فعالیت ۵۰ کارگاه «گوهر تراشی» در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به فعالیت ۵۰ کارگاه گوهر تراشی در این استان گفت: بیشترین صادرات این حوزه مربوط به انگشتر مردانه است.

فعالیت ۵۰ کارگاه «گوهر تراشی» در لرستان

سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به دوره‌های آموزشی و آشنایی مردم با صنعت گوهر تراشی، خوشبختانه شاهد افزایش کارگاه‌های این رشته در استان هستیم.

وی اظهار داشت: حدود ۵۰ کارگاه فعال گوهر تراشی در لرستان مشغول به فعالیت هستند و تقریباً در همه شهرستان‌های استان کارگاه‌های سنگ تراشی برپا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه اکثر کارگاه‌های استان از سنگ‌های قیمتی و تزئینی استفاده می‌کنند افزود: در لرستان کاربرد این صنعت زیبا بیشتر شامل زیورآلات و اکسسوری های زنانه و مردانه مانند انگشتر، گردنبند، دستبند، پابند، گوشواره و… می‌شود.

قاسمی بیان داشت: ۲۰۰ هنرمند لرستانی در این رشته مشغول به فعالیت هستند و در این زمینه آموزش‌های مختلفی نیز توسط معاونت صنایع دستی استان در طول سال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد معادن لرستان شامل سنگ‌های تزئینی هستند و ۱۸ نوع ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود اظهار کرد: سنگ‌های تزئینی معادن استان لرستان بیشتر مصارف ساختمانی داشته لذا مواد اولیه برای استفاده در کارگاه‌های استان عمدتاً از استان‌های تهران یا خراسان رضوی خریداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص روش فروش این صنایع نیز بیان داشت: فروش تولیدات صنایع دستی در رشته گوهر تراشی به صورت سفارش مستقیم یا فروش آنلاین است که تولید امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی موقت اکثر کارگاه‌های مختلف صنایع دستی استان، چندان رضایت بخش نبوده اما در کل بیشترین صادرات در این حوزه مربوط به انگشتری مردانه بوده است.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها