مرگ قوها در تالاب فریدونکنار بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: تست آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نمونه برداری از قوی تلف شده در تالاب فریدونکنار، مثبت اعلام شد.

مرگ قوها در تالاب فریدونکنار بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

کوروس ربیعی با اشاره به مهاجرت قوها به تالاب های استان مازندران گفت: در طی برنامه های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود در سالجاری، در تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۹ یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه گیری شد که در تاریخ ۱۷ آذرماه تست آنفلوآنزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: با پایش دقیق تر و بررسی بیشتر تالاب سرخرود، عصر روز ۱۷ آذرماه(روز گذشته) مجدداً دو قطعه قوی فریادکش تلف شده مشاهده که این موضوع نگرانی بابت ادامه دار شدن و درگیری بیماری و تلفات را در گونه های پرندگان مهاجر بیشتر کرده است.

ربیعی با اشاره به اینکه مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالاب های فریدونکنار، میانکاله و سایر آببندان ها و سواحل استان، مشترک است، تاکید کرد: احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود داشته و توصیه می شود پروتکل های بهداشتی در تمامی محیط های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت گردد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران از همه هم استانی های عزیز خواست تا از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی(غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه های تالابی خودداری نمایند.

وی همچنین تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، ضمن خودداری از دست زدن و لمس کرن لاشه، مراتب را در سریع ترین زمان ممکن، به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اعلام نمایند.

ربیعی افزود: تمهیدات لازم برای اقدام به موقع در کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام و این اداره کل آمادگی لازم را جهت همکاری با دستگاههای ذیربط در صورت گسترش بیماری دارد.

سه گونه از انواع قوها به تالابهای استان مازندران مهاجرت و زمستان گذرانی می کنند که تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی قوهای فریادکش و تعدادی قوی کوچک(تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.
جمعیت و زمان مهاجرت قوها نیز با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر بوده به گونه ای که در شرایط سرد آب و هوایی، زمان مهاجرت قوها زودتر از معمول خواهد بود و تعداد آنها نیز به بیش از ۵۰۰۰ قطعه می رسد.
متوسط تعداد جمعیت قوها که در سالهای اخیر به تالاب های استان مازندران مهاجرت می کنند ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ قطعه بوده که در سالجاری تاکنون حدود ۵۰۰ قطعه قو به تالاب فریدونکنار مهاجرت نموده که احتمال افزایش این تعداد در روزهای آتی نیز وجود دارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها