طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس رای نیاورد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس رای نیاورد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز -یکشنبه- گزارش کمیسیون عمران در خصوص طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین را بررسی کرده و در نهایت با کلیات این طرح مخالفت کردند.

از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضردر جلسه علنی، ۱۰۴ نماینده به طرح تفکیک رای موافق، ۱۲۷ نفر رای مخالف و پنج نفر رای ممتنع دادند.

«سید غنی نظری خانقاه» عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با این طرح گفت: این طرح منجر به افزایش هزینه عمومی می‌شود. هر گونه ادغام و تفکیک وزارت راه و شهرسازی باعث می‌شود هزینه اضافی ایجاد شود، در صورتی که ما نهایت تلاشمان این است که هزینه‌ها را کم کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در صورت تصویب این طرح از سوی شورای نگهبان رد خواهد کرد در شرایطی که دولت تازه شروع به کار می‌کند نباید چوب لای چرخ دولت بگذاریم.

وی گفت: در حال حاضر کمبود و گرانی مسکن و وضعیت نامناسب راه‌ها به دلیل مدیریت افراد نیست، بلکه به دلیل ضعف مدیریت و ناکارآمدی است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، چابک سازی، متناسب سازی و منطقی سازی جزو اهداف انقلاب است، اما این طرح خلاف اصل ۴۴ است.

«سید کاظم دلخوش اباتری» در موافقت با این طرح گفت: اینکه هر وزراتخانه‌ای تفکیک و انتزاع شود،‌ اصولا کار درستی نیست. در حال حاضر ما در وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ بخش داریم که هرکدام مسئولیت‌های بسیار بزرگی دارند، اما کارها روی زمین مانده است. با ادغام اولیه نه توانستیم مشکل مسکن و نه مشکل راه‌ها را در کشور حل کنیم.

نماینده صومعه سرا گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیون جمعیت در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. مشکل ما ساختارسازی جدید نیست، مشکل ما تحول در ساختارهاست

«سارا فلاحی» در مخالفت با این طرح گفت: حجیم کردن دولت در این شرایط به نفع ما نیست. ما قانونگذاریم و نباید برعکس قانون عمل کنیم. این مساله برخلاف قانون برنامه چهارم توسعه است. مشکل ما ساختارسازی جدید نیست، مشکل ما تحول در ساختارهاست. مشکل ما نبودن فرهنگ کار است.

نماینده ایلام تصریح کرد: مگر می‌شود این طرح هزینه نداشته باشد. مشکلات ما با تفکیک وزارتخانه‌ها حل نمی‌شود. در این شرایط دولت نیاز به تمرکز دارد و انتزاع این وزاتخانه باعث عدم تمرکز دولت خواهد شد.

«محمد تقی نقدعلی» هم در مخالفت با این طرح گفت: این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مخالف است و بار مالی دارد. با این اوضاع بودجه، قطعا شورای نگهبان این طرح را رد خواهد کرد. این طرح خلاف سیاست‌های کلی نظام اداری ضمن اینکه با ماده ۲۸ قانون برنامه مغایرت دارد.

نماینده مردم خمینی شهر گفت: اگر یک مدیر جهادی بالای سر کار بایستد با یک وزراتخانه می‌تواند ده‌ها مساله کشور را حل کند. مشکل ما ساختار نیست،امروز فقر و نبود مدیران جهادی، مشکل کشور است.

«محمدحسن آصفری» در موافقت با این طرح گفت: این طرح چه بار مالی دارد؟ تجهیزات، ادارات و امکانات این وزراتخانه‌ها مشخص هست و نباید درباره بار مالی این طرح این طور حرف زد چراکه این طرح بار مالی ندارد. با این حال امروز مشکل اصلی مردم مسکن است.بایستی بخش مسکن از راه و شهرسازی جدا شود و اگر جدا نشود ما پاسخی برای مستاجرین نخواهیم داشت

نماینده دولت در جلسه علنی امروز مجلس گفت: قطعا تفکیک این وزراتخانه هم مورد تایید ماست، اما این تفکیک در آغاز دولت به صلاح نیست. پیشنهاد ما این است که انجام این کار به سال ۱۴۰۱ موکول شود. دولت در سال بعد همراهی لازم را با انتزاع این وزراتخانه خواهد داشت.

در نهایت و بعد از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق،‌ نمایندگان با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کردند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • محمد
    0

    چطور شد هفته قبل که رای دادند یک شنبه نظرشان برگشت!

  • ناشناس
    0

    این امایندگان سیاسی کار میکنن تا تخصصی و چون ندیمی هستن که گفت مرا چیزی باید گفتن که تو خوش آید نه بادمجان !

  • محمد گلکارخوزانی
    0

    باسلام باالله خود نمایندگان نمیدانند چه کاری باید انجام بدهند.چون علم و دانش کار را ندارند. مثلا معلم یا ...... آمده نماینده شده از اقتصاد.عمران ، نفت و....... چه سر رشته ی دارد که بتوانند با مستندات حرف بزنند و اجرا کنند

  • Z
    0

    دلایل مخالفان ضعیف وبدون توجه به مشکل همیشگی مسکن است .دوقسمت شدن باعث حجیم شدن دولت نمیشود .مدیریت اتوبوسی باعث آن است.بهترین موقع برای حل مشکل مسکن است .البته هزاران شغل کاذب و ...مخالف .متاسفم. .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها