دست‌اندرکاران «پایتخت» طرحی نو ارائه دهند/ چند جوان مازندرانی با دیدن این سریال به هویت خود افتخار می‌کنند؟

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با انتقاد از دست‌اندرکاران سریال پر مخاطب پایتخت 5 گفت: سریال پایتخت چه تأثیری برای مازندران دارد؟!

دست‌اندرکاران «پایتخت» طرحی نو ارائه دهند/ چند جوان مازندرانی با دیدن این سریال به هویت خود افتخار می‌کنند؟

به گزارش خبر فوری فارس از شهرستان ساری، سریال پایتخت 5 به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در نوروز 97 پخش خود را آغاز کرده است، این سریال هرچند مخاطبان زیادی را پای تلویزیون کشانده و به قول همین دوستان بازیگر، موجبات خنده و شادی مردم را فراهم کرده است؛ اما برای برخی بینندگان نه‌تنها موجبات شادی را به ارمغان نیاورده بلکه سبب دلخوری و انتقاد شده است زیرا آنها معتقدند که این سریال به بهای تمسخر و ساده‌لوح انگاشته‌شدن مردمان مازندران تمام شده است و قابل اغماض نیست.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس و در واکنش به سریال پایتخت 5 گفت: سریال پایتخت 5 همانند سال‌های گذشته با هدف جلب مخاطب و گذران اوقات فراغت مردم در حال پخش است اما فرهنگ غنی، فاخر و بی‌بدیل مازندران را به سخره گرفته است.

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه در سریال پایتخت، مازندرانی‌ها افرادی ساده‌لوح که هر نوع سوءاستفاده‌ای بتوان از آنها داشت؛ معرفی شده‌اند، افزود: قسمت‌های پخش‌شده سریال پایتخت 5، این موضوع را القا می‌کند که مردم مازندران دور از مدنیت، سطحی‌نگر، عقب‌مانده، دنیاندیده و در زبان عامه «خارج‌نرفته»، ساده‌لوح و ناآشنا به فناوری‌ها و علوم و فنون روز هستند.

وی با اشاره به اینکه مازندران افتخار تقدیم 10 هزار شهید را به انقلاب اسلامی در دفاع از حریم ولایت و اهل بیت(ع) دارد، اظهار کرد: شاید مسؤولان صدا و سیما و هنرمندان آن فکر می‌کنند فداکاری‌های بی‌نظیر مردم مازندران در ادامه راه امام، ولایت و شهیدان نیز از سادگی‌های اهالی این خطه بوده است؟!

عضو خانه ملت گفت: مازندران دارای فرهنگ غنی و فاخر و بزرگان و پیشتازان علم و فرهنگ از جمله علامه حسن‌زاده آملی، شهید هاشمی‌نژاد، شهید طوسی، شهید حاج بصیر و ابن شهرآشوب و نام‌داران بسیاری در علم، فرهنگ، هنر و ورزش است اما در سریال پایتخت طوری به مردم معرفی می‌شوند که گویا یک فرد عاقل در این دیار یافت نمی‌شود و همه مردمان آن ساده و بدوی بوده و حتی با امکانات روز آشنایی ندارند!

شاعری افزود: لهجه و گویش مازندرانی همانند بسیاری از لهجه‌ها و گویش‌های کشور دارای جذابیت‌های خاص خود است و باید متذکر شد این لهجه اساطیری همان گویشی است که فردوسی در شاهکار خود آن را ستوده و نیما یوشیج آن را در اشعار خود به‌کار برده و شعرهای زیادی را به همین گویش و لهجه سروده است.

وی اظهار کرد: به تمسخر گرفتن این لهجه و گویش برای خنداندن مردم به‌دور از کار حرفه‌ای است، شخصیت‌های این سریال که شماتیک همه مردم مازندران هستند؛ به گونه‌ای معرفی شده‌اند که حتی از اداره ابتدایی‌ترین امور جاری زندگی خود عاجز هستند و به‌طور کلی تنها برای خنداندن و مسخره‌کردن مناسب هستند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران این سؤال را مطرح کرد که چرا در سریال پایتخت به فرهنگ، آداب و رسوم، اساطیر و تاریخ، شجاعت و گشاده‌دستی مردم و آثار تاریخی و باستانی این استان توجهی نشده و تنها از هر ابزاری برای خنداندن استفاده شده است؟ و این چه بدعتی است که مردمانی اصیل و نجیب را با محتوای از درون تهی تا حد شخصیت‌های ساده لوح تنزل دهیم! و آیا به‌راستی اگر چنین ساختار و محتوایی برای دیگر قومیت‌های ایرانی ساخته می‌شد با همین نجابت مردم مازندران مواجه بودیم؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه پیام‌های اعتراضی فراوانی در این مدت به بنده رسیده است، اظهار کرد: همین واکنش‌های اقشار مختلف، مرا بر آن داشت تا به‌عنوان نماینده مردم و عضو خانه ملت، از فرهنگ اصیل و ناب مازندرانی دفاع کنم و بازگوکننده اوج عزت و احترام مردمانی از جنس مهربانی و صفا در این دیار باشم.

وی این نکته را مورد تأکید قرار داد که تولید برنامه‌های شاد و مفرح برای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه یکی از رسالت‌های صدا و سیما است اما نباید بگذاریم که این شادی‌ها به بهای توهین و تمسخر به قومیت‌ها تمام شود، صدا و سیما نباید اجازه دهد که لهجه و فرهنگ مردم مازندران و سایر استان‌ها برای خنداندن مخاطبان به‌کار گرفته شود، زیرا راه‌های زیادی برای شاد کردن مردم وجود دارد و باید از آنها بهره جست که قطعاً از عهده کارگردانان و نویسندگان کشورمان برمی‌آید.

شاعری با بیان اینکه صدا و سیما به فرموده امام امت باید یک دانشگاه برای ارتقای فرهنگ باشد، معتقد است که سریال پایتخت به‌جای اینکه در راستای ارتقای فرهنگی و حمایت فرهنگی باشد؛ به‌سمت تهاجم فرهنگی در قبال مردم مازندران پیش رفته است.

عضو خانه ملت افزود: این سؤال مطرح است که به‌راستی سریال پایتخت چه تأثیری برای مازندران دارد و چند جوان مازندرانی با دیدن این سریال، به هویت خود افتخار می‌کنند؟!

شاعری در پایان گفت: صبر و نجابت مردم مازندران حدی دارد، اگر قرار است سریال دیگری با همین نام در قسمت‌های بعدی ساخته شود، از دست‌اندرکاران آن انتظار داریم که طرحی نو دراندازند و مردمان مازندران همیشه سرافراز را با نگاهی هوشمندانه‌تر و هنرمندانه‌تر و همراه با احترام در فضایی شاد و مخاطب‌پسند، معرفی کنند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • حسن بریمانی
    0

    سریال خوبی است ولی در بعضی سکانس ها به فرهنگ مازندرانیها توهین میکند در ضمن این لهجه اصلا لهجه مازندرانی نیست تقریبا لهجه من در اوردی هست از شرق تا غرب مازندران همچین لهجه ای نمیتوان یافت

  • آرمین
    0

    باسلام: درخصوص سریال پایتخت که جهت معرفی و گردشگری در یک کشور بیگانه تلاش و تبلیغات میکند ،بجای این میبایست اول برای گردشگری و معرفی قومیت های ایرانی و جذب گردشگران خارجی برای ایران تلاش میکردند بهتر بود.باتشکر /آرمین

  • محمد
    0

    مزخرف ترین فیلمی که دیدم مردم ایران یه مشت بدبخت نشون داده و ترک ها رو پولدار و جنتلمن جاذبه های توریستی ترکیه رو به رخ مردم میکشه با این که میدونیم ما ایرانیا رکورد دار ۳۵۰۰۰۰۰ مسافری ترکیه هستیم و می خواد این رقم رو بالا تر ببره

  • azad
    0

    حق با ایشونه ، الان اگه راجب اقوام دیگه این سریال ساخته میشد تا به حال در صداو سیما رو گل میگرفتن

  • مهدی
    0

    با سلام با این وضع نباید با ترک و کرد کار وبلوچ هم شوخی کرد وسریال طنز ساخت مسخرس انوز دنیا حتی با رئیس جمهور هم شوخی میکنم با پلیس و معلم نظامی. .. آدم چی میتونه بگه واقعا متاسفم برای بعضی جماعت سطحی نظر

  • احسان الهی
    0

    من یه مازنی هستم ،خیلی راضی ام از این سریال ، هرکسی هم چنین تعبیری می‌کنه میخواد ادای تشخیص ارایه بده و این سریال بسیار هم خوب اجرا شده و کانه احساس می‌کنی در حضور خودت وقایع داره اتفاق میوفته. اره

  • علي بهشتي فر
    0

    دوستاني كه از سريال پايتخت انتقاد دارند بابت لهجة ها معني طنز را شايد نميدانند .

  • جواز یوسفی
    0

    بنظر من قصد توهین به مردم مازندران را ندارد. این صبر مردم شهرم و خوشحالی شان از شادی دیگر مردم سرزنینم رو میرسونه. ای کاش دیگر اقوام هم با دید بازتر به این گونه مسایل نگاه کنند.

  • ویدا
    0

    ترو خدا انقدر جوسازی نکنن یه خورده مردم می خندن فوری می خوان از دماغشون دربیادن

  • رضا
    0

    این روزها مد شده که به برنامه های صدا و سیما گیر بدن تا ادای روشنفکری در بیارند. این آقای شاعری با طرح تنفس جنگل خودشون که بمدت ده سال قطع درختان شمال را متوقف کردند و جوانان و پدران را بیکار کردند و داد همه کارشناسها را درآورده اند و حتی یک استاد دانشگاه موافق این طرح نبود دیگه فعلا هیچ صحبتی نباید بکنند. در این سریال هم توهینی در کار نیست. بلکه بیان مشکلات مردم این مملکت در قالب طنز هست اگر این نماینده متوجه بشوند به جای این گونه حرفها و کارهای پروپاگاندایی خوبه به فکر حمایت از تولید ملی باشه ...

  • علی
    0

    اصلا قبول ندارم. پس اگر اینطوری باشه سریالهای تهران مردم تهران رو مسخره میکنه

  • داود رفعت جو
    0

    سلام پایتخت تنها سریالی هست که با توجه به افت شدید مخاطبین صدا و سیما باز هم مخاطب در ساعات پخش سریال پایتخت پای تلویزیون نشانده و بینندگان زیادی داره . درکل هر برنامه تلویزیونی که در کشورمون مخاطبان زیادی داره یک عده سریعا سعی در متوقف کردن اون برنامه را دارند چرا این دلسوزان و منتقدان نسبت به سایر برنامه های بی محتوای صدا و سیما اینگونه انتقاد ندارند خیالشان راحت بعد از اتمام سریال پایتخت صدا و سیما بی محتوا مجددا بصورت صددرصد در اختیار این اقلیت یک درصدی باشه و ارزانی خودشان...

  • محمدحسین
    0

    عالیه عیدنوروز یه چیزی کم داره که اون هم پایتخته

  • م.چ
    0

    سلام ...آقای نماینده .....نه نه نه اشتباه نکنید من یک خانم دبیر بازنشسته تهرانی هستم.اتفاقا به نظر من سریال داره سادگی و صمیمیت و مهربانی مازندرانی ها رو نشون میده.ومن بادیدن این سریال احساس نزدیکی به مازنی های عزیز میکنم.واز دیدنشون لذت میبرم. وتاحالا جایی نشنیدم كسی به دیده تمسخر نگاه کنه.و همه از وجود شون لذت میبرن.و حتی من خودم خیلی علاقمندم که روزی به خطه علی آباد و...حوالی آن سفر کنم. تااز نزدیک فرهنگ غنی اهالی این خطه راببینم.البته طنز ویژگی خودش رو داره.لطفا مثبت ببینید.

  • مرتضی مومن
    0

    بنظرم درسته استان مازندران دارای فرهنگ غنی وبااصالتیه و با این کار اقای مقدم وتنابنده مخالفم و با تمسخره لهجه و لودگی نشان دادن مردمان یک استان مسخره کردن بنظرم کار خوب ودر شان ملت شریف ما نیست.مرتضی از آمل

  • علی
    0

    نقدی ندارن سریال ، میشه از این سریال به عنوان بهترین سریال و همچنین موفق ترین سریال بعد انقلاب نام برد. مردم به خاطر روان و بی آلایش و خودمونی بودن خوب ارتباط برقرار کردن ، به نظر شخص بنده توهینی نشده و تنها شخصیت ایرانی ها رو به نمایش گذاشته با لهجه شمالی

  • ایمان
    0

    جمع کنید بابا، تو هر سریالی هرچي نشون ميدن به يه سری برمیخوره،اینجوری که نميشه تا حالا اينهمه با گویش مشهدی شوخی شده ولی هیچ اعتراضی نکردن. یکم جنبه هم خوبه والا

  • مرتضی احمدی
    0

    این بار سریال پایتخت به صورت کاملا واضح ، در حال تبلیغ جاذبه های گردشگری ترکیه هست ، آن هم در سالی که به مسمی شده به حمایت از تولید داخلی ! . دیگر حتی از آن فضای معنوی حاکم بر پایتخت 1 خبری نیست و صداوسیما هم مانند گیشه سینما ، میخواهد مخاطب جذب کند حتی به قیمت ابتذال !

  • یه ایرانی
    0

    مگه دروغ گفته؟؟ سریال پایتخت داره فرهنگ مازندران و گلستان را به سخره می گیره، تمام بدبختی ها از تهران شروع میشه، چرا مردمان اقوامهای ایران را به مسخره میگیرید؟! اول آذری زبانها بودن بعد مازندران و دفعه بعد نوبت کدوم قومه؟ خدا میدونه... با سخره گرفتن اقوامهای دیگر میخاین خوش باشید؟ خجالت بکشید. ایران به همت و شجاعت اقوام ایران سرپاست نه فقط تهرانیها، بس کنید و جنگ طائفه ای راه نندازید که عاقبتش مثل سوریه است..

  • ناشناس
    0

    کلا توی این قسمت خیلی به هم دیگه توهین میکنن ؛ اسم ناپسند روی هم میذارن ؛ باباش مرده جلو بچه ش غیبتش میکنن ؛ خیلی فرق داشت با پابتخت های قبلی.

  • حسین رضائی
    0

    اتفاقا نقطه قوت مجموعه پایتخت از ابتدا تا کنون همینه که قصه فیلم، دقیقا شرح حال مردم عادی جامعه هست نه سلبریتی ها و قول این آقا خارج رفته ها.

  • حمید
    0

    سلام ،خیلی هم خوب هست

  • ایرانی 78
    0

    مردم مازندران با ریشه هستند و این سریال هم به محبوبیت این استان اضافه کرده و مردم با مازندرانی های عزیز هم ارتباط روحی برقرار می کنند ، این سریال هیچ تهمتی متوجه مازندرانی های عزیز نمی کند ، کشتی مظهر مازنی ها در این سریال جای خوبی دارد و نقی شخصیت این نماد را بر عهده گرفته است

  • ایرانی 78
    0

    مردم مازندران با ریشه هستند و این سریال هم به محبوبیت این استان اضافه کرده و مردم با مازندرانی های عزیز هم ارتباط روحی برقرار می کنند ، این سریال هیچ تهمتی متوجه مازندرانی های عزیز نمی کند ، کشتی مظهر مازنی ها در این سریال جای خوبی دارد و نقی شخصیت این نماد را بر عهده گرفته است

  • آذری
    0

    باسلام متاسفانه دوره ی پنجم پایتخت بدون نظارت وبدون ارزش است درعوض مبلغ خوبی ب ای سفر به ترکیه وریختن پول ایران در کشوری است که برای منافعش حتی حاضر است نخست وزیر اسرائیل رادرآغوش بگیرد تاکنون این برنامه برازندگی واقعی مردم ایران سروکار داشته ولی صداوسیما می‌آید رقص محلی راحذف می‌کند ولی زنهای برهنه وباشلوارک مانعی نیست مخصوصا خانم شبکه ی جم که به چه روزی رسیدیم این همه نمایش داده می شود که آخرش می‌خواهد به داعش برسد لابد یادشون میفته به تقدس مقاومت جلوی داعش چرا تلویزیون جمهوری اسلامی به اینجا رسیده.............. خدالعنت کند کسی راکه این چنین درجامعه فرهنگ سازی میکند

  • روح الله علیخانی
    0

    پایتخت فاقدارزشهای اسلامی ،فرهنگی وقومی وعرفیست ، ودرواقع جزلودگی مضحک هیچ باری ندارد ، چطورمسئولین به این فیلم که ارزشهای اسلامی رازیر سوال میبرد ونسبت به حریم زن ومردحتی رعایت نمیکند مجوزپخش صادرنمودند(قراردادن مادربهتاش کنارنامحرم وآن شخص دیگربین نماونقی ،یعنی قبح زدایی)

  • افسانه روئین نژاد
    0

    سلام سریال پایتخت 5اصلا از بازی علیرضا خمسه خوشمون نمیاد خسته شدیم از بازیش خیلی کسل کننده هست ...

  • محسن محمدی
    0

    سلام..کجای مازندران اینطوری صحبت میکنن که اینا اینطوری صحبت میکنن...اگه ترک زبان ها بودن اصلا نمیزاشتن این برنامه پخش بشه واقعا متاسفم برای مسئولین...

  • شهروند
    0

    اولین سری از این کار بسیار سبک ، نشاندهنده ی سطح فکر وفرهنگ نویسنده و کار گردان وتهیه کننده وبازیگران و دست اندر کاران این سریال بود ، که متاسفانه مسئولین صدا وسیما که ید طولایی در پخش فیلم وسریالهای بی محتوا وسبک دارند ، اقدام به پخش آن نموده اند ، بسی جای تاءسف وشرمساریست که اینان جای فرهیختگان عرصه ی علم وادب وهنر به معنای واقعی راگرفته اند ولودگی را هنر معرفی کرده اند ، سکوت مسئولین و مردم ، جویندگان پول به هر قیمتی را ، بیشتر ترغیب به ساخت و ادامه ی این توهمات بیمار گونه میکند ، دیروز پس از سالهای طولانی ، به ساحل فریدونکنار رفتم و فرهنگ بخشی از پایتخت نشینان ودیگران که مهمان ما بودند راهم دیدیم و تاءسف خوردم وپس از دقایقی پشیمان به منزل بر گشتم و..... تو خود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل .

  • ربابه حاجی پور
    0

    واقعا متاسفم، خیلی مزخرف هست،لهجه وافکار مارو مسخره گرفته،نباید پخش شه،

  • عبداله
    0

    سریال پایتخت از آن حالت بی آلایشی و سطح متوسط و پائین جامعه در آمده و نمایش زندگانی اشرافی در آن نمودار گشته است.

  • سیده مائده اندی
    0

    آفرین به آقای نماینده شما حرف دل همه ی مردم را گفتید نباید فرهنگ مازندران را به سخره بگیرند بلکه باید زمینه ی آشنایی دیگر قومیت ها را با این قوم فراهم سازند

  • سیدسعید اندرخور
    0

    بسیار سریال مزخرفی هست چون اصالت ما مازندرانی ها رو به سخره گرفته. بنده به نوبه خودم متاسفم از مسولین و نماینده گان مجلس که مثل کبک سرشان را کردند زیر برف. اگه برای قوم در ایران این فاجعه رخ میداد دمار از روزگار این صدا و سیما در میاوردن......

  • ثابت
    0

    لطفا برای جلب توجه و رای اوردن به مشکلات اقتصادی مردم توجه کنند نه بهانه تراشی از برنامه های تلوزیون زبان محاوره و عامه پسند مورد استقبال قرار گرفته و خودم شمالی هستم و عید را با این برنامه گذراندیم و لذت بردیم

  • S.fazel hoseini
    0

    همیشه نماینده ساری و بهشهر کاسه داغ تر از اش بودن و هستن. اینا اگه راست میگن برن دفاع از اب دریای خزر کنن و دفاع از قیمت برنج و واردات بی رویه برنج خارجی. بنده بعنوان یه مازنی افتخار میکنم بگم: دست مریزاد به عوامل سریال پایتخت ✌

  • m.mazandarani
    0

    تو این سریال به انواع مختلف مردم مازندران به سخره گرفته شدن و دریغ از یک عذر خواهی یا دلجویی از عوامل این سریال...تو همین سریال به صورت جزیی ابراهیم تاتلیس مسخره شد و محسن تنابنده سریعا بیانیه داد و از تاتلیسو همه ترکها عذر خواهی کرد..چرا؟چون ترکها یا اقوام دیگه تو قضایایه مشابه این سریال سروصدا به پا کردن..اگر اینو میخوان مسولان چه دولتی چه امنیتی چه فرهنگی باید بگم که به همین زودی باید منتظر تجمع اعتراضی مردم مازندران باشن..اگه نمیخوان دیر شه باید به صورت رسمی از مردم مازندران عذر خواهی و قدردانی بشه طوری که شایستش هستن

  • میثم
    0

    ظاهرا باید مثل فیلمهای چارلی چاپلین زیرنویس و پانتومیم فیلم بسازن تا مبادا به قومی بر نخوره.بله اهانت ممنوعه اما خوب اگه تو فیلمی با گویش ترکی،مازنی،گیلکی،لری و... بازیگرانش صحبت نکنن با چه گویشی صحبت کنن؟!!! برخی انتقادات وارده ولی مطمئنم هیچکدوم از عوامل پایتخت ابدا قصد هیچ بی احترامی به هیچ قومی خصوصا مازندرانی های غیور و فهیم نداشته و ندارن.

  • بیژن حاجی
    0

    اقای نماینده که صد در صد از فیلم سازی و نقد فیلم چیزی نمی دانی ..و اصلا نمی فهمی ساختن سریالی با این کیفیت و محبوبیت چقدر جای تقدیر دارد ...بگو ببینم خودت برای اعتلای فرهنگ بهشهر و ساری چه کار کرده ای ؟ تلفظ درست کلمه لوور؟

  • علی
    0

    سلام این برنامه به نظر بنده ،خیلی زیباست و ما همه میدونین ،مردم مازندران ، بسیار با فرهنگ‌هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها