تومان واحد پول ایران شد

نمایندگان مجلس با تبدیل واحد پولی ایران از ریال به تومان موافقت کردند.

تومان واحد پول ایران شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 15 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده (1) قانون پولی و مالی کشور با تصویب ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

متن این ماده واحده به شرح ذیل است.

ماده واحده - ماده (1) قانون پولی و مالی کشور مصوب 18 تیر 1351 و بندهای آن با اصلاحات بعدی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 1- واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر 10 هزار ریال جاری و معادل یکصد قِران است.

تبصره 1- برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

تبصره 2- دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون دوره گذار نامیده می‌شود حداکثر 3 سال با رعایت تبصره 4 این ماده می‌باشد. طریقه جمع‌آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان، بر طبق مفاد بند (ب) ماده (3) و بند (ج) ماده (4) این قانون حسب مورد تعیین یا اجرا می‌شود.

تبصره 3- پس از پایان دوره گذار تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است تنها با واحد پول تومان و یا اجزای آن قابل ایفا است.

تبصره 4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تبصره 5- آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در جریان بررسی این ماده واحده عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی گفت: سعی می‌کنیم هر چه سریعتر دوره گذار یعنی دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال کوتاه باشد و هر چه سریعتر اسکناس‌ها و سکه‌های ریال جمع‌آوری شوند.

منبع: خانه ملت

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ت.س
    0

    چه خوب گوشت از کیلویی 1200000 ریال شد کیلویی 120000 تومان خدا خیرتون بده

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      متاسفانه بجای ترمیم وضعیت بد اقتصادی ونجات مردم از این بحران که باعث لرزش شالوده خانواده های ضعیف و کم درآمد کارگر و کارمندان و خصوصا" بازنشسته ها شده دولت برنامه وقت گذرانی برای مجلس فراهم میکنه .اصلا" اینکارها مخصوص اقتصاد نجات یافته ازبحرانی است که در تعامل با دنیای خارج درصدد ارتقاء خودشه.نه اقتصادی که غرق در بحرانه.خواهش میکنم اجازه بدید تا دولت و مجلس جدید بیاد.شاید اساسی تر انجامش داد.لطفا" با سرگرم کردن مجلس و دولت بر جاده آینده دولت و مجلس جدید روغن نریزید که لیز بشه.

  • رحمت الله جعفری
    0

    ثبت نام برای بورس سخته دنگو فنگش زیاده

  • حر
    0

    با این اوضاع بد اقتصادی ونیز شیوع کرونا الان وقت حذف صفرهای تومان نیست.یک خطای استراتژیک

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      شما دخالت نکن

  • رضا خوزستان
    0

    تغییر واحد پول و برداشتن صفر و این قبیل کارها برای اقتصادی که اشکالات اساسی دارد بی فایده است. کشوری که نتواند با دنیا به طور نرمال مراوده داشته باشد و عاجز از جذب سرمایه های خارجی در توسعه باشد این کارها دردی دوا نخواهد کزد.اول زیر ساخت‌های اقتصادی مهیا شود بعد مثل ترکیه توسعه همه جانبه هم خواهیم داشت.

  • سعید
    0

    تیرخلاص مجلس بی کفایت به اقتصاددرب وداغون کشور،آخه دراین شرایط بد اقتصادی با این دولت ضعیف وقت حذف صفرو تغییر واحد پول ملی است ان شائ الله شورای نگهبان این مصوبه را تصویب نکند وبرای بررسی بیشتر درزمینه حفظ منافع وارزش پول ملی آنرابه مجلس جدیدارجاع نماید.

    نظرات شما -
    • صداقت‌
      0

      با‌شما‌موافق‌‌هستم‌اگر‌در‌ایران‌همه‌چیز‌طبق‌علم‌خودش‌ پیش‌‌بره‌مثلآ‌در‌اینجا‌طبق‌علم‌اقتصاد‌هرگز‌چنین‌قانونی‌نباید‌تصویب‌می‌شد‌پس‌مردمی‌که‌نمیدانند‌این‌یعنی‌چی؟من‌ میگم‌‌این‌یعنی‌تورم‌‌و‌گرانی‌بیشتر‌پس‌مردم‌کمر‌بندها‌را‌ ببندید‌ نماینده‌بی‌سواد‌‌وسهمیه‌ای‌‌‌‌‌پشت‌فرمان‌نشسته‌؟ خوش‌به‌حال‌اونی‌که‌میدونه‌این‌یعنی‌چی‌و‌کسی‌که‌ نمی‌دونه‌ یعنی بدبختی‌بیشتر...

  • سعیدمهور
    0

    هردم ازاین باغ بری میرسد

  • علیرضا
    0

    مجلسی که طی دو دوره ۴ ساله هیچ کاری نتوانسته برای اقتصاد انجام بده چه با عجله در حال تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی است ، کاهش تورم با کنترل نقدینگی و سیاست انقباظی و هدایت کنترل شده پول به بازارهای مالی و جلوگیری از دلالی زمین و خودرو و سکه میباشد

  • علی
    0

    کار خوبی کردن ۴ تا صفر کم کردن . دیگه یه گونی اسکناس نمیبریم تا یدونه سنگک بخریم . فکر ایندمون هستن

  • محمد
    0

    هرکاری هم که انجام بدن بازهم بی اعتبارترین پول دنیاروداریم.

  • افتخاری
    0

    من چندین سال حدود پنجاه سالمه خودم کاسب هستم ولی بد بختی ما از دوران احمد نژاد شروع شد قبلا هم اقتصا د خوب نداشتیم ولی اعلان اصلا ادم فکرشو نمی کنه هر ساعت گرانی برداشتن صفر پول هیچ تاثیری نداره فقط چشم دوختیم به خدا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها