اقناع مشروط نماینده زابل از پاسخ وزیرخارجه درباره حقابه رودخانه‌های مرزی

نماینده مردم زابل در مجلس به صورت مشروط از توضیحات وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حق آبه رودخانه‌های مرزی از جمله رودخانه هیرمند قانع شد.

اقناع مشروط نماینده زابل از پاسخ وزیرخارجه درباره حقابه رودخانه‌های مرزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل از وزیر امور خارجه را بررسی کردند. در سوال این نماینده آمده بود که علت عدم اقدام جدی در رابطه با رودخانه‌ مرزی از جمله رودخانه هیرمند چیست؟

در نهایت نماینده زابل پس از استماع توضیحات وزیر تاکید کرد: اگر وزیر امور خارجه قول دهند که این موضوع را با جدیت دنبال کرده و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را ضمانت کند بنده سوال خود را به رای نمی‌گذارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

 وزارت خارجه برای احیای دریاچه هامون چه برنامه‌ای دارد؟

 حبیب‌الله دهمرده ،نماینده مردم زابل در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از وزیر خارجه در خصوص علت عدم اقدام جدی در رابطه با رودخانه‌های مرزی از جمله رودخانه هیرمند بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح فرصت‌ها بعضا شاهد هستیم که مشکلاتی به مردم تحمیل می‌شود. به غلط تنها راه معیشت مردم در نقاط مرزی به کشاورزی و دامپروری گره خورده است که در استان سیستان نیز هر دوی این مشاغل به منابع آبی رودخانه هیرمند نیازمند هستند.

وی ادامه داد: به دنبال وضعیت خشکسالی در چند سال اخیر به معیشت مردم مرزنشین آسیب جدی وارد شده است و به دنبال آن شاهد مهاجرت آنها هستیم. برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای گرفتن حق آبه رودخانه‌های مرزی به خصوص رودخانه هیرمند وجود دارد اما اراده جدی برای اجرای این برنامه‌ها وجود ندارد. در سال ۱۳۵۰ قراردادی بین ایران و افغانستان در زمینه حق‌آبه هیرمند نوشته شد که در آنجا نیز به ضرر ایران تمام شد اما حتی طرف افغان نیز پایبند به این قرارداد نبود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه ما نه تنها از این موضوع عبرت نگرفتیم بلکه برعکس آن عمل کردیم. از یک طرف افغانستان به سدهای خود بر سر راه رودخانه هامون اضافه می‌کند و ما از سوی دیگر برای تامین آب مرکز استان سیستان با مشکل مواجه هستیم.

دهمرده تاکید کرد: سوال اصلی بنده این است که برای برون‌رفت از وضعیت کنونی که از سال‌های قبل قابل پیش‌بینی بود چه برنامه‌ای وجود دارد؟ و وزارت خارجه برای دفاع از حق آبه ایران از رودخانه هیرمند چه کاری قرار است انجام دهد؟ احیای دریاچه ارومیه در دولت قبل نشان داد که اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم می‌توانیم. اما سوال اصلی این است که چرا برای احیای دریاچه هامون که هفتمین تالاب بین‌المللی جهان است اقدامی صورت نمی‌گیرد. برای پایان دادن به وضع اسفبار کنونی برنامه‌های عملی و کارشناسی شده‌ای وجود دارد. در دولت قبل نیز این جلسات تشکیل شده است هنر جمهوری اسلامی ایران تبدیل تهدیدها به فرصت است. انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها