ادامه رایزنی‌ها برای جایگزین لاریجانی در بهارستان ؛

جزییات توافق میر سلیم، نیکزاد، شمس الدین حسینی و حاجی بابایی / قالیباف کجای بازی ایستاده است؟

موتلفه و وزیران احمدی‌نژاد بر سر کرسی ریاست مجلس ائتلاف کردند. حسینی، نیکزاد، حاجی‌بابایی و میرسلیم پذیرفتند که از طریق استمزاج، نامزدی برای ریاست معرفی کنند که بیشترین اقبال را دارد.

جزییات توافق میر سلیم، نیکزاد، شمس الدین حسینی و حاجی بابایی / قالیباف کجای بازی ایستاده است؟

«موتلفه» و «وزیران احمدی‌نژاد» بر سر کرسی ریاست مجلس ائتلاف کردند؛ سیدشمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد و حمیدرضا حاجی‌بابایی سه نامزد مطرح از گروه وزیران و مدیران دولت احمدی‌نژاد با مصطفی میرسلیم عضو حزب موتلفه، پذیرفتند که از طریق «مکانیزم استمزاج»، در نهایت از میان خود، نامزدی را برای ریاست پارلمان یازدهم معرفی کنند که بیشترین اقبال و رای‌آوری را دارد. البته عصر دیروز خبرهایی از جزئیات جلسه وفاق اصولگرایان که روز سه‌شنبه برگزار شده بود، مطرح شد و از تمایل محمدباقر قالیباف برای پیوستن به مکانیزم استمزاج حکایت داشت؛ موضوعی که نصرالله پژمانفر، عضو جبهه پایداری رسما در گفت‌وگو با «ایسنا» آن را اعلام کرد. با این حال پیگیری‌ نشان می‌دهد که اگرچه برخی مدعی پذیرش قالیباف برای تن دادن به مکانیزم استمزاج هستند اما توافق‌کنندگان اولیه این مکانیزم، نه‌تنها از پذیرش شروط بلکه حتی از ابراز تمایل قالیباف به این مکانیزم هم بی‌اطلاع هستند.

شمس‌الدین حسینی یکی از نامزدهای اصلی کرسی ریاست پارلمان و ازجمله افرادی که مکانیزم استمزاج را پذیرفته از پذیرش شروط این مکانیزم از سوی قالیباف ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: فعلا ۴ نامزد از جمله من، علی نیکزاد و حمیدرضا حاجی‌بابایی و مصطفی میرسلیم در چارچوب این مکانیزم قرار گرفته‌ایم.

از سوی دیگر پیگیری‌ها نشان می‌دهد که ابراز تمایل یا پذیرش مکانیزم استمزاج که هم اکنون ۴ نامزد ریاست را بر سرمیز وحدت نشانده، تنها شرط برای قرارگرفتن یک نامزد در گروه وحدت نیست. گرچه هر نامزد می‌تواند به پیوستن به این مکانیزم متمایل باشد اما پذیرش نهایی، مشروط به بحث و بررسی شرایط و همچنین توافق همه کسانی است که این مکانیزم را پذیرفته و در گروه وحدت قرار گرفته‌اند.

گواه این مدعا اظهارات شمس‌الدین حسینی است که تاکید کرده« برای اضافه شدن نامزد جدید به این مکانیزم، باید ۴ نامزد دیگر در جلسه حضور داشته باشند و علی‌القاعده باید بحث و بررسی صورت گیرد و در نهایت تصمیم گرفته شود.»

بر این اساس به‌نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای کرسی ریاست مجلس یازدهم که سودای او برای کسب این جایگاه، حتی پیش از برگزاری انتخابات دوم اسفند نیز مطرح بود، راه همواری برای پیوستن به این ائتلاف ندارد. هرچند برخی خبرها از تن دادن او به شرایط مکانیزم استمزاج حکایت دارد اما بی‌اطلاع بودن توافق‌کنندگان اولیه بر سر این مکانیزم نشان می‌دهد قالیباف برای حضور در گروه وحدت، ضمن پذیرش شروط و تعهداتی، باید رقبای خود را نیز قانع کند.

ابتکار عمل مکانیزم استمزاج

ماجرای مکانیزم استمزاج به توافق احمدی‌نژادی‌ها بازمی‌گردد. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگوی دیروز خود با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد که سه نامزد از گروه وزیران احمدی‌نژاد در میان خود به این نتیجه رسیده بودند که از طریق استمزاج، در نهایت یک نامزد را برای ریاست مجلس معرفی کنند. در این میان ظاهرا برخی دیگر از اصولگرایان نیز که در تلاش برای رساندن گروه‌های اصولگرا به وحدت بر سر ریاست مجلس بودند و جلساتی با عنوان وفاق تشکیل دادند، از این مکانیزم استقبال کرده‌اند.

به گفته شمس‌الدین حسینی در جلسه‌ای که با عنوان جلسه وفاق روز سه‌شنبه برگزار شد، پس از بحث‌ها و بررسی‌ها، مصطفی میرسلیم نیز به مکانیزم استمزاج پیوست. بنابر اظهارات حسینی، در واقع کمیته‌ای ۷نفره با سازوکار مشخص برای کمک به ‎وحدت جریان اصولگرا برای ریاست مجلس آینده تشکیل شده که شمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی و مصطفی میرسلیم سازوکار آن را پذیرفته‌اند اما عضو این کمیته نیستند.کمیته ۷ نفره قرار است فرآیندهای رسیدن به وحدت را بررسی کند و در صورتی که جلسات وفاق نتواند به نتیجه مشخص درباره وحدت برسد، این کمیته در یک انتخابات داخلی در فراکسیون، جمع‌بندی خود را نسبت به فرآیند طی شده در این مدت اعلام کرده و نتیجه نهایی را به‌دست آورد. این موضوعی است که پژمانفر در گفت‌وگوی دیروز خود با «ایسنا» مطرح کرد.

کناره‌گیری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

به‌نظر می‌رسد جلسات وفاق فعلا تنها مرجع ایجاد وحدت میان گروه‌های اصولگرای راه‌یافته به مجلس یازدهم برای جایگاه ریاست است. غلامعلی حدادعادل که پیش از انتخابات در قالب ائتلاف نیروهای انقلاب، برخی گروه‌های اصولگرایی را در چارچوب وحدت قرار داد، چهارشنبه گذشته در یک جلسه اعلام کرد که کار این شورا به پایان رسیده و موضوع وحدت اصولگرایان درباره کرسی ریاست مجلس برعهده منتخبان مجلس جدید خواهد بود. این موضوع را شمس‌الدین حسینی نیز دیروز به «دنیای‌اقتصاد» گفت. به‌نظر می‌رسد موضوع اختلاف میان گروه‌های اصولگرای راه‌یافته به مجلس جدید و انتقاداتی که از سوی برخی چهره‌های این جریان به منتخبان وارد می‌شد، حالا این گروه‌ها را بر آن داشته تا شانس خود را برای همگرایی و وحدت بر سر انتخاب اعضای هیات‌رئیسه پارلمان به‌ویژه کرسی ریاست امتحان کنند.

حال باید دید همه رقبای اصولگرا می‌توانند در غیاب رقیب اصلاح‌طلب، زیر چتر وحدت قرار گیرند یا آن‌که وحدت، تنها یک رویا برای اصولگرایان بهارستان است.

منبع: دیده بان ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • ح
    0

    آقای حاج بابایی تجربه چندین دوره مجلس بعلاوه دارای سوابق اجرایی قوی بوده مضافا خوش برخورد و خوش بیان می باشند قطعا در رقابت با آقای قالیباف یا نواب رئیس می توانند مورد اقبال منتخبین مردم باشند لکن سایر بزرگواران که تاکنون تجربه حضور در مجلس را ندارند مصلحت کشور و ملت آنست سال اول نماینده بمانند.ادعای ریاست در ابتدای ورود با اعتقاد به خدمت بشدت در منافات است کمی از دکتر زاکانی بیاموزیم..

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      حالا اصولگرایان شما بفرمائید شما چکار کردید برای مردم حالا با رای کمکتون شق والقمر کنید جوجه را آخر پاییز می شمارم

  • کاربر
    0

    این مجلس فکری به حال تامین اجتماعی و بازنشسته ها بکنه شاید بتونین بدهی تامین اجتماعی و از دولت پس بگیرین الان ۲ ماه از سال گذشت همه چی چندبرابر شده ما هنو ۱ میلیون و ۷۰۰ حقوقمونه نه از افزایش خبریه نه همسان سازی

  • محمدرارع
    0

    مگر نباید مجلس شروع ب کارکند وهمه نمایندگان ایران حاضر باشند و سپس رییس مجلس انتخاب شود .شما چکاره هستید ک الان رییس مجلس انتخاب میکنید معلوم میشود شما تشنگان قدرت وگشنه های ثروت هستید جمع کنید بساط را.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      آفرین بر شما،اینا فکر میکنند این سه چهار نفر کل مجلس هستند،البته بعید هم نیست چون خود آنها با رای ندادن اکثریت مردم به مجلس وارد می شند

  • حمید
    0

    هنوز مجلس جدید شروع به کار نکرده تحرکات برای ریس شدن مجلس شروع شده انشالله که نیت شون خدمت کردن بیشتر به مردم باشه و وقتی آقایون کار رو شروع کردن کارهایی در مورد اقتصاد انجام بدن و قانون وضع کنن که مردم از زیر بار گرانی بیرون بیان یادمون باشه کم شرکت کردن مردم در انتخابات‌مجلس به خاطر بی کفایتی یک سری از آقایون مجلس فعلی بود طی چند ماه اینده معلوم میشود این نمایندگان‌جدید چند مرده حلاجن

  • علی
    0

    فقط دکتر حاجی بابایی میتوانند بعنوان رییس مجلس باعث شکوفایی مجلس یازدهم شوند ولوغیر

  • فرهاد جعفری کسبی
    0

    با سلام ائتلاف خیلی خوبه اما به شرط اینکه به نفع کشور باشه از بین نمایندگانی که نامزد هستند، فقط دکتر حاجی بابایی ظرفیت در دست گرفتن سکان هدایت مجلس را دارند چرا که اصلا تجمل گرایی در ذاتشون نیست فردی انقلابی و مسبوق به سابقه هستند دید مثبت اکثریت قریب باتفاق شهرهای ایران و همچنین جامعه فرهنگی و انقلابی به ایشان وجود دارد قصد دارند تا ایشان را حزبی و گروهی معرفی کنند اما ایشان بسیار مصلحت اندیش و مستقل عمل میکنند هم فرهنگی خبره ای هستند و هم اخلاقمداری اسلامی - اجتماعی دارند. در یک کلام شخصیت ریاست بر مجلس را دارند

  • بهنام
    0

    کارنامه جهادی قالیباف نشان داده مال این کارهاست فقط ایشون میتونه دولت پیر وخسته بنفش رو وادار به کار کنه

  • طاها
    0

    قالیباف مرد اینکاره فقط

    نظرات شما -
    • مقیمی
      0

      فقط قالیباف . مرد عمل و قاطعیت و سیاست

  • سید حسین میرنجاتی
    0

    بنام الله اگر قرار درب مجلس بعدی بروی پاشنه مجلس فعلی بچرخده چه فرقی میکنند وفقط اسم عوض شود ان شاالله هر کی باشد رییس مجلس ملی باشد نه مجلس دولتی بازم فرق نمی کنند اصول گرا یا انقلاب ویا نام های دیگر

  • سجاد
    0

    رییس فقط قالیباف . مثلا اقایان حاجی بابایی و حسینی تا حالا چه گلی به سرمون زدند حاجی بابایی تا حالا ۴ دوره تو مجلس بوده تو اون چهار دوره چیکا کرده که بخواد تو این دوره کنه ؟ از حسینی وزیر اقتصاد دیگه براتوگ نگم که تو ناکارامدی گل کاشته

  • علی
    0

    خدا کنه یه فکری بحال کارگران و بازنشسته ها کنید این گرونی و مهار کنین بخدا حال ما بازنشسته های تامین اجتماعی و فقط خدا میدونه زندگیمون بسختی میگذره

  • Ali.S
    0

    اینکه فقط از روی تعصب بنویسیم و بگوئیم فقط فلانی شایسته اینکار است، میشود وضع غیر مطلوب که امروز میبینیم. دوست عزیز آقای قالیباف بعنوان یک نظامی و پس از ۲ دور شکست در انتخابات ریاست جمهوری نام بلندی دارد اما آیا واقعا شایسته مدیریت آرا ۲۰۰ و اندی نماینده است؟ فردی مثل حاجی بابایی که وزیر بوده و مهم تر ازهمه ۲۰ سال نماینده بوده، قانون شناس و قانون گذار است باید وارد عرصه شود. در صلاحیت و شایستگی او هیچ‌کس شک ندارد. اطلاق احمدی نژادی ها و... هم همه میدانیم برای محدود کردن اوست. این مجلس۸ام بود که وی را به احمدی نژاد تحمیل کرد. به یاد بیارید چند نفر کاندید وزارت آ.پ شدند و رای اعتماد نیاوردند. بنظرم او احمدی نژادی نیست بلکه آن زمان احمدی نژاد، حاجی بابایی ای شد...!

    نظرات شما -
    • صادق
      0

      دوست عزیز رزمه ی هرفردی گویای همه چیز هستش شما که مدعی اقای حاجی بابایی یاهرکس دیگه یی هستی ایا کارنامه ی موفقی دارند!!!!!دوران وزارت اقای حاجی بابایی یا نمایندگی مجلس چه کارنامه ی موفقی داشته؟

  • علی اله امینی
    0

    باسلام وآرزوی قبولی طاعات ، باتوجه به سابقا طولانی مدت دکتر حاجی بابایی در مجلس و آشنایی کامل با مجلس وقوانین وهمینطور یک دوره وزیر آموزش وپرورش بوده لذا ریاست مجلس حق ایشان است که به کمک مجلس بتوانند کشور را نجات دهند.

  • بنده خدا
    0

    احساس میکنم با اینکه قالیباف انسان شریفی هست ولی بنابر دلایلی نباید رییس بشه بخاطر پیوندهای نسبی وسببی وآمیخته گی های درطول خدمت که با اصلاحات داره برای سرپوش گذاشتن به خیانتهای آقایان وآقازاده ها دقیقا سیاستهای لاریجانی استفاده کنه وخودشون درکارنامشون ضعف های دارند مثل سکه بازی کردن با پول و بودجه شهرداری تهران دردولت احمدی نژاد یا نقطه ضعفشون در مسکن های نجومی شهرداری که باعث کوتاه آمدن از مبانی انقلاب خواهد شد

  • صداقت
    0

    با سلام ،معتقدم ریاست بی طرف که دغدغه مردم را داشته باشد،حاجی بابایی است به دبگران هم احترام می گدارم ولی حاجی بابایی معلم بوده،گروه معلمان بادرد مردم آشنایی خوب دارند،کسی که نمی داند در روستاها وشهرهای کوچک درامد بعضی مردم صفر تومان است بعضی تحت حمایت هیچ نهادی هم نیستند.،بعضی از بی کاری معتاد یادزد میشن،یا استخدام گروه های قاچاق میشن،تمام،شوتی های جنوب وجنوب غرب کشور جوانان تحصیل کرده اندبرای لقمه ای نان جان خود را درخطر می گدارند،پس باید این دردها را فهمید.لیسانس برق یا روانشناسی،بصورت حق التدربس کلاس اول ابتدایی رادرس میدهد وهمه ان بچه عمری بیسواد بارمیایند،بعد دانشگاه ازاد مدرکی میگیرند،با پارتی میشن وزیر یا استاندار وهر کجا باشند مردم را ازحکومت ناراضی می کنند.مجلس باید ریشه رادرمان کند،،،

  • احمد
    0

    سلام فقط حاجی بابایی رءیس بشه دوران طلایی وزارت آ.پ بعد نجفی در زمان ایشان بود .

  • محمد اکبری
    0

    یک رای که به اصول گراها دادن ارزشش ازیک هزار ای شمابه اصلاح طلبهاارزشش بیشتره همون بهتره رای ندادید

  • حیدر۱
    0

    باسلام : قدر آقای علی نیکزاد بدانید

  • احمد
    0

    اصلی ترین ضربه زنندگان به حکومت عدل علی (ع) شیخ های نهروان بودند. ومتاسفانه این چهره‌ها شبیه آنها می‌باشند ودردی از مشکلات اساسی کشور را حل نخواهند کرد و به درد ریاست مجلس نمی خورند چون همه این‌ها کینه ای و عقده ای هستند.!!!

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      خوارج فتنه ۸۸

  • مجلسی مرد
    0

    سلام من میگم بیایند همه بااتحاد یه نفر و انتخاب و به عنوان رییس انتخاب کنیم .در روز افتتاحیه مجلس تو سالن انتظار زیر تابلو منتظرتونم

  • حسین یک
    0

    ما به نمایندگان رای دادیم که امثال جهرمی و زنگنه و ظریف استیضاح شوند و گرنه چه نیازی به تغییر امثال مطهری ها بود!!!

  • مدیر
    0

    فقط حاجی بابایی

  • حسن عبدلی فر
    0

    پرانرژی تر از دکتر نیکزاد در بین مسئولین ندیدم. به نظرم ایشان بهترین گزینه برای ریاست مجلس هستند.

  • مراد قاسمی بابااحمدی (حموله)
    0

    آقای حاج بابایی هیچ موقع دغدغه مردم را نداشته و نخواهد داشت چرا از مصوبه مجلس در مورد سقف حقوق و سقف پاداش بازنشستگی که برای کارمندان دولت تعیین و مصوب نمودند پیداست که چقدر دغدغه مردم را داشته است چرا که به اسم جلوگیری از حقوق های نجومی بگیر سقف حقوق برای کارمندان دولت تصویب نمودند در حالی که نجومی بگیران حقوق های نجومی خود را از طریق راههای مختلف می گیرند پس هدف اجحاف در حق و حقوق کارمندان دولت و پایمال کردن پاداش و سنوات پرداختی خود کارمندان که حق خودشان و پرداختی خودشان در طی سالیان سال بوده است را به ما حق گرفته اند مگر میشود کسی سی سال عرق ریخته است زحمت کشیده است و هرماه سهم سنوات بازنشستگی خود را پرداخت نموده است در پایان خدمت خود پول پرداختی خودش را از کسر کنند

  • اشنا
    0

    این اسامی به خودی خود یک شخصیت مهم هستند اینجا حرف از احمدی‌نژاد نیست که هی می خواهید اورا مطرح کنید مگر قحط الرجال است به جوانان میدان بدهید هشت سال کافی نیست

  • علی نجفی نیا
    0

    من به عنوان یک دبیر بازنشسته نظرم این است هرکسی رییس مجلس می شود باید پیگیر اجرای قوانین باشد ودر اجرای عدالت در پرداختها جدی باشد به فکر جوانان بیکار باشد ودر مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی پیگیر باشد و حقوقهای نجومی وتبعیض را بر چیند وبا فساد و دزدی مبارزه کند و علی وار زندگی کند و عدالت علی را پیشه کند

  • سجاد
    0

    بین میرسلیم و قالیباف هر که میخواهد رای بیاورند ولی احمدی نژادی ها و حاجی بابایی رییس نشوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها