عکس‌ها سخن می‌گویند/ رای‌گیری علنی نشد اما آرای برخی نمایندگان به پاسخ‌های روحانی روشن شد

طبق مشاهدات و برخی تحلیلها، بیشتر کسانی که پاسخ پرسشهای روحانی را در جلسه صبح امروز مجلس قانع کننده ندانستند، عضو فراکسیون ولایی و مستقلین بودند.

عکس‌ها سخن می‌گویند/ رای‌گیری علنی نشد اما آرای برخی نمایندگان به پاسخ‌های روحانی روشن شد

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی «۵ سوال اقتصادی جمعی از نمایندگان از رئیس جمهور» برگزار شد. در این جلسه، پس از سخنرانی رئیس جمهور و مطرح کردن نظرات مخالف و موافق توسط نمایندگان مجلس، در نهایت اقناع یا عدم اقناع نمایندگان مجلس در مورد اظهارت رئیس جمهور به رای‌ گذاشته شد .پس از رای گیری، مشخص شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های رئیس جمهور در خصوص چهار پرسش از پنج پرسش مطروحه قانع نگردیده اند. پیش از رای گیری پیشنهاد 22 نماینده مطرح شد، آنها خواستار برگزار رای گیری غیرسیستمی و با استفاده از کاغذ باشد تا مشخص شود کدام نماینده های از پاسخ های حسن روحانی قانع و کدام نماینده ها قانع نشدند. این پیشنهاد به رای گذاشته شد اما به تصویب نرسید.

پس از اتمام جلسه، بسیاری از رسانه‌ها به پوشش و نقد و نظر در رابطه با این جلسه پرداختند. اما پرسش اصلی در این رابطه این است که با توجه به این موضوع که رای‌گیری امروز علنی نبود، کدام یک از نمایندگان از صحبتهای رئیس جمهور قانع شدند و کدام یک با شنیدن پاسخهای او قانع نشده و در دادن کارت زرد به او شریک گردیدند؟

طبق یک عرف در مجلس، در بیشتر جلسات رای گیری (حتی اگر رای‌گیری علنی هم نباشد) نمایندگان از طریق علائم و اشاره‌هایی نظر و رای خود را به نوعی به سمع خبرنگاران و عکاسان حاضر در مجلس و دیگر نمایندگان می‌رسانند. نمایندگان مجلس در جلسه امروز، با نشان دادن عدد چهار، اعلام می‌کردند که در مورد یک سوال یا مساله، به پاسخ رئیس جمهور پاسخ مثبت داده و آن را قانع کننده می‌دانند. در مقابل، مخالفان و کسانی که پاسخ و اظهارات روحانی را قانع کننده نمی‌دانستند با دست علامت دو را نشان می‌دادند.

حال، با بررسی عکسهای منتشر شده از صحن علنی مجلس و همچنین طبق شنیده‌ها و مشاهدات خبرنگاران حاضر در مجلس، می‌توان در مورد نظر برخی نمایندگان در مورد قانع کننده بودن یا نبودن اظهارات رئیس جمهور روحانی به طور نسبی و احتمالی به جدول زیر رسید:

نام نماینده

موضع و رای اعلام شده

فراکسیون

محمد جواد کریمی قدوسی

قانع نشده

ولایی

نادر قاضی پور

قانع نشده

ولایی

محمد رضا رضایی

قانع نشده

مستقلین

حمید رضا حاج بابایی

قانع نشده

ولایی

محمد مهدی زاهدی

قانع نشده

ولایی

علیرضا سلیمی

قانع نشده

ولایی

هاجر چنارانی

قانع نشده

مستقلین

زهرا سعیدی

قانع نشده

مستقلین

حسینعلی شهریاری

قانع نشده

ولایی

ولی الله داداشی

قانع نشده

مستقلین

محمد جواد ساداتی نژاد

قانع نشده

ولایی

پروانه سلحشوری

قانع شده

امید

جلیل رحیمی خوش

قانع شده

امید

عباس گودرزی

قانع نشده

ولایی

خدیجه ربیعی

قانع نشده

مستقلین

محمد رضا پور ابراهیمی

قانع نشده

ولایی

جواد ابطحی

قانع نشده

ولایی

حسینعلی حاجی دلیگانی

قانع نشده

ولایی

احمد مازنی

قانع شده

امید

در مورد جدول فوق، می‌توان یک سوال و شبهه را مطرح کرد و آن این است که از کجا مشخص می‌شود که یک نماینده خاص که مثلا در عکس منتشر شده علامت چهار را نشان داده است، موافق یا مخالف کلی پاسخهای رئیس جمهور بوده است. صبح امروز، در صحن مجلس، نمایندگان در مورد پنج مساله، سوالاتی را از رئیس جمهور پرسیدند. از این پنج مساله، نمایندگان مجلس با شنیدن پاسخ رئیس جمهور، فقط در مورد یکی از آنها قانع شدند و در مورد چهار پرسش دیگر، رای منفی دادند. اکنون سوال اینجا است که از کجا مشخص می‌شود یک نماینده به طور کلی اظهارات روحانی را درست و قانع کننده دانسته یا ندانسته است، چرا که شاید عکسها و مشاهدات، مربوط به آن سوالی باشد که نمایندگان مخالف روحانی هم به آن رای مثبت داده اند(سوال دوم).

پاسخ به مساله فوق، به طور قطعی ممکن نیست، اما در این مورد می‌توان به دریافت‌ها و تحلیلهای احتمالی دست یافت. از میان پنج مساله و پرسش مطروحه در جلسه امروز مجلس، نمایندگان پاسخ رییس جمهور در مورد کنترل قاچاق را با ۱۲۳ رای موافق قانع‌کننده ندانستند. در ادامه نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق پاسخ‌های رییس جمهور درباره استمرار تحریم‌های بانکی را قانع‌کننده دانستند. همچنین پاسخ‌های رییس جمهوری درباره کاهش نرخ بیکاری به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۷۴ رای موافق آن را نیز قانع‌کننده ندانستند. نمایندگان همچنین پاسخ رییس جمهور در مورد رکود اقتصادی را با ۱۱۶ رای موافق قانع کننده ندانستند. پاسخ رییس جمهور درباره افزایش نرخ ارز نیز به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۶۸ رای موافق این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند.

با بررسی موارد فوق و همچنین جدول بالا می‌توان متوجه شد که بسیاری از نمایندگانی که مخالف روحانی و اظهاراتش بوده اند در میان دو فراکسیون ولایی و مستقلین قرار می‌گیرند. در مقابل، بیشتر موافقین روحانی را اعضای فراکسیون امید تشکیل می‌دادند. با بررسی مسائل و پرسش های مطرح شده در مجلس هم می‌توان به این نتیجه رسید. بیشتر نمایندگان فراکسیون ولایی از جمله مخالفین خط و مشی و سیاست روحانی هستند و همانطور که قبلا هم نشان داده اند، بیشترین انتقاداتشان مربوط به سیاست ارزی دولت و همچنین رکود و بی‌کاری دردوره ریاست جمهوری روحانی است. جالب این است که تعداد آراء مخالف نمایندگان بیشتر مربوط به سوالات مربوط به این دو مساله(نرخ ارز و بیکاری) بود. این امر نشان می‌دهد که بیشتر مخالفین اظهارات رئیس جمهور عضو فراکسیون امید نبوده بلکه عضو دو فراکسیون مستقلین و ولایی بوده اند. به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که نشان دادن علامت چهار توسط اعضای ولایی و مستقلین مربوط به پرسش دوم( که پاسخ روحانی در مورد آن، توسط نمایندگان قانع کننده بود) بوده است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمد
    0

    سال دیگ همه ی این لیستی ها ( فراکسیون امید) رو از ما مجلس بیرون میکنیم

  • حسین
    0

    سلام به نطر همه مردم عادی تو خیابان مغازه تاکسی مراسمات آقای روحانی فقط گزارش غلط دادن که همه مردم ایران میدانن اونی که تو بیا بان گله دار هست مردم آگاهند دکتر فکر اساسی بکن کابینت تو شهرها جواب ارباب رجوع هم نمیدن به خدا خدا حق است بعضی ها بچه شان در طول تابستان میوه ای نخوردن ولی در باریهای جنا بعالی شده زمان پهلوی زبالشان کارگر شه داری تا طهر جمع نمیکند چرا به فکر مردم ضعیف نیستی اگه اینجور پیش بری دیگه یکجا باید بری مجلس نه مردم فکرکن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها