تقویت زیرساخت‌ها، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن

تامین و تقویت زیر ساخت‌های شهرستان تنکابن در غرب استان مازندران با تامین اعتبارات ویژه از سوی دولت تدبیر و امید طی چند سال گذشته، علاوه بر فراهم شدن آرامش و آسایش برای مردم، باعث توسعه و اعتلای این شهرستان می‌شود.

تقویت زیرساخت‌ها، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن

شهرستان تنکابن در سال های اخیر با حوادث غیر مترقبه ای مواجه شد که از جمله آن می توان به برف سال ۹۲ ، سرمازدگی سال ۹۵ و سیل سال ۹۷ اشاره کرد و همین موضوع موجب شد تا به زیرساخت های این شهرستان خسارت های جدی وارد آید ، اما این پایان ماجرا نبود چرا که مسئولان استانی و شهرستانی عزم خود را برای رفع مشکلات جزم کرده بودند و در سایه حمایت های دولت با وجود شرایط سخت تحریم اقتصادی توانستند علاوه بر رفع کمبودها ، زیرساخت های این شهرستان را نیز تقویت نمایند.

بنا بر اعلام رسمی، سیل سال ۹۷ حدود ۶۷۰ میلیارد تومان به زیر ساخت های شهرستان تنکابن خسارت وارد کرد که از جمله آن می توان به تخریب راه های ارتباطی، پل ها ، واحد های مسکونی، خطوط انتقال برق و آب آشامیدنی، زمین های کشاورزی، باغ های مرکبات و کیوی ، دامسراها اشاره کرد.

بر اثر این سیل راه ارتباطی شمال کشور در منطقه پل همت آباد واقع در شهر شیرود از ۸ شب تا ۲ صبح مسدود و منجر به ترافیک سنگینی در این محور ترانزیتی شد و برای رفع این مشکل مسئولان مجبور به ریسک کردن شدند و بنا بر این خطر را به جان خریدند و با ایستادن بر روی پل آسیب دیده، خودروها را از روی آن عبور دادند تا شرایط به حالت عادی بازگردد و سپس اقدامات لازم جهت بازسازی آن انجام دهند.

به لحاظ علم آماری، سیلی که آن سال جاری شد در ۱۵۰ سال اخیر بی سابقه بود و شیب زیاد رودخانه های منطقه و عدم اجرای طرح های آبخیز داری موجب شده بود که حجم زیادی از تنه درختان وارد رودخانه ها شوند و با حرکت در مسیر سیلاب به پل ها برخورد کنند و آنها را تخریب نمایند.

تقویت زیرساخت‌ها، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن

جبران خسارت‌ها در کمتر از ۲ سال

یکی از اهالی دهستان سلیمان آباد که در کانون سیل ۹۷ قرار داشت درباره آن روزهای سخت گفت : شرایط بسیار سختی داشتیم و حجم خسارت ها بسیار بالا بود و از خدمات چهارگانه نیز محروم بودیم و تقریبا امید خود را از دست داده بودیم.

فرشید شعبانی افزود: پس از فروکش کردن سیلاب مسئولان کشوری از معاون رییس جمهوری، دکتر نوبخت تا استاندار وقت مازندران، مهندس اسلامی و سایر مسئولان استانی و شهرستانی به شدت پیگیر رفع مشکلات مردم منطقه بودند و بلافاصله خدمات چهارگانه را در مناطق سیل زده برقرار کردند.

وی با بیان اینکه در کمتر از ۲ سال بسیاری از نقاط آسیب دیده مجددا بازسازی و احیاء شد، اظهار داشت: با وجود تمامی سختی ها انجام این میزان کار، بسیار ارزشمند است و اکنون دیگر خبری از آن وضع بحرانی در منطقه نیست و بسیاری از روستاها بویژه پلطان پس از سیلاب کاملا آبادتر شده اند.

به گفته این روستایی ساکن دهستان سلیمان آباد، ساماندهی رودخانه ها، احداث پل ها، راه ها، تقویت خطوط انتقال برق و آب و گاز و دیگر خدمات زیرساختی در همین دو سال انجام شده که کار بزرگی صورت گرفته است.

وی یادآور شد : دولت با اقداماتی که انجام داد بار دیگر امید به زندگی را به مردم منطقه بازگرداند و چراغ خانه ها یکی پس از دیگری روشن شد.

اما در این مدت مسئولان شهرستانی و استانی تنها به فکر جبران خسارت ها نبودند بلکه تلاش داشتند تا زیر ساخت های این شهرستان را نیز در بخش های مختلف تقویت نمایند.

تقویت زیرساخت‌ها، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن

احداث سدهای سرشاخه‌گیر

از نخستین اقداماتی که پس از سیلاب سال ۹۷ صورت گرفت، احداث سه سد سرشاخه گیر بر روی رودخانه های غرب مازندران بود که از این تعداد دو سد سرشاخه گیر مربوط به شهرستان تنکابن بود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان تنکابن در این باره گفت: این سدها در زمان سیلاب همچون صافی عمل می کنند و علاوه بر اینکه شدت آب را کاهش می دهند، چوب آلات شناور در مسیر سیلاب را جمع آوری می کنند تا به زیرساخت های پایین دست آسیبی وارد نگردد.

سید مهدی مولایی افزود: سد سرشاخه گیر بر روی رودخانه تیروم با اعتبار ۳۱ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی هزینه شد که در هفته دولت به بهره برداری رسید و برای آن ۲ هزار و ۵۰۰ تن مصالح و ۷۲ تن آرماتور استفاده شده تا از استحکام بالایی در برابر سیلاب برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: سد سرشاخه گیر روستای پلطان نیز روند اجرایی خوبی دارد و مطالعات سد سرشاخه گیر منطقه فلک ده نیز انجام شده که در سال آینده احداث خواهد شد.

به گفته این مسئول، با احداث این سد ها بر روی رودخانه های خروشان منطقه ضریب ایمنی رودخانه نسبت به گذشته بسیار افزایش خواهد یافت.

بازسازی پل‌های تخریب شده

از دیگر اقدامات صورت گرفته پس از سیل ۹۷ بازسازی پل های تخریب شده مناطق سیل زده بویژه پل توکله واقع در دهستان سلیمان آباد بود که با تخرب آن راه ارتباطی شرق به غرب و بالعکس این محور پرتردد به طور کامل مسدود شده بود. برای رفع این مشکل در آن روزهای اولیه پس از فروکش کردن سیل ، مسئولان تصمیم گرفتند که پل باکسی را در کنار پل تخریب شده اجرا نمایند تا به صورت موقت راه ارتباطی این منطقه برقرار گردد . سپس بلافاصله اقدامات لازم جهت تخصیص اعتبار و انتخاب پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و با انتخاب پیمانکار روند اجرایی آن به سرعت آغاز گردید تا اینکه در کمتر از دو سال به بهره برداری رسید و اکنون به زیر بار ترافیکی رفته است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تنکابن در خصوص اقدامات انجام شده گفت : پل توکله با دو دهانه به طول ۴۵ متر از جمله پل های تخریب شده در سیل سال ۹۷ بود که با اعتباری بالغ برهشت میلیارد تومان در کمتر از دو سال احداث شد.

تورج فتحی افزود : در این مدت پل دوم گلیج با دهانه ۲۴ متر و عرض پنج متر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۸۳ میلیون تومان احداث و به بهره برداری رسید تا ترافیک این محور پرتردد به طور محسوسی کاهش یابد.

وی اظهار داشت: احداث پل لزربن به دهانه ۱۳ متر و به عرض ۷ متر به همراه احداث دیوار حفاظتی به طول ۷۰ متر و اجرا گاردریل به طول ۸۵ متر با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

فتحی با اشاره به حادثه خیز بودن محور کمربندی تنکابن، خاطرنشان کرد: برای رفع این معضل و کاهش میزان تصادفات در این محور پرتردد نصب و اجرای دوربین کنترل سرعت با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان انجام شد که پس از آن شاهد کاهش محسوس تصادف در این مسیر بودیم.

وی روکش آسفالت و نصب گاردریل در محور های روستایی را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر احداث یک دوربرگردان استاندارد و ایمن در محور کمربندی در دستور کار قرار دارد تا خودروهای عبوری با خیال آسوده اقدام به دور زدن نمایند.

تقویت زیرساخت‌ها، ریل‌گذاری دولتی برای توسعه تنکابن

ساماندهی رودخانه‌ها و سردهنه‌های زراعی

یکی دیگر از اقدامات انجام شده ساماندهی رودخانه ها بود که در قالب لایروبی، احداث دیواره های حفاظتی و بریدهای عرضی صورت گرفت تا رودخانه ها از ضریب ایمنی بیشتری در مواقع سیلابی برخوردار شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن در این باره گفت: یکی از عواملی که قدرت تخریب سیل سال ۹۷ را افزایش داد، عدم لایروبی روخانه ها از مصالح مازاد در سنوات گذشته بود که موجب شد تا میزان خسارت ها به چندین برابر برسد و جبران آن بسیار سخت شده بود.

حسن باقری افزود : برای ساماندهی رودخانه ها نیاز به اعتبارات زیادی بود و از آنجا که دولت در شرایط سخت مالی قرار داشت و بسیاری از استان ها درگیر سیلاب سال ۹۸ بودند و نیاز به اعتبارات دولتی داشتند امکان تخصیص اعتبارات بسیار کم بود در نتیجه برای نخستین بار پیشنهاد تهاتر مصالح مطرح گردید.

وی اظهار داشت: بر اساس تصمیمی که گرفته شد مقرر گردید تا رودخانه ها به بازه های مشخصی تقسیم شوند و پیمانکاران در ازای هزینه لایروبی و احداث دیواره های حفاظتی از مصالح رودخانه برداشت نمایند.

باقری با بیان اینکه این تصمیم بعدها برای رودخانه های شرق مازندران نیز اعمال شد، خاطرنشان کرد: در آن ایام پیمانکاران زیادی از نقاط مختلف کشور برای لایروبی رودخانه ها به منطقه اعزام شدند اما از آنجا که تجربه کافی برای کار در رودخانه های خروشان را نداشتند تصمیم گرفته شد تا از پیمانکاران بومی با تجربه در رودخانه ها استفاده شود و هم اکنون نیز فعالیت آنها همچنان ادامه دارد و خوشبختانه با مشکلی هم در این زمینه مواجه نشدیم.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان در حوزه رودخانه ها از قبیل لایروبی، انجام دیواره های حفاظتی به همراه تزریق بتن، ساخت دایک حفاظتی و ریپ رپ با تزریق بتن کار شد بدون آنکه ریالی به پیمانکاران داده شود.

وی احداث بریدهای عرضی در رودخانه ها به منظور تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از آب‌شستگی را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند در حوزه رودخانه ها دانست و افزود: در سیل ۹۷ تمامی سردهنه های کشاورزی دچار آسیب جدی شده بود و با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع فصل زراعی جدید در آن برهه زمانی نداشتیم اما توانستیم بسیاری از سردهنه ها را آبگیری نماییم تا کشاورزان با مشکلی در این خصوص مواجه نشوند.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه تنکابن، آزادسازی حریم رودخانه ها نیز از دیگر اقدامات مهمی بود که صورت گرفت به طوری که برای نمونه هم اکنون در روستای مهاجرآباد عرض رودخانه از ۱۵ متر به ۶۰ الی ۸۰ متر افزایش یافته که کار بسیار بزرگی بود و دیگر خطر سیلاب این مناطق را تهدید نمی کند.

وی یادآور شد: در سال های اخیر اقدامات ارزشمندی جهت جبران خسارت ها و تقویت زیرساخت ها در تنکابن صورت گرفت به طوری که آینده این شهرستان در حوزه زیرساخت کاملا روشن است.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها