بروجرد رکورددار طلاق در استان لرستان؛ ثبت ماهانه ۶۴ طلاق

بروجرد رکورددار طلاق در استان لرستان؛ ثبت ماهانه ۶۴ طلاق

به گزارش خبرگزاری تسنیم در هفته گذشته بار دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهرستان بروجرد بیش‌ازپیش خود را نشان داد و رئیس‌کل دادگستری استان لرستان در روزی که مهمان شورای اداری این شهرستان بود به روایت مهمی از افزایش آسیب‌های اجتماعی در بروجرد پرداخت. روایتی که نشان می‌دهد معضلی همچون طلاق که یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایرانی محسوب می‌شود حالا به نقطه‌جوش خود در شهرستان بروجرد رسیده است.

آمار نگران‌کننده طلاق در بروجرد

بر اساس اظهارات جعفر بدری آمار طلاق در شهرستان بروجرد سه برابر خرم‌آباد است و شهرهای دورود و کوهدشت پس از بروجرد در صدر آمار طلاق استان لرستان قرار دارند و آنچه باعث تأسف بیشتر شده این است که آمار طلاق در بروجرد نسبت به دورود و کوهدشت دو برابر و نسبت به نورآباد چهار برابر است.

اما این ابراز نگرانی‌ها را حمیدرضا بوالحسنی رئیس دادگستری بروجرد نیز تکمیل کرد و گفت: از میان پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی این شهرستان پرونده درخواست مهریه، طلاق توافقی و طلاق زوجه در صدر پرونده‌های ورودی قرار دارند.

بوالحسنی آمار نگران‌کننده دیگری نیز از طلاق و ازدواج برای 9 ماهه گذشته از امسال در بروجرد داشت و اینکه دو هزار و 182 فقره ازدواج در 9 ماهه گذشته از امسال به ازای هرماه 242 واقعه ازدواج به ثبت رسیده و در طرف مقابل 577 فقره طلاق(!!!) به ازای هرماه 64 واقعه طلاق در شهرستان بروجرد به ثبت رسیده که خود آمار نگران‌کننده‌ای از میزان بالا رفتن دعاوی خانوادگی در این شهرستان است.

واکاوی علل افزایش طلاق در بروجرد

حالا از بحث نگرانی افزایش افسارگسیخته آمار و ارقام طلاق که در این شهرستان بگذریم از واکاوی علل و عوامل این افزایش نیز نکات قابل‌توجهی برداشت می‌شود و آن اینکه در شهرستان بروجرد دلایلی همچون تغییر سبک زندگی، تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و کم‌رنگ شدن مسئولیت‌پذیری همچون دیگر شهرهای کشور در افزایش طلاق بین زوجین نقش مهمی داشته و از سویی در لایه‌های پنهان آن افزایش بیکاری و عدم درآمد کافی برای تأمین خانواده و تأثیر شبکه‌های اجتماعی درروند رو به رشد طلاق تأثیری خزنده و مخرب داشته است موضوعی که از دید کارشناسان اجتماعی پنهان نمانده است.

از سویی در سال‌های اخیر به‌ویژه دو سال گذشته کارخانجات مهم این شهرستان ازجمله نساجی، سامان کاشی، کاشی جم، زاگرس خودرو و در مقاطعی شهرداری بروجرد اقدام به تعدیل نیروهای خود و یا پرداخت نکردن بیمه و حقوق کارگران خود کردند که این امر تبعات اجتماعی وسیعی ازجمله افزایش طلاق در میان کارگران این واحدها را به دنبال داشت امری که بارها و بارها کارگران این واحدها در اجتماعات خود به‌صراحت خطر آن را اعلام کرده و از مسئولان خواستند تا جامعه کارگری این شهرستان را که به دلیل عدم توانمندی در تأمین خانواده‌های خود به دلیل مشکلات مالی به سمت طلاق گرایش پیداکرده‌اند، دریابند حتی به گواه مسئولان دادگستری این شهرستان تعداد بسیاری از این کارگران در محاکم قضایی خانواده برای طلاق تشکیل پرونده دادند.

68 درصد از آمار طلاق ارتباطی مستقیم با فضای مجازی دارد

غلام‌رضا یاسینی کیا استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد به علل و عوامل افزایش نگران‌کننده آمار طلاق اشاره می‌کند و می‌گوید: در کل کشور 68 درصد از آمار طلاق ارتباطی مستقیم با فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و در رأس آن‌ها تلگرام به‌عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی رایج دارد.

وی فضای مجازی و استفاده از آن را به‌عنوان تهدید و فرصتی تلقی کرد که در کشور تبدیل به ابزار استفاده دشمن شده و می‌افزاید: علت تبدیل‌شدن فضای مجازی در کشور به‌عنوان یک تهدید در اختیار نبودن وسایل این ارتباط در درون کشور است به‌گونه‌ای که استفاده‌کنندگان از این فضاها در زمین دشمن بازی می‌کنند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه تلگرام بیش از 60 درصد پهنای باند کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه می‌دهد: این در شرایطی است که به‌رغم قراردادهایی که مدیران این شبکه اجتماعی با وزارت ارتباطات داشته‌اند پاسخگوی هیچ‌یک از آسیب‌های اجتماعی رایج در این شبکه فراگیر نیستند.

وی تصریح می‌کند: بر اساس آمار منتشرشده درصد بالایی از طلاق‌ها به دلیل ارتباطات فضای مجازی زنان و مردان متأهل به وقوع می‌پیوندد که باعث می‌شود همسران پس از اطلاع ازاین‌گونه روابط به طلاق و جدایی از یکدیگر رضایت دهند از سویی افزایش دیگر آسیب‌های اجتماعی همچون خودکشی به‌واسطه گفت‌وگو در این فضاهای مجازی به‌شدت در حال افزایش است.

یاسینی کیا رشد آسیب‌های اجتماعی در شهرستان بروجرد را در بستر فضای مجازی توجیه کرده و بیان می‌کند: بروجرد به لحاظ فضای فرهنگی تا حدودی از جنبه‌های تهاجم فرهنگی غرب تبعیت می‌کند و استفاده از شبکه‌های مجازی بسیار سریع در این شهرستان رشد کرده و این رشد سبب افزایش ارتباطات مجازی مخرب و درنتیجه آن طلاق شده است.

بیکاری فراگیر در بروجرد عاملی در افزایش طلاق

به اعتقاد وی اعتیاد و بیکاری از دیگر عوامل افزایش طلاق در شهرستان بروجرد است به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر با تعطیلی کارخانجات بروجرد یکی پس از دیگری بیکاری در جامعه افزایش‌یافته و این امر ارتباط مستقیمی با اقدامات دولت در واردات بی‌رویه انواع کالاهای خارجی که مشابه آن در کارخانجات کشور تولید می‌شود، دارد.

وی ضعف کارکردهای فرهنگی را دیگر عامل دخیل در رشد طلاق دانسته و عنوان می‌کند: درزمینهٔ فرهنگی نتوانسته‌ایم فرهنگ ایرانی و اسلامی را در جامعه بروجرد پیاده کنیم و از سویی دشمن از طرق مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی تمامی علائق مردم را با تبادل روزانه بالغ‌بر 30 میلیون اطلاعات از کشور رصد و طبقه‌بندی می‌کند و از این اطلاعات در جهت برنامه‌ریزی برای سست ساختن بنیان خانواده‌ها از طریق گرایش به شبکه‌های اجتماعی و تولید برنامه‌های ماهواره‌ای بی‌محتوا و مخرب استفاده می‌کند.

حمیدرضا بوالحسنی رئیس دادگستری بروجرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم عوامل مختلفی را به‌عنوان عوامل دخیل در افزایش رشد طلاق اعلام کرده و می‌گوید: عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در رشد طلاق تأثیر دارد.

وی می‌افزاید: رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بیکاری، اعتقادات قومی قبیله‌ای، سست شدن اعتقادات دینی و انتخاب‌های ناآگاهانه عواملی زنجیروار‌است که با تأثیرپذیری از تمامی موضوعات محیطی، اقتصادی و اجتماعی دعاوی خانوادگی در شهرستان بروجرد را افزایش داده است.

البته در این زمینه متولیان امر در شهرستان بروجرد تنها به دادن آمار و ارقامی از افزایش نرخ طلاق و ابراز تأسف در این زمینه بسنده کرده‌اند و گویا فعالیتی درزمینهٔ کنترل و کاهش این معضل اجتماعی خطرناک انجام نمی‌دهند.

ناآگاهی زوجین در برخورد با مسائل و موضوعات مختلف

اعظم همتی مشاور فرماندار بروجرد در امور بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره پیش از طلاق در این شهرستان عنوان می‌کند: این اقدام در سال‌های گذشته با افزایش نرخ طلاق به‌عنوان راهکاری در کاهش این آسیب اجتماعی انجام شد که خوشبختانه در همان مقطع زمانی سال 88 توانست 20 درصد از نرخ طلاق زوجین را کاهش دهد.

وی ناآگاهی زوجین را از عوامل دخیل در افزایش طلاق ذکر کرده و می‌افزاید: اینکه بخش قابل‌توجهی از مشاجرات خانوادگی به طلاق می‌انجامد به دلیل ناآگاهی زوجین در برخورد با مسائل و موضوعات مختلف است که این امر نیازمند ارائه آموزش‌های لازم به زوجین است که با توانمندسازی آن‌ها در امور مختلف بتوان از میزان گرایش به طلاق به‌عنوان تنها و آخرین راه‌حل خودداری کرد.

هرچند شناسایی علل و عوامل گرایش زوجین به طلاق در شهرستان بروجرد می‌تواند به‌عنوان راهکاری در مطالعه کاهش این آسیب در آینده مورداستفاده قرار گیرد اما به نظرمی رسد با سیر صعودی آمار طلاق در حال حاضر نمی‌توان به راهکارهای بلندمدت درزمینهٔ کاهش طلاق امید داشت و باید راهکارهای مشاوره‌ای و آگاه‌سازی خانواده‌ها در آسیب‌های موجود موردتوجه جدی متولیان امر قرار گیرد چراکه طلاق به‌تنهایی یک آسیب اجتماعی است که آسیب‌های دیگری همچون بی‌بندوباری زوجین جداشده از هم و افسارگسیختگی نظام خانواده و تربیت فرزندان طلاق در بستر جامعه ناهمگون را به دنبال خواهد داشت که با بی‌توجهی به آن هزینه‌های بسیاری در راستای رفع مشکلات ناشی از آن باید پرداخت شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها