تحقق رویای سبز پسماندی در تنکابن

با تولید کود کمپوست مرغوب و با کیفیت از زباله های انباشت شده در سایت پسماند واقع در منطقه پرده سر دوهزار تنکابن ، این شهرستان به سوی تحقق شهری سبز و عاری از زباله گام برداشت.

تحقق رویای سبز پسماندی در تنکابن

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، کارخانه ۲۵۰ تنی پسماند شهرستان تنکابن به مرحله تولید کود کمپوست رسید و از این پس تمامی زباله‌های انباشت شده و همچنین ورودی روزانه به این سایت تبدیل به کودی با کیفیت می‌شود که می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای حیوانی و شیمیایی باشد.

هرچند در گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته بود اما سوء مدیریت، فقدان برنامه ریزی هدفمند و نبود جدیت لازم، باعث شده بود تا موفقیتی حاصل نگردد و این پروژه دچار بلاتکلیفی و حتی فراموشی شود اما در سال‌های اخیر با بحرانی شدن موضوع پسماند در کشور و بویژه استان مازندران، حل این مشکل به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت دار مدیریت شهری مبدل گشت و مسئولان عزم خود را جزم نمودند تا این چالش زیست محیطی را در قالب احداث کارخانه کمپوست یا نیروگاه زباله سوز برای همیشه نابود سازند.

فعالیت کارخانه کمپوست پسماند ۲۵۰ تنی تنکابن همزمان با دومین روز از هفته دولت امسال در منطقه پرده سر بخش خرم آباد این شهرستان افتتاح شد. این کارخانه که در بهمن ماه ۹۶ تنها ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت با حمایت‌های دولت تدبیر و امید و تخصیص اعتبار هشت میلیارد تومانی فاز نخست آن به بهره برداری رسید.

برای احداث این کارخانه کمپوست به همراه تونل زهکش و تصفیه خانه شیرابه از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب مبلغ ۲۷ میلیارد تومان اختصاص یافت و اکنون این سرمایه گذاری عظیم و تلاش‌های شبانه روزی مسئولان به نتیجه رسیده و به برکت این اتفاق بزرگ در آینده‌ای نزدیک نه تنها سنگینی بار ۳۰ ساله آلودگی پسماند از دوش جنگل‌های بکر تنکابن برداشته می‌شود بلکه مردمان این دیار از یک خطر جدی زیست محیطی نجات خواهند یافت.

خواستیم و توانستیم

یک شهروند تنکابنی که از شنیدن خبر تولید کود کمپوست از زباله در سایت پرده سر شادمان بود، گفت: علت شادی من به نتیجه رسیدن تلاش‌های مسئولان در سایه حمایت‌های رهبری و دولت است که سرانجام توانستیم به این موفقیت دست یابیم.

علی امینیان افزود: متأسفانه در این مدت برخی افراد ادعا می‌کردند که نمی‌توانیم از زباله به کود کمپوست برسیم و خیلی سنگ اندازی می‌کردند اما دیدید که این اتفاق مهم افتاد و روسیاهی برای آنها ماند.

وی اظهار داشت: با تولید کود کمپوست مسلماً از میزان زباله انباشت شده در سایت پرده سر کاسته خواهد شد و به مرور زمان شرایط فعلی سایت تغییر خواهد کرد.

به گفته این شهروند تنکابنی، در کنار این اتفاق بزرگ شهروندان نیز باید از میزان تولید زباله خود بکاهند تا روند تغییرات در سایت با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی یادآور شد: امیدوارم مکان فعلی سایت پرده سر که در میان جنگل واقع شده در سال‌های آینده تبدیل به پارک جنگلی شود و دیگر آثاری از آن همه زباله وجود نداشته باشد.

کارشناسان و صاحبنظران بخش کشاورزی نیز معتقدند که کود کمپوست نسبت به کود شیمیایی، مزایای بیشتری دارد و استفاده از این کود در کشاورزی افزایش مقاومت گیاه به سرما، گرما و محرک‌های محیطی را به همراه خواهد داشت.

آنان کاهش تبخیر از سطح خاک، جلوگیری از سله بستن خاک، سهولت جذب مواد غذایی توسط گیاه، کاهش صدمات وارده از شرایط خاک‌های شور و نامتعارف و بهبود عملکرد گیاه، کاهش خطر آلاینده‌ها در خاک و اثر خنثی‌کنندگی را از دیگر مزایای کود کمپوست می‌دانند.

با این اوصاف تولید کود کمپوست علاوه بر مزیت‌های زیست محیطی، دارای ارزش افزوده بالایی است و شهرداری تنکابن می‌تواند از این محل کسب درآمد کند و بخشی از هزینه‌ای جاری خود را جبران نماید.

تفکیک زباله از مبدا

یک عضو شورای اسلامی شهر تنکابن به اهمیت تفکیک زباله از مبدا در تولید کود کمپوست اشاره کرد و گفت: تاکنون سرمایه گذاری زیادی در سایت پرده سر صورت گرفته و اگر می‌خواهیم محصول نهایی که همان کود کمپوست است از کیفیت بالایی برخوردار باشد باید شهروندان در تفکیک زباله از مبدا مشارکت بیشتری داشته باشند.

علیرضا فلاحتکار افزود: در روزگارانی نه چندان دور میزان روزانه زباله ورودی به سایت ۱۷۰ تن بود که با آموزش‌ها، پیگیری‌ها و تفکیک‌هایی که صورت گرفت این رقم به ۱۰۰ تن کاهش یافت.

وی یکی از عوامل کاهش زباله‌های ورودی به سایت را نتیجه مشارکت اجتماعی شهروندان برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه نزدیک به ۸۶ هزار نفر از جمعیت شهرستان تنکابن در روستاها زندگی می‌کنند، اگر مشارکت خوبی را شاهد باشیم می‌توانیم حدود ۵۰ تن از این میزان زباله را کاهش دهیم.

فلاحتکار خاطر نشان کرد: کود کمپوست تولیدی این کارخانه کمتر از ۱۰ درصد ناخالصی دارد و اگر تفکیک زباله از مبدا به درستی صورت گیرد این میزان ناخالصی کمتر خواهد شد.

وی یادآور شد: با انتقال زباله‌های برگشت خورده از خط کمپوست به کارخانه زباله سوز نوشهر میزان انباشت زباله‌ها در سایت به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و شرایط محیطی سایت پرده سر مناسب‌تر خواهد شد.

ورودی روزانه ۱۰۰ تن زباله

سرپرست شهرداری تنکابن درباره فرآیند تولید کود کمپوست در این کارخانه گفت: در حال حاضر روزانه یکصد تن زباله به سایت پرده سر وارد می‌شود که پس از ورود به دستگاه سورتینگ توسط ۲۰ نیروی انسانی که در این مکان مستقر هستند جداسازی شده و پس از آن وارد خط بازیافت می‌شود.

مسعود ردایی افزود: در گذشته میزان بازیافتی‌ها حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد بود که با به کارگیری نیروی انسانی میزان آن به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و در آینده قرار است صنایع تبدیلی در این سایت ایجاد شود تا از آنها بتوان مواد اولیه بازیافتی گرانول و غیره را تولید نمود.

وی اظهار داشت: مواد آلی اولیه پس از خروج از انتهای دستگاه و مرحله هوادهی و زیر و رو کردن آن توسط دستگاه ویندرو ترنر، وارد خط نهایی می‌شود که محصول آن کود کمپوست با کیفیت بالا خوهد بود.

ردایی با بیان اینکه کیفیت کود تولید شده بسیار مطلوب و از ارزش تجاری بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: کود تولید شده کمتر از ۱۰ درصد ناخالصی دارد و کیفیت آن از کودهای حیوانی و مرغی نیز بهتر بوده و قرار است در واحد فضای سبز، پارک‌ها و نهال‌های سطح شهر استفاده شود.

وی یادآور شد: یکی از نیازهای این کارخانه دستگاه ویندرو ترنر بود که می‌بایست از خارج کشور به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو خریداری می‌شد که در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه این اتفاق افتاد و پس از ۹ ماه در سایت پرده سر مستقر گردید.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها