وضعیت بحرانی استان لرستان؛ بارش ۶۰ میلی‌متر باران

استاندار لرستان با اشاره به وضعیت بحرانی لرستان در مقایسه با سایر استان‌های درگیر سیلاب گفت: پیش‌بینی می‌شود امروز ۶۰ میلی‌متر بارندگی در یک بازه زمانی کوتاه با شدت زیاد داشته باشیم.

وضعیت بحرانی استان لرستان؛ بارش ۶۰ میلی‌متر باران

سید موسی خادمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از روز گذشته که بارش باران آغازشده تقریباً اغلب شهرستان‌های استان لرستان درگیر بارندگی شدند و متوسط بارش حدود 100میلی‌متر در استان و در برخی مناطق بیش 170میلی‌متر بوده است.

وی افزود: تا شب گذشته در شهرستان پلدختر که یکی از مناطق مشکل‌دار و درگیر سیلاب استان است 121میلی‌متر و همچنین در شهر خرم‌آباد حدود 90میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم بر همین اساس شهرستان پلدختر، چگنی و خرم‌آباد بیشتر از سایر شهرستان‌ها در معرض آسیب سیلاب واقع‌شده‌اند.

استاندار لرستان با اشاره به تمهیدات لازم پیش از وقوع سیلاب اخیر عنوان کرد: پس از اعلام ستاد مدیریت بحران و بخشنامه وزیر کشور مبنی بر اینکه در این روزها احتمال سیل وجود دارد، جلسات مدیریت بحران در استان تشکیل و مهم‌ترین اولویت را آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان قراردادیم که از همه امکانات و تجهیزات جهت مقابله با خسارات احتمالی استفاده کنند.

خسارت سیلاب به روستاهای کوهدشت؛ اقلام امدادی توزیع شد علت سیلاب شیراز مشخص شد؛ طغیان رودخانه آب زنگی و ریزش آب از ارتفاعات‌ 50 تیم عملیاتی سیلاب در کهگیلویه و بویراحمد در حالت آماده باش قرار گرفت وی بیان کرد: آگاه‌سازی و هشدار دهی به مردم از طریق رسانه‌های جمعی، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی، اعلام کردن از طریق بلندگو، مراجعه نیروهای بسیج به درب منازل و آژیر کشیدن ماشین‌های آتش‌نشانی از مهم‌ترین کارهای ستاد بحران لرستان بوده است.

خادمی تصریح کرد: در شهر خرم‌آباد از سنوات گذشته دو پل موقت بر روی رودخانه نصب‌شده بود که عامل تجمیع آب بودند و سبب می‌شدند آب از دیواره حفاظتی خرم رود عبور و وارد منازل ساحلی شود که با توجه به ‌پیش‌بینی که از حجم بارندگی داشتیم طی این دو روز علی‌رغم سختی کار این دو پل تخریب و مسیر آب‌باز شد.

وی گفت: در روزهای اخیر دستگاه‌های اجرایی علی‌رغم کمبودهایی که دارند پای‌کار بودند و مرخصی کلیه مدیران لغو و به محل کار برگشتند.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: توپوگرافی استان لرستان به‌گونه‌ای است که رودخانه‌های با دبی آب بالایی دارد و برخی از این رودخانه‌ها از وسط شهرها عبور می‌کند که حجم آب دهی آن‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که در ساخت‌وسازهای اطراف این رودخانه‌ها وجود دارد محدود است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه باوجود سیل اخیر به دلیل محافظت‌هایی که تاکنون انجام‌شده مشکل خاصی نداشته‌ایم به‌ویژه در شهرستان پلدختر باوجود رودخانه کشکان که ظهر روز دوشنبه حدود سه هزار و 50مترمکعب آب بر ثانیه از این رودخانه عبور کرده است.

خادمی با اشاره به وضعیت بحرانی استان لرستان در مقایسه با سایر استان‌های درگیر سیلاب افزود: عبور رودخانه از میان مراکز جمعیتی از مهم‌ترین دلایل بحرانی شدن وضعیت لرستان است چراکه وقتی حجم آب زیاد شود شهر دچار مشکل می‌شود و آب وارد منازل می‌شود که اقدامات لازم جهت جلوگیری از وارد شدن آب به منازل مسکونی تاکنون انجام‌شده است.

استاندار لرستان عنوان کرد: آنچه حائز اهمیت بوده این است که خطر همچنان برقرار و پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه 60میلی‌متر بارندگی در یک بازه زمانی کوتاه با شدت زیاد داشته باشیم که سبب طغیان رودخانه‌ها می‌شود که از مسافران نوروزی و مردم استان تقاضا داریم از سکونت در اطراف رودخانه‌ها خودداری کنند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها