی نماینده مشکین‌‌شهر در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد: آقای جهانگیری به حرف های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد

آقای دژپسند، شما در برنامه اعلامی خودتان نوشتید تلاش برای کاهش نرخ تورم. چه مکانیسمی دارید؟

برنامه‌هایی که داده می‌شود عملیاتی می‌شود یا نه؟ چرا به مردم وعده می‌دهیم و بعد خودمان از وزیر سوال می‌کنیم؟

شما با چه مکانیسمی گفتید که مسائل ارزی را حل می‌کنید؟شما اقتصاددان هستید، رئیس‌جمهور گفت که ابرتورم نداریم درحالی که در برنامه شما آمده است. زمان وزارت طیب‌نیا گفته شد که او پایان نامه خود را در مهار تورم نوشته است، اما تورم بالا رفت.

شما با چه مکانیسمی می‌خواهید بانک‌ها را سروسامان بدهید؟ همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. تنها کاری که می‌کنند بهره می‌گیرند. تولید و پشتوانه مالی ما زمانی سامان می‌گیرد که بانک ها در سود و زیان مشارکت داشته باشد

آقای جهانگیری به حرف‌های من می‌خندد! حق هم دارد بخندد.

فرهاد دژپسند: می‌توانیم جنگ اقتصادی را با تعامل پشت سر بگذاریم

فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه خود گفت: جنگ اقتصادی را که با آن مواجه هستیم می‌توانیم با تعامل هم پشت سر بگذاریم.
او گفت: جنگ اقتصادی را که با آن مواجه هستیم می‌توانیم با تعامل هم پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس را به دشمن بدهیم. این سرمایه اجتماعی بود که به کمک ما رسید، الان هم برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین رویه را داشته باشیم. من برنامه اقتصاد بدون نفت را مدنظر دارم و برنامه‌اش را تدوین کرده‌ام. در گذشته توانستیم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در هسته‌های اندیشه‌ورزی باید نمایندگان مجلس هم باشند،‌ تصریح کرد: امروز شرایط متفاوت است، اینکه گفته شده من گفتم ابرتورم داریم درست نیست. من گفتم برای جلوگیری از بروز ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. امروز یکی از مشکلات کشور بحث تامین مالی است. تامین مالی از برنامه‌های اصلی ماست. آنچه خود در کشور داریم نباید از بیگانه تمنا کنیم.

او اضافه کرد:‌ در داخل داشته‌های فراوانی داریم اما ما قبل آن باید برای اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم. رئیس‌جمهور اولین نکته‌ای که به من گفتند اصلاح نظام بانکی بود. بعضی مسائل بانک‌ها را زمین‌گیر کرده است که یکی از این مسائل مطالبات معوق است. باید معوقات را برگردانیم. بانک‌ها متاسفانه گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند. این موضوضع موجب می‌شود اعطای تسهیلات کاهش پیدا کند. ما شرایط خزانه را می‌دانیم. باید خود بانک‌ها بیایند هم‌اندیشی کنیم تا بتوانیم بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم.

دژپسند در پایان اظهار امیدواری کرد که نمایندگان به او رای اعتماد بالایی بدهند.

موافقان و مخالفان شریعتمداری

پس از دژپسند، نوبت به محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید. دو موافق و دو مخالف او پشت تریبون رفتند. ابتدا نماینده مردم مشکین شهر به عنوان مخالف گفت: از بعد اخلاقی آقای شریعتمداری اخلاق‌مدار هستند و بعد از مجلس هفتم ایشان را می‌شناسم اما یکسال و اندی که در کمیسیون صنایع بودند به هر دلیلی برنامه‌ای اعلام کردند تا اقتصاد بیمار را درمان کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.

ولی ملکی خصوص دلایل مخالفت خود اظهار کرد: مخالفت در نظر من به معنی سیاه دیدن تمام کارنامه افراد نیست و موافقتم تمام برنامه وزراء را تایید نمی‌کند امروز که من مخالف آقای شریعتمداری هستم دلایلی دارم و ایشان می‌داند که در زمان معرفی ایشان هم من مخالف بودم اما در کمیسیون تمام همکاری را انجام دادم.

وی افزود: از بعد اخلاقی آقای شریعتمداری اخلاق‌مدار هستند و بعد از مجلس هفتم ایشان را می‌شناسم اما یکسال و اندی که در کمیسیون صنایع بودند به هر دلیلی برنامه‌ای اعلام کردند تا اقتصاد بیمار را درمان کنند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد چرا که شرایط کشور متغیر شد و ما به شرایط جنگ اقتصادی دچار شدیم و هم هماهنگی لازم در کشور را به وجود نیامد.

ملکی در ادامه تصریح کرد: در جنگ اقتصادی باید همه حالت جنگی به خود بگیرند تا به حال به خاطر عملکرد ضعیف یک وزیر، معاون و مدیر چه برخوردی به جز عزل صورت گرفته در دنیا اگر اتفاقی در وزارتخانه یا بنگاه اقتصادی صورت بگیرد یا استعفا می‌دهند یا عذرخواهی می‌کنند که در کشور ما نهادینه نشده است.

شهاب ناری، نماینده مردم پاوه نیز در مخالفت با تاکید بر اینکه امروز با بحران بیکاری مواجه هستیم، گفت:‌ آقای شریعتمداری شما باید توضیح دهید که در وزارت صمت چه رویکرد اشتغال‌محوری داشتید که بخواهید در وزارت کار هم از این دست برنامه‌ها را به اجرا برسانید.

نماینده بوئین زهرا تصریح کرد: شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فسادهای سازمان یافته است این را باید به خاطر داشت که وی در خصوص ثبت سفارشات خودرو مشکلات این موضوع برملا کرد. روح الله بابایی صالح اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های آقای شریعتمداری با اسناد بالادستی کشور انطباق دارد. نماینده رشت در مجلس در ادامه تاکید کرد: برای وضعیت صلح اقتصادی باید سرباز اقتصادی تربیت کرد ولی برای جنگ اقتصادی، باید چریک پرورش بدهیم. شریعتمداری چریکی برای جنگ اقتصادی است. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در موافقت گفت: وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم مجموعه دولت کامل شود و در جنگ اقتصادی بتوانیم همه به مردم رسیدگی کنیم باید به هر چهار وزیر رای داد، یادآور شد: فراکسیون مستقلین امروز تشکیل جلسه داد و همه وزرا حدنصاب لازم را آوردند. به هر چهار وزیر و به ویژه شریعتمداری رای بدهید تا به کوری چشم دشمنان و ترامپ از تحریم‌ها خارج شویم. در ۱۳ آبان نیز مردم در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

پس از این نوبت به شریعتمداری رسید اما به دلیل نزدیک شدن به زمان اذان مغرب، مجلس به تنفس رفت.

آغاز نوبت شب جلسه علنی مجلس

حدود یک ساعت تنفس به طول انجامید و حوالی ساعت 18 و 30 دقیقه، نوبت شب جلسه علنی مجلس شروع شد. اولین سخنران محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون بود.

شریعتمداری: ترجیح می‌دادم به کارم در وزارتخانه ادامه دهم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اراده‌ای در این انتخاب نداشته، گفت: ترجیح می‌دادم به طور طبیعی به کارم در وزارتخانه ادامه دهم.

محمد شریعتمداری اظهار کرد: من اراده‌ای در این انتخاب نداشتم و این انتخاب رییس جمهور بود. من ترجیح می‌دادم به طور طبیعی به کارم در وزارتخانه ادامه دهم اما آقای رییس جمهور گفت که تغییر در بخشی از ارکان اقتصادی کشور، خواست نمایندگان است و من هم پذیرفتم مشروط به رای اعتماد مجلس.

وی اضافه کرد: شما نمایندگان می‌خواهید در مورد تصدی وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت و از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی ایران است که اگر کارآمد عمل نکند نتیجه‌اش توزیع فقر است.

شریعتمداری با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی هستند، ادامه داد: وزارت کار، مسئولیت تکفل عدالت اجتماعی در معنای عام کلمه را دارد؛ عدالت در رسیدگی به امور افرادی که به هر دلیلی به استضعاف کشیده شده‌اند. زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، معلولان، فقرا، محرومان و قربانیان آسیب‌های اجتماعی.

مشروح سخنان شریعتمداری را اینجا بخوانید.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه
نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی اولین مخالف محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و مسکن بود. سهراب گیلانی با اشاره به اینکه تغییر و تحول در وزارتخانه‌ها برای افزایش کارآمدی، ایجاد تحول و مقابله با بحران‌های جدید است، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه برنامه‌هایی برای حل مشکلات حوزه مسکن و راه دارد؟

او با اشاره به اینکه مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی براساس مسئولیت‌پذیری و تحقق چشم‌انداز کشور است، اظهار کرد: رفع محرومیت و فقر یک جهاد الهی است. مردم ایران از فشارهای متنوعی در زندگی و اداره کشور و همچنین تحریم‌ها ناراحت و معترضند و منتظرند دولت فکر و چاره‌ای بنیادی و آرامش‌بخش برای آنها داشته باشد. ( اینجا )

محمدعلی پورمختار اما موافق این وزیر پیشنهادی است. نماینده مردم کبودرآهنگ اظهار کرد: دکتر اسلامی از نیرو های شاخص و انقلابی و از مدیران جهادی کشور هستند. او اظهار کرد: آنچه را که همه نمایندگان می خواهند از نظر من همه وزرا پیشنهادی دارند. آقای اسلامی نیز مدیری جهادی هستند و از نیروهای متدین نیز استفاده خواهند کرد. ان شاءالله ما بتوانیم با رای بالا به ایشان به حوزه راه و شهرسازی کمک کنیم. ان شاءالله با فرماندهی رئیس جمهور نیز همه وزرا بتوانند به خوبی وظایف خود را اجرایی کنند ( اینجا بخوانید).

سپس نوبت به مخالف دوم رسید. علی نجفی خوشرودی با یک فیلم به پشت تریبون آمد که گفتگوئ محمد اسلامی با علی ضیا را نشان می داد.

در این فیلم خبرنگار از وزیر می‌پرسد شما برای انتصاب شایستگان چه خواهید کرد؟ چقدر به سفارش نمایندگانی که خواستار انتصاب افراد مدنظرشان است، توجه می‌کنید؟ که اسلامی هم در پاسخ به پرسش خبرنگار گفت «بنده تلاش می‌کنم براساس شایسته سالاری عمل کنم و در سفارشات هم بر همین اساس رفتار خواهم کرد و به سخنان و درخواست‌هایی که به شایسته‌سالاری توجهی نمی‌کنند، اهمیتی نمی‌دهم و اصلا این سخنان را باید از گوش شنید و از گوش دیگر در کرد.»

نماینده مردم بابل در مجلس ادعا کرد: ایشان فضای ناامنی را در استان مازندران به وجود آورده است. اگر این رفتارها و التهابات ناشی از آن به بدنه وزارت راه و شهرسازی پمپاژ شود چه کسی جوابگو خواهد بود؟ ( اینجا )


رییس کمیسیون عمران مجلس اما با محمد اسلامی موافق بود. محمد رضایی کوچی گفت: آقای اسلامی هم دانش و هم تعهد تصدی این وزارتخانه را دارد. طبیعی است کسی که به نقطه نظرات تخصصی کمیسیون‌ها توجه داشته باشد موفق می‌شود. وی در مورد اعتقادات اسلامی به بحث شایسته‌سالاری اعضای وزارت گفت: اعتقاد آقای اسلامی این است که از نیروهای متخصص، شایسته و سالم در این وزارتخانه استفاده کند. مشکل کنونی ما در کشور این است که هنگامی که مسئولی منصبی را به عهده می‌گیرد به صورت اتوبوسی نیروهایی را وارد این مجموعه می‌کند. اعتقاد آقای اسلامی بر این است که ما نباید نیروهایی را به صورت اتوبوسی وارد وزارتخانه بکنیم. ملاک، شایسته‌سالاری و تعهد به کار است. ( اینجا )

نماینده مخالف اسلامی معتقد است که او با لابی و چانه‌زنی به عنوان وزیر معرفی شده است. محمد فیضی گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با لابی و چانه‌زنی یک شبه برای این پست انتخاب شده است کما اینکه خود او گفته به سفارش یکی از وزرا و با دعوت به حضور رییس جمهور رفته و از او خواسته شده که در عرض یک روز برنامه‌اش را ارائه کند.

یک عضو هیات رییسه فراکسیون امید اظهار کرد: آقای اسلامی آیا شما اداره وزارت راه و شهرسازی را دارید؟ آیا شما مبتنی بر برنامه‌تان انتخاب شدید یا اینکه با استعفای وزیر و لابی و چانه‌زنی یک شبه برای این پست انتخاب شدید؟ شما خودتان گفتید به سفارش یکی از وزرا و با دعوت به حضور رییس جمهور رفته و از شما خواسته شده تا در عرض یک روز برنامه ارائه کنید.

وی افزود: آیا شما موارد مرتبط با اسناد بالادستی وزارت راه را مورد مطالعه قرار دادید؟ تنها ۳۴ درصد از برنامه‌های شما منطبق بر برنامه توسعه است و در ۳۳ درصد برنامه‌تان به موضوع برنامه توسعه اشاره نشده است. ( اینجا )

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی راه موافق بود. او با بیان اینکه اسلامی در هیات مدیره هیچ شرکت خصوصی یا دولتی عضویت ندارد، از شفافیت وزیر پیشنهادی راه دفاع کرد.

احمدی لاشکی با بیان اینکه وزارت راه به یک فرد توانمند و قوی نیاز دارد، اظهار کرد: ایشان در پاسخ نامه فراکسیون زنان گفتند که از زنان در سمت‌های مختلف این وزارتخانه استفاده خواهند کرد. پاکدستی و تعهد ایشان هم برای ما مهم است. طبق اظهار آقای اسلامی ایشان در هیات مدیره هیچ شرکت خصوصی یا دولتی عضویت ندارد و تنها در مجموعه صنایع دفاعی است. من تاکنون ندیده‌ام که در بحث شفاف‌سازی وزیری تا این اندازه شفافیت داشته باشد که حتی آدرس محل سکونت خود را بنویسد. ( اینجا )

وعده‌های اسلامی به کامیون‌داران و مسکن‌مهری‌ها

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یکی از برنامه‌هایش را ایجاد ساختار کارآمد و غیر متمرکز برای بهبود وضعیت راه‌های روستایی عنوان و اظهار کرد: تمام تلاشم را خواهم کرد تا مشکلات کامیونداران را پیگیری کرده و حل کنم. از آن طرف به دنبال تعیین تکلیف و تکمیل مسکن مهر هستم.

محمد اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت راه و شهرسازی گفت: بنده همواره شایسته‌سالاری را ملاک عمل خود قرار دادم و تلاش می‌کنم به آن جامه عمل بپوشانم کما اینکه معتقدم نمایندگان نیز از شخصیت والایی برخوردار هستند.

اسلامی با اشاره به احکام قانون برنامه توسعه برای ایجاد مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد و روستاییان گفت: مهم‌ترین اقدام برای تحول ساختاری در حوزه مسکن آن است که دستگاه‌ها در حوزه مسکن به صورت یکپارچه سازماندهی شده و با استفاده از تمام ظرفیت‌های تحت اختیار وزارت راه، فعالیت کنند. از طرف دیگر هم باید بخش خصوصی را در این زمینه فعال کرد. مسکن یک صنعت است که می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، عرضه انبوه مسکن را به دنبال داشته باشد. وزارت راه بر اساس وظایف قانونی، مسئول ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: باید تولید مسکن در اختیار تولید کنندگان واقعی باشد نه کسانی که تنها به دنبال سوداگری هستند. باید برای اقشار متوسط سرپناهی ایجاد شود تا آن‌ها بتوانند خانه‌دار شوند.

وی ایجاد ساختار کارآمد و غیر متمرکز برای راه‌های روستایی را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌هایش عنوان و اظهار کرد: بنده طرح بازآفرینی شهری را اجرایی خواهم کرد. در این باره تفاهم‌نامه‌هایی مبادله شده که ما می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌ها و نوسازی، بازآفرینی شهری را محقق کنیم. مهم‌ترین اقدام هم پیشگیری از حاشیه‌نشینی است.

اسلامی با اشاره به وضعیت مسکن مهر نیز گفت: دو میلیون و 200 مسکن مهر پیش‌بینی شد که از این میزان 200 هزار واحد تمام شده اما فاقد تاسیسات زیربنایی است. 270 هزار واحد نیمه تمام مانده و ساخت 500 هزار واحد باقی مانده است. به یاری خداوند و کمک مجلس و وجود زمانبندی مشخص به دنبال آن هستیم که تکلیف مسکن‌های مهر باقی مانده را مشخص کرده و آن‌ها را تکمیل کنیم تا موضوع مسکن مهر پایان یابد.( اینجا )

سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را محمود صادقی، نماینده جنجالی تهران آغاز کرد. او البته ابتدا کنایه هایی به رئیس جمهور داشت. به عنوان مثال گفت: آقای روحانی گفتند سخنان انتخاباتی نگویید، بنده باید به سخنان ایشان عمل کنم حرف‌های انتخاباتی مربوط به وقت انتخابات است. آن زمان وعده بدهیم و بعد به همه چیز پشت پا بزنیم در حالی که در طول چهار سال باید همه حرف‌ها آویزه گوشمان باشد، شعارهای تندمان را فقط در چند روز انتخابات مصرف نکنیم.

صادقی، در ادامه رحمانی را متهم به کلی گویی کرد و گفت: در برنامه ایشان هدف‌گذاری روی بخش‌های صنایع کلیدی مشخص نیست. خودرو، واردات، قیمت‌گذاری، خودروهای برقی، خودکفایی و بومی‌سازی با توجه به تحریم توجهی نشده است سوال این است که دسترسی به نرخ بهره‌وری با توجه به افت تولید چگونه انجام می‌شود طرحی برای جبران و تاب‌آوری و تداوم کسب و کار ارائه نشده است همچنین برنامه ایشان ارتباطی با بودجه سالانه و سنواتی ندارد و هدف‌گذاری‌ها فراتر از بودجه سنواتی است. وی باتاکید بر اینکه کلی‌گویی آسان است اما باید برنامه‌ها مبتنی بر وضع موجود باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های وی پیشنهادی گسترده است می‌خواهد مشکل آدم و عالم را حل کند اما معلوم نیست که کدام بخش در برنامه ایشان اولویت دارد. ( اینجا )

علی‌اصغر یوسف نژاد، عضو فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی صنعت موافق است. او گفت: هشت سال است که به صورت مداوم در کمیسیون صنایع حضور دارم و فعالیت‌هایی نیز در خود وزارتخانه داشته‌ام همه ما می‌دانیم پذیرش مسئولیت در این برهه خیلی سخت است و هر کسی قبول نمی‌کند. آقایان و خانم‌ها اگر وزرا امروز رای بیاورند به هتل پنج ستاره نمی‌روند بلکه به جایی می‌روند که کوهی از مشکلات انتظار آنها را می‌کشد.

نماینده مردم ساری ادامه داد: شرایط تحصیلی و تجربی و عملی آقای رحمانی کاملا با مسئولیتی که امروز قرار است به ایشان واگذار شود همخوانی دارد و دیگر ما نیازی نداریم که به ایشان آموزش بدهیم. هزینه‌ای که برای بسیاری از مسئولان تا امروز پرداخته‌ایم و متاسفانه جواب نگرفته‌ایم. ( اینجا )

رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز با وزیر پیشنهادی صنعت موافق است. او معتقد است که رحمانی برای مبارزه با فساد برنامه دارد. عزیز اکبریان، رحمانی را فردی دلسوز، ساده‌زیست، ولایتمدار و وفادار به نظام، با انگیزه و ارزشی توصیف کرد و گفت: ایشان به عنوان مدیر تراکتورسازی و آلومینیوم المهدی تلاش زیادی کرده، سه دوره نماینده مجلس بوده و ۱۵ سال پیش با لیسانس وارد مجلس شده است. دو سال است که ایشان معاون وزیر است حالا او وارث تمام مشکلات وزارت صنعت است؟ وارث این مشکلات تیم اقتصادی دولت و ما در مجلس هستیم.( اینجا )

احمد بیگدلی، عضو فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی صنعت مخالف بود. او گفت: مخالفتم با آقای رحمانی مخالفت شخصی نیست حتی مراتب خوشحالی خود را اعلام می‌کنم که یکی از نمایندگان ادوار به عنوان وزیر معرفی شده است. اما به دلیل صیانت از همکارم و حمایت از نماینده سابق با او مخالف هستم. بیگدلی با اشاره به اجرای قانون مربوط به اختیارات و وظایف بخش کشاورزی گفت: این قانون کلیه اختیارات و وظایف بازرگانی و سیاست‌گذاری حوزه واردات را از وزارت صمت به کشاورزی واگذار کرده است. به همین دلیل طی ۴ سال گذشته وزارت جهاد توانست موفقیت‌های چشمگیری در عرصه مدیریت واردات و تنظیم بازار برخی اقلام همچون برنج، دانه‌های روغنی و خودکفایی در گندم، کاهش واردات برنج و مدیریت عرضه میوه شب عید داشته باشد.

نماینده زاهدان در مجلس با رحمانی موافق بود. او تاکید کرد: ایشان گفته است در واگذاری برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی اقدام می‌کند. ایشان اعتقاد دارند وزارت صمت سیاستگذار است و نه بنگاهدار. از بزرگ شدن بخش خصوصی هراس ندراند.

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه رویکرد رحمانی موجب دلگرمی فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت است، خاطرنشان کرد: کارنامه درخشان رحمانی نشان می‌دهد اعتماد و اعتقاد وی به بخش خصوصی می‌تواند روزهای خوبی را در این حوزه رقم بزند. با انتخاب رحمانی در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت، چشم‌انداز افزایش صادرات بر مبنای ارزش افزوده را رقم می‌زند. خروج از بحران‌های پیشرو و ورود به بازارهای بین المللی نیازمند دانش و تجربه است و برنامه‌محوربودن و کارنامه ایشان زبانزد است. تجارب ایشان در حوزه‌های مرتبط سبب می‌شود این مجموعه گام‌های موثری بردارد.

اکبر رنجبرزاده آخرین موافق جلسه امروز بود. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حمایت از وزیر پیشنهادی صمت، تاکید کرد که وی در شرایط کنونی تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده و نفس تازه ای در هیات دولت خواهد دمید. وی گفت: رحمانی از جنس مجلس است و همه با برنامه هایش آشنا هستیم، چرا باید به وی رأی اعتماد بدهیم؟ دلایل چیست؟

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخالفان گفتند برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت کامل نیست و ممکن است قانون متمرکز را اجرا نکند و این در حالی است که وی به صورت کمی و کیفی برنامه هایش براساس قوانین بالادستی ارائه داده به ویژه به قانون برنامه ششم توسعه وارد شده و به صورت سالیانه مشخص کرده که هدفگذاری هایش از سال 1397 تا 1400 چگونه خواهد بود. وی افزود: ما هم در رابطه با اجرای قانون متمرکز اصرار داریم که باید در تنظیم بازار کشاورزان ضرر نکنند چرا که بخش عظیمی از تولیدات در حوزه کشاورزی است و خواست همه نمایندگان این است که به آن ها در تنظیم بازار کوچک ترین آسیبی نرسد.

رحمانی: اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون بیش از گذشته باید پای کار باشند

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت آخرین نفری بود که در جلسه علنی امروز و در روند بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی دولت به پشت تریبون رفت. رضا رحمانی البته از بخش عمده زمان خود استفاده نکرد تا جلسه علنی مجلس زودتر خاتمه پیدا کند. او گفت: با اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون هر هفته جلسه داشتم و اکنون بیش از گذشته باید پای کار باشند.

وی گفت: حدود ۳۱ درصد اقتصاد، ۳۳ درصد اشتغال کل و ۶۴ درصد اشتغال مولد در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است.

رحمانی با تشریح برنامه‌هایش گفت: بخشی از نقد نمایندگان مخالف در برنامه پیشنهادی بود و طبیعتا این برنامه ناقص است. در برنامه‌هایم برای راهبری بخش صنعت ۵۷ برنامه عملیاتی پیش‌بینی شده است. برای حوزه معدن ۲۹، بازار و تجارت و بازرگانی ۴۰ برنامه راهبردی دارم. یکی از برنامه‌هایم ایجاد رابطه سازنده و نزدیک با مجلس است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: در صورت وزیر شدن برنامه‌های خوبی برای تعامل با صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس دارم. متدها و برنامه‌های مختلفی متناسب با شرایط جدید، دوره تحریم، اصول اقتصاد مقاومتی داریم.

رحمانی در تشریح چهار بخش تولید و تثبیت اشتغال، صادرات، معدن و بازرگانی، گفت: مهمترین کاری که برای خودم واجب کرده‌ام تثبیت اشتغال است. به جای اتاق بحران، اتاق پیشگیری و درمان را با استفاده توان مردم، بخش خصوصی و مجلس و بخش‌های مختلف دولت به وجود می‌آورم. مردم از ما توقع معجزه ندارند اما توقع پرهیز از تنش و اختلاف و تلاش برای بهبود شرایط است.

وی ادامه داد: در حوزه تثبیت اشتغال نوسازی و بازسازی صنایع و صنوف تولیدی را با توان و برنامه مدون‌تر و محکم‌تری ادامه خواهم داد. کیفی‌سازی و صادرات محور بودن تولیدات کارخانجات را از طریق نوسازی صنایع دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در پروژه‌های ویژه در سال جاری معادل ۱۰ میلیارد دلار ساخت داخل را آغاز کردیم. اقلامی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد با برنامه‌های مدون داخلی سازی می‌شود. طی ۱۰ سال آینده ۴۰ هزار واگن را تولید خواهیم کرد. در سه سال آینده ۲۰۲ هزار دستگاه کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس تولید می‌شود.

رحمانی ادامه داد: مواد اولیه ای که در کالاهایی که با زندگی و کار مردم سر و کار دارند را با قیمت مناسب‌تری در اختیار می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه تامین مالی واحدهای اقتصادی را دنبال می‌کنم، گفت: تولید نیاز به نقدینگی دارد تا سطح تولید حفظ شود. برای واردات ماشین‌آلات و فناوری‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است. برای پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی برنامه دارم به ویژه در حوزه خودرو که برنامه های تحول‌آمیز دارم. تولید خودروی باکیفیت با قیمت مناسب را دنبال می‌کنم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مدیریت شرایط تحریم و رصد آثار تحریم را از طریق ستاد تحریم وزارتخانه دنبال می‌کنم تا مقابله با آثار آن و استفاده از شرایط جدید را برنامه‌ریزی کنیم. تامین کالاهای اساسی را از طریق ذخیره سازی دنبال می‌کنیم و قطعا با وزارت جهادکشاورزی هماهنگ خواهیم شد. از شبکه اصناف و اتحادیه‌های صنفی استفاده خواهم کرد. پروژه زنجیره تامین را برای سه سال آینده با ۵۵ برنامه عملیاتی را به سرانجام خواهم رساند.

رحمانی با تاکید بر اینکه طراحی و استقرار بخش تولید و بازرگانی کشور را دنبال می‌کنیم، گفت: در حوزه توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی برنامه‌های جدی داریم. در شرایط تحریم حتما لازم است از توان مردم و بخش خصوصی استفاده می‌کنم.

وی متذکر شد: پیشران اقتصاد کشور حتما باید صادرات باشد. کشورهای همسایه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و سهم ما زیر ۵ درصد است. برای رسیدن آن به یک درصد، ۳۰ میلیارد دلار نیاز است که یک و نیم میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. از ظرفیت کوله‌بران و ته‌لنجی‌ها نیز استفاده و بکارگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه مبارزه با فساد محور کار بنده خواهد بود. فساد سازمان یافته در حوزه کاری بنده جایگاهی نخواهد داشت. سفرهای استانی بابرنامه، با هدف و با پیگیری را دنبال می کنم.

در پایان کارت های رای گیری بین 262 نماینده حاضر در جلسه توزیع شد.

هر چهار وزیر توانستند از مجلس رای اعتماد گرفتند. رحمانی 203، دژپسند 200، شریعتمداری 196 و اسلامی 151 رای اوردند.

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کاربر ناشناس
    0

    ما خانواده گی فقط آرزوی مرگ داریم از دست شماها

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کسانی که آرزوی مرگ دارند افرادی ضعیف و بی اراده هستند

    • کاربر ناشناس
      0

      بازم از خاندان پهلوی بهترن

  • علی
    0

    بنظرم وقت اون رسیده در مجلس رو گل بگیریم اون هم وقتی به شما بی عرضه خائن داخلش هستن...

  • محسن
    0

    جامعه گوسفندی لایق حکومت گرگهاست

  • امیر
    0

    رییس جمهور خطاب به شریعتمداری ؛ سال اول دوره دوم که صنعت و معدن روبا خاک یکسان کردی برو ببینم وزارت تعاونو چه میکنی توپول شیرین زبون! علی برکت الله

  • کاربر ناشناس
    0

    فساد از بین نمیره بلکه از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر منتقل میشود! بنظرم مجلس یه کشور جداگانه س که طبق مصالح کشور خودشون تصمیم میگیرن!افرین

  • درویش
    0

    با رای گیری امشب معلوم شد تو مجلس چه خبره . آقایون تا دیروز از بی کفایتی وزیر صمت آقای شریعتمداری حرف میزدند امروز بهش رای اعتماد میدن. قحط الرجال آمده بود یا میخواستن از سر خودشون باز کنند.

  • حسین
    0

    متاسفم برا نمایندگان مجلس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها