صرف ۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای کاهش خطر سیل در کجور نوشهر

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: ۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای کاهش خطر سیل در بخش کُجُور شهرستان نوشهر هزینه شد.

صرف ۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای کاهش خطر سیل در کجور نوشهر

عبدالرضا سنگاری در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری در بخش کجور شهرستان نوشهر با بیان اینکه اعتبار پروژه‌های مذکور، از صندوق توسعهٔ ملی تأمین شده است افزود: کاهش فرسایش خاک از دیگر اهداف ساخت این بندهای اصلاحی بوده است.

وی تأکید کرد: در گذشته با کوچک‌ترین بارندگی، منطقهٔ کُجُور و روستاهای بین، بَرکَن، صالحان، وَرازان دچار خطر سیل می‌شد و تلاش می‌کنیم تهدید این سیل‌های ویرانگر را تبدیل به فرصت کنیم و ساخت بندهای اصلاحی و ذخیرهٔ آب در پشت آن‌ها موجب می‌شود در پایین‌دست، سفره‌های آب زیرزمینیِ خوبی برای کشاورزی ایجاد شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر تأکید کرد: کجور منطقه‌ای محروم است و باید احداث چنین پروژه‌هایی را ادامه داد و طبیعت و چشم‌انداز زیبای این منطقه، به نحوی است که می‌توان با کمک نهادهای مربوط، آن را به صورت قطب گردشگری درآورد.

سنگاری اظهار داشت: منطقهٔ وَرازان رانشی است و مردم آن درگیر سیل بودند و خسارات به جنگل و مرتع و ساختمان‌ها وارد می‌شد و برای همین تلاش کردیم سازه‌هایی ماندگار برای مهار سیل ایجاد کنیم و هدف دولت از اختصاص اعتبار این است که نگرانی و دغدغه مردم رفع شود و در چهلمین سال انقلاب هدیهٔ ارزشمندی به مردم بدهیم.

قربانعلی حدادی معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر نیز در این بازدید گفت: یکی از اهداف آبخیزداری مدیریت سیل است زیرا فرسایش در این منطقه زیاد است و ما برای کاهش آن، در ارتفاعات بندهای تورسنگی و در پایین‌دست بندهای سنگی - ملاطی ساختیم.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر اظهار داشت: البته ادعا نمی‌کنیم با احداث بندهای اصلاحی، توانسته‌ایم جلو سیل را به طور کامل بگیریم ولی احتمال خسارت را کم کردیم.

وی تأکید کرد: در ورازان و صالحان ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از صندوق توسعهٔ ملی اختصاص یافت ولی در این منطقه از سال‌های گذشته بیش از ۱۲ هزار مترمکعب پروژهٔ آبخیزداری از نوع سنگی - ملاطی انجام دادیم.

به گفتهٔ وی، علاوه بر ساخت بندهای اصلاحی، هزار و ۴۵۰ هکتار حدنگاری نیز انجام شده است و گذشته از این با عملیات زیستی ازجمله کپه‌کاری، ضمن حفظ خاک، خطر سیل را کاهش داده‌ایم.

شهردار کجور نیز در این بازدید ضمن تشکر از ادارات منابع طبیعی گفت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری جلو خیلی از مخاطرات را گرفته و بخش شرقی شهر ایمن شده است و منتظر ایمن‌سازی بخش غربی آن هستیم.

جمال ملک‌محمدی گفت: منطقهٔ شرق کجور و بین کجور و فیروزآباد مستعد پروژه‌های آبخوان‌داری است و می‌توانیم از آب سیل برای رونق کشاورزی و گردشگری استفاده کنیم.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها