معضل کوچ زود هنگام؛ از ورود عشایر به لرستان جلوگیری می‌شود

کوچ زود هنگام عشایر و عبور از استان لرستان به یک معضل تبدیل شده که رعایت این موضوع نیازمند همکاری استان‌های همجوار است.

معضل کوچ زود هنگام؛ از ورود عشایر به لرستان جلوگیری می‌شود

با آغاز فصل کوچ عشایر، استان لرستان به دلیل پوشش گیاهی غنی خود میزبان عشایر استان‌های مختلف است که قصد عبور از مراتع این استان رادارند و این منطقه را به‌عنوان مبدأ ورودی خود از سمت استان‌های مرکزی، همدان و کرمانشاه قرار می‌دهند.

در فصل کوچ زودهنگام عشایر استان لرستان همواره با مشکل چرای بی‌رویه دام‌های عشایری مواجه است که بدون توجه به ضوابط چرا احشام خود را در مراتع رها ساخته و پوشش گیاهی منطقه را از بین می‌برند که این امر خسارات فراوانی به مراتع و مزارع کشاورزی و نیز دامداران بومی و مردم روستاهای در معرض کوچ عشایر این استان وارد می‌کند.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ظهر امروز در جلسه شورای امور عشایر استان بابیان اینکه ظرفیت و اقتصاد حوزه عشایری دام است اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه عشایر که سبب کاهش جمعیت عشایری شده اقتصاد خاص در حوزه تولید دام و دام‌پروری بوده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه اصلاح نژادی انجام‌شده که سبب افزایش تولید، درآمد و همچنین رعایت ساختار و ژنتیک گونه‌های استان شده که تاکنون چهار هزار و 800رأس دام در حوزه عشایری انجام‌ شده است.

جلوگیری از کوچ زود هنگام عشایر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 1200 خانوار عشایری از اقصی نقاط استان‌های دیگر از لرستان عبور می‌کنند که به زیرساخت‌های استان ضربه می‌زنند.

وی بیان کرد: متأسفانه عشایر با رعایت نکردن زمان مناسب کوچ در بدترین زمان ممکن وارد مراتع استان لرستان می‌شوند و سبب آسیب به مراتع میان‌بند و سردسیر استان شده درحالی‌که در استان‌های همدان، کردستان و کرمانشاه این موضوع رعایت می‌شود.

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی نیز در این جلسه اظهار داشت: استان لرستان در مسیر کوچ پاییزه و بهاره واقع‌شده و بیشترین خسارت را در راستای کوچ بهاره متحمل می‌شویم. وی افزود: زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان لرستان باید از 30فروردین‌ماه شروع شود ولی متأسفانه از اول اسفند کوچ عشایر شروع‌شده است؛ با توجه به اینکه امسال دما، اقلیم مناسب و علوفه به میزان کافی در ایلام و خوزستان وجود دارد ولی چه لزومی دارد دامدار کوچ پیش از موعد داشته باشد که در این رابطه انتظار داریم به عشایر کشور اطلاع‌رسانی شود.

مدیرکل منابع طبیعی عنوان کرد: متأسفانه بیشترین آسیب را از استان همدان متحمل می‌شویم و هیچ‌گونه همکاری با استان لرستان ندارند و با توجه به اینکه مبدأ کوچ از استان‌های ایلام و خوزستان است اداره کل امور عشایر همدان می‌تواند نهادهای لازم را در اختیار عشایر خود قرار دهد و مانع کوچ زودهنگام عشایر شوند، همچنین پایانه‌های حمل‌ونقل از حمل دام‌ها قبل از زمان کوچ خودداری کنند.

وی بیان کرد: هرساله جلساتی با متولیان عشایر استان‌های هم‌جوار برگزار می‌کنیم ولی امور عشایر همدان متأسفانه پای‌کار نیست؛ یکی دیگر از مشکلات این است که دامداران اصلی در تهران و همدان هستند و چوپان‌هایی با شناسنامه جعلی گرفته‌اند که پس از برخورد متوجه می‌شویم اسم جعلی دارند.

فرمانداران مانع ورود عشایر شوند

سید موسی خادمی استاندار لرستان در این راستا گفت: باید نامه‌ای برای استاندارهای همدان و خوزستان ارسال کنیم مبنی بر اینکه با توجه به اینکه زمان کوچ از آخر فروردین‌ماه تعیین‌شده از کوچ عشایراستان‌های خودشان جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: چنانچه دامدارانی پیش از موعد کوچ کردند در ورودی‌های استان باید از ورودشان جلوگیری کنیم که بنده معتقدم اگر به دو گروه اجازه ورود ندهیم و چند شب معطل و اذیت شدند بقیه عشایر هم متوجه می‌شوند که در استان لرستان مانع ورودشان می‌شوند.

استاندار لرستان افزود: فرمانداران به‌ویژه فرماندار پلدختر مانع از ورود عشایر شوند چراکه هرساله در ایام نوروز سبب کثیف شدن شهر می‌شوند؛ منابع طبیعی، امور عشایر، نیروی انتظامی و فرمانداران باید به‌عنوان متولی مانع ورود عشایر قبل از زمان تعیین‌شده کوچ شوند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها