عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

پیام مردم ارتقای معیشتشان است/ بودجه تغییر نکند، رای نمی‌آورد/ رقبای روحانی در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشتند اما...

عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است «رقبای انتخاباتی روحانی و فعالیت‌های احمدی‌نژاد در بروز اعتراضات خیابانی اثر داشتند» اما ریشه اصلی اعتراضات در «وضعیت معیشت مردم» است.

پیام مردم ارتقای معیشتشان است/ بودجه تغییر نکند، رای نمی‌آورد/ رقبای روحانی در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشتند اما...

مریم محمدپور- اعتراضات مردمی در چند شهر ایران وضعیت برخی خیابان‌ها را از حالت عادی خارج کرده است. ماجرا از روز چهارشنبه و با تجمع مردم مشهد علیه گرانی و برعلیه دولت روحانی شروع شد اما به همانجا و همین موضوع ختم نشد. سطح مطالبات بالا رفت و در برخی شهرها از جمله تهران تخریب و سوزاندن اموال عمومی صورت گرفت. هنوز مشخص نیست نطفه این اعتراض‌ها در کجا، توسط چه کسانی و با چه هدفی بسته شد که پس از آن عده دیگری بر ماجرا سوار شده و خواسته‌های خود را در اعتراض‌های مردمی مطرح کردند. این موضوع را با یک عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کردیم. محمدعلی وکیلی در کلبه‌ای که در آن صدای پرندگان می‌پیچید، در دفتر روزنامه ابتکار میزبان ما بود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید، این حرکت اعتراضی را «جنبش گرسنگان» می‌نامد اما از همراهی کردن عناصر بیگانه با آن نگران است. به گمان وکیلی، دغدغه مردم، بیش از همه معیشت است و در این زمینه به مشکلات ناشی از موسسات مالی و مطالبات مردم اشاره می‌کند یعنی همان جایی که بیشترین ضرر آن را مردم مشهد دیده‌اند. او می‌گوید: «مردم چاره‌ای ندارند از اینکه اعتراض خود را به کف خیابان بیاورند. اما بدترین اتفاق این است که این گلوله برف کوچک اجتماعی با حرف‌ها و شعارهایی بزرگ می‌شود که تجانسی با حرف اول ندارد. شعارهایی به نام جنبش فقرا سر داده می‌شود که تناسبی با جنبش ندارد و منشاء خارجی دارد و مورد تحسین رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا که به خون ملت ایران تشنه است و برخی سلطان زاده‌های هوسران سعودی قرار گرفته است. اینها تناسبی با جنبش مردم ندارد و مصادره جنبش مردم است».

وکیلی می‌گوید از چند ماه گذشته پیش‌بینی می‌کرده که در دی ماه گسل‌های مختلف اجتماعی تجمیع می‌شوند و این موضوع را با برخی مسئولان کشور در میان گذاشته و تدابیری هم اندیشیده شده اما آنقدر که باید موضوع جدی گرفته نشده است.

وکیلی اگرچه نگران است و با لحن تند سخن می‌گوید اما زاویای مثبت ماجرا را نیز می‌بیند، آنجاکه می‌گوید: جنبش مردم در اعتراض با ناکاستی‌ها بسیار مبارک است و می‌تواند شوکی بر بخشی از بدنه اجرایی ناکارآمد کشور وارده کرده و موجب اصلاح شود.

او اظهار می‌کند: مهم این است که ما پیام مردم را متوجه شویم. پیام مردم ارتقای معیشتشان است، پیام مردم ارتقای کارآمدی نظام در پاسخگویی است، پیام مردم تامین عدالت در همه بخش‌هاست.

وکیلی از لزوم تغییر در برخی مواد لایحه بودجه از جمله قیمت حامل‌های انرژی، وضعیت توزیع یارانه ‌ها و دریافت مالیات سخن گفته و در پاسخ به این سوال که اگر تغییرات صورت نگیرد، آیا کلیات لایحه بودجه از تصویب نمایندگان خواهد گذشت یا خیر؟ احتمال رد شدن این لایحه را قوی دانسته و می‌گوید: کلیات بودجه بدون اصلاح این موارد حتما با مخالفت جدی روبه رو می‌شود.

مشروح سخنان بی پرده محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس را می‌توانید در فیلم زیر ببینید.

18

حجم ویدیو: 33.34M | مدت زمان ویدیو: 00:14:36 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • امیر
    0

    اینا خودشون تو شورای شهر دارن میخورن

  • امین
    0

    بسیار ممنون از این مصاحبه به موقع که در شرایط دسترسی محدودتر به فضای مجازی، اطلاعات خوبی ارائه کرد. امیدوارم صدای واقعی مردم به تعبیر آقای وکیلی با پژواک مستمر و موثر رسانه ها و مسئولینی چون ایشان، به لایه های تصمیم ساز و اجرایی کشور رسانده و پیگیری گردد.

  • رستم
    0

    سلام . توجه داشته باشید برگشت اعتماد سالها زمان نیاز دارد .اختلاس ها را فقط توضیح دهید چگونه انجام میشوداما بنده برای دومیلیون وام سه ساله میدوم وبه جایی نرسیدم .

  • رستم
    0

    فقط اینو میخام بدونم چه جوری این همه قاچاق ازگمرک رسمی کشور وارد میشود ..معلوم است خیلی از مسعولین اصلا مردم را به عنوان برده هم قبول ندارند

  • ف
    0

    این احمدی‌نژاد سبب خلقت شماست اون نبود که شما موجودیت نداشتید آنقدر که حقیرید

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای روحانی از فضای مجازیذحمایت میکرد چرا الان گزاشته فیلتر کنن ایشون فقط دوست داره دروغ بگه

  • جعفر
    0

    ممنون از سخنان ایشان اگر مسولین آزاد بکر این مردم که عاشق وطن ولایت هستن بودن امروز این بلاها که کشور دارند ازبی میبرند نبودیم امیدوارم مسولین به فکر قشر ظعیف با شند

  • ...
    0

    الان این آقا چه فرقی با ترامپ داشت که به مردم معترض میگه جنبش گرسنگان ؟!

  • علی
    0

    من به مسولان توصیه می کنم که در اداره کشور تغییرات جدی ایجاد کنند

  • حامیم
    0

    مسئولین اگر یک هزارم حرافی عمل مبکردندوضع این نبود مردم وافعا می فهمند مثلا اقای موحدی میگه مسئولین به فکر مردم باشند تو وامثال شما از چهل سال پیش باید ابن حرف را عمل میکردین تو خودت ودوستانت ِِک مشکل را می دانید وعمل نمیکنید در مقابل خدا ومردم مظلوم مسئولید مشکل رانت قاچاق دزدی وتبعیض و مدیریت ناکارامدو فامیلی و .,, وابن ذا شما خوب میدانید

  • سهراب
    0

    ما گفتیم دولت ۱۱تمام شود فرافکنی هایش نسبت به دولت قبلی هم تمام می شود ولی علی الظاهر این دولتی که می خواست دولت تدبیر وامید باشد به دولت تزویر وناامیدی تبدیل شده وهمیشه برای فراراز کاستی ها وضعف های خود باطراحی توهم های بی منطق ومخالف سازی به دنبال فرافکنی است. البته از آدمی مثل وکیلی هم غیر از این انتظاری نیست.به هر حال رانتهای اطلاعاتی ایشان وواگذاری های منابع اقتصادی به فرزندانشان را که مردم فراموش نکرده اند‌.به هر حال آن خدمات دولت، این وکیل الدوله ها را هم می سازد..‌‌

  • حسیب
    0

    معاون رئیس جمهور در پاسخ به اعتراضات مردم گفته بود شروعش با شماست ولی پایانش نه . این همان جنگی بود که رئیس جمهور قبلا اعلام کرده بود . نمیتوان همه اتفاقات رو تاثیر عامل خارجی بدون در نظر گرفتن زمینه داخلی تصور کرد . اینطور مردم را از درخواست مطالباتشان نمیشود منصرف کرد . این وضع را ادامه بدهند خودشان عامل تجمعات اعتراضی بحق مردم خواهند بود .

  • حسین
    0

    نتیجه انتخاب لیستی واحساساتی میشود این .که این آقا هم حرف ترامپ دیوانه را تکرار میکند .بنا براین از ماست که برماست. وضمنا رقبای شما باشرف تر ازآنند که در این موقعیت حساس مردم را به خیابانها بریزند . لطفا فرافکنی نکنید .وعلت را دربدنه کار گزاران وناعدالتی ها ورای اعتمادهایتان و مصوبات مجلس بجویید.

  • علی
    0

    روحانی حیا کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها