عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ایران و عربستان منافع مشترک امنیتی و اقتصادی دارند/ استقبال جمهوری اسلامی از هر کاهش تنش با سعودی‌ها

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ایران و عربستان منافع مشترکی در زمینه امنیت منطقه، تبادلات اقتصادی و مسئله حج دارند، گفت: مسائل مربوط به یمن، تحولات عراق و افغانستان می‌تواند قابل توجه باشد.

ایران و عربستان منافع مشترک امنیتی و اقتصادی دارند/ استقبال جمهوری اسلامی از هر کاهش تنش با سعودی‌ها

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص مذاکرات تهران و ریاض، گفت: رژیم صهیونیستی و آمریکا با جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب چالش‌هایی را به خاطر منافعی که داشتند، پیدا کردند. در میان کشورهای جهان اسلام انتظار داریم که عربستان به عنوان یک کشور شاخص اسلامی مواضع دوستانه‌تر و همراه‌تری با ایران داشته باشد زیرا بخش عمده هزینه هایی که جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند، در دفاع از منافع جهان اسلام و مسئله فلسطین در خاورمیانه است.

اقدامات سعودی‌ها تامین کننده امنیت منطقه نیست

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: عربستان سعودی به دلیل پیوند عمیق در ابعاد اقتصادی و امنیتی با آمریکا دست به اقداماتی زده یا تصمیماتی در منطقه گرفته که تامین کننده امنیت خاورمیانه و منطقه غرب آسیا نیست.

وی با بیان اینکه حضور خارجی‌ها در خاورمیانه یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران است، یادآور شد: ایران معتقد است که امنیت منطقه و خلیج فارس را کشورهای منطقه و همجوار می‌توانند تامین کنند و این کشورها بهتر می‌توانند امورات منطقه‌ای و جهانی خود را مدیریت کنند اما عربستان به دلیل پیوند با ایالات متحده طرفدار حضور آمریکایی‌ها و نقش آنها در مسائل منطقه است البته تنها ایران اینگونه فکر نمی‌کند و بسیاری از افکار عمومی جهان اسلام هم با حضور آمریکا در منطقه و سلطه آنان بر جهان اسلام مخالف هستند.

اسرائیل عامل تنش و چالش بین ایران و عربستان

رحیمی جهان‌آبادی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌ها بین ایران و عربستان؛ مسئله اسرائیل است. وجود صهیونیست‌ها برای همه کشورهای اسلامی خطرزا است، اسرائیل از زمان پیدایش با اشغال سرزمین‌های اسلامی و بیت المقدس به منافع بسیاری از کشورها از جمله سوریه، اردن، لبنان، مصر و غیره آسیب زده و امنیت این کشورها را به خطر انداخته، همچنین علیه ایران که کشوری اسلامی مستقل است بارها اقدامات خصمانه‌ای را انجام داده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اسرائیل با آسیب به منافع ملی جمهوری اسلامی یا آسیب به شخصیت‌های برجسته و ارزشمند ایرانی جنایاتی را مرتکب شده است. با نگاهی به جنایات تاریخی اسرائیل در منطقه مشخص می‌شود که آنها به عراق که کشوری نزدیک به عربستان است هم رحم نکردند و علیه آنها هم اقدامات خصمانه بسیاری انجام دادند کما اینکه اگر اسرائیلی‌ها بتوانند این اقدامات خصمانه را علیه سایر کشورهای عربی هم انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: سعودی‌ها به تبعیت از آمریکا و حمایت از آنها رفتار دوستانه تری با اسرائیلی ها دارند و همیشه در تلاشند تا ایران را به عنوان خطر و بحران منطقه و اقدامات ایران را چالش زا معرفی کنند، در حالی که ایران کشوری است دنبال صلح و ثبات منطقه. ایران؛ زمانی که کویت توسط عراق اشغال شد یا زمانی که داعش بروز و ظهور پیدا کرد و اسرائیل به کشورهای اسلامی تعرض می‌کرد، ستون امنیتی منطقه و پایه امنیتی جهان اسلامی بوده و هست.

رحیمی جهان آبادی افزود: عربستان درک درستی از جایگاه و نقش ایران در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام ندارد. ما سوء تفاهم و اختلافات دیدگاه با عربستان داریم و بر همین اساس سه دور مذاکرات بین تهران و ریاض برگزار شده است، عراق هم در تلاش است تا سوء تفاهمات را برطرف کند و استراتژی و چالش‌ها را کاهش و اشتراکات را مورد نظر قرار دهد.

مسائل یمن، تحولات عراق و افغانستان موضوعات قابل توجه طرف ایرانی در مذاکرات با سعودی‌ها باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران و عربستان منافع مشترکی در زمینه امنیت منطقه، تبادلات اقتصادی و مسئله حج دارند، گفت: به نظر می‌رسد مسائل مربوط به یمن، تحولات عراق و افغانستان می‌تواند موضوعات قابل توجه طرف ایرانی در مذاکرات با سعودی‌ها باشد. امیدواریم این موضوعات در مراسم سوگند ریاست جمهوری دولت سیزدهم با حضور هیاتی از عربستان دنبال شود و سپس با بازگشایی سفارت عربستان شاهد بازگشایی سفارت ایران در ریاض هم باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: ایران قطعا به هر میزان تنش‌ها را کاهش خواهد داد و می‌تواند روابط را مدیریت کند تا نفوذ اسرائیلی‌ها و مخالفان جهان اسلام در منطقه کمتر شود. لذا جمهوری اسلامی ایران از هر کاهش تنشی استقبال می‌کند.

منبع: خانه ملت

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • احمد
    0

    آقای عضو کمیسیون امنیت ملی الان هشت سال است مرگ بر آل سعود خائن می گویید شما حق ندارید الان از رابطه با آل سعود حرف بزنید با اون ذالنور رئیست برید مملکت رو درست کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها