تولید بیش از ۷۸۰۰ تن گیلاس و آلبالو در لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید بیش از هفت هزار و ۸۰۰ تن گیلاس و آلبالو در این استان خبر داد.

تولید بیش از ۷۸۰۰ تن گیلاس و آلبالو در لرستان

علیرضا احمدوند، اظهار داشت: سطح زیر کشت باغات گیلاس در لرستان هزار و ۱۰۰ هکتار است که از این مقدار ۲۵۰ هکتار نهال بوده و ۸۵۰ هکتار به مرحله باروری رسیده‌اند.

وی، متوسط عملکرد تولید گیلاس در استان لرستان را شش و نیم تن در هکتار اعلام کرد و گفت: در بعضی از باغات که باغداران به توصیه‌های علمی کارشناسان مراکز خدمات عمل کردند در هر هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ تن گیلاس برداشت شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، میزان کل تولید گیلاس در لرستان را ۶ هزار تن اعلام کرد و گفت: سطح زیر کشت آلبالو استان لرستان ۴۵۰ هکتار است که ۱۱۰ هکتار آن نهال و ۳۴۰ هکتار بارور بوده و کل تولید آلبالوی استان لرستان هزار و ۸۰۰ تن با متوسط عملکرد ۵ و نیم تن در هکتار است.

احمدوند، تصریح کرد: عمده محصول گیلاس و آلبالوی استان لرستان در شهرستان بروجرد که دارای آب و هوای معتدل و رو به سرد است، تولید شده و بیشتر به صورت تازه خوری به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی با اعلام اینکه سطح زیر کشت باغات لرستان ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار با تولید ۲۸۰ هزار تن در سال است، به کشاورزان توصیه کرد برای افزایش درآمد اقتصادی بیشتر و ایجاد اشتغال به جای خام‌فروشی ۱۰۰ درصدی محصول تولیدی خود نسبت به فرآوری و بسته بندی آن با راه اندازی صنایع تبدیلی و غذایی اقدام کنند که در این راستا سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان به سرمایه‌گذاران راه اندازی صنایع تبدیلی و غذایی تسهیلات لازم را اعطا می‌کند و در کل سیاست وزارت جهاد کشاورزی فرآوری محصولات زراعی و باغی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت برای توسعه عملکرد پایدار ضروری است باغداران نسبت به جایگزینی ارقام تجاری و پر محصول به جای ارقام قدیمی، رعایت بهداشت کف باغ، مبارزه با آفات و امراض احتمالی، تغذیه مناسب باغات برای پایداری عملکرد در سال‌های بعد، هرس باغات و آبیاری به موقع و بر اساس توصیه‌های فنی کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی اقدام کنند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها