شهروندان قمی تا حد امکان از منزل خارج نشوند/ استفاده از ماسک برای پیشگیری از خطرات آلودگی هوا

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به افزایش آلودگی هوای قم طی روزهای اخیر گفت: شهروندان تا حد ممکن از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنند و اگر الزاما باید در هوای آزاد فعالیت کنند زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهند.

شهروندان قمی تا حد امکان از منزل خارج نشوند/ استفاده از ماسک برای پیشگیری از خطرات آلودگی هوا

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس ، محمدجواد باقری امروز با اشاره به ضرورت رعایت اقدامات پیشگیرانه در راستای دچار نشدن به آثار نامطلوب ناشی از گرد و غبار موجود در هوا اظهار کرد: شهروندان تا حد ممکن از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنند و اگر الزاما باید در هوای آزاد فعالیت کنند زمان آن را به حداقل زمان ممکن کاهش دهند.

وی افزود: شهروندان در این ایام از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنند به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزایش نظافت روزانه برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی را ضروری برشمرد و اضافه کرد: استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف و همچنین برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی ضروری است، همچنین لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات گرد و غبار پاک شوند.

باقری عنوان کرد: شهروندان تا زمان کاهش گرد و غبار موجود در هوا در خانه یا محیط‌های بسته بمانند و درها و پنجره‌ها را نیز بسته نگاه دارند. در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند و اگر دارای آسم هستند یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه، خس خس کردن ریه و درد قفسه سینه را مشاهده کردند برنامه درمانی خود را دنبال کنند و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک مشورت کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در اتومبیل بیان کرد: اتومبیل دارای سیستم تهویه مطبوع است که باید آن را در وضعیت چرخش مجدد هوا قرار داد تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌تواند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی انسان را بگیرد و بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی شود افزود: در این شرایط استفاده از ماسک های ویژه‌ای که با عنوان p1 و p2 عرضه می‌شود مناسب است.

باقری اضافه کرد: استفاده از اینگونه ماسک‌ها باعث احساس گرما می‌شود و معمولا راحت نیست، اگر ماسک به طور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند، مثلا برای افرادی که محاسن بلندی دارند و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه این ماسک‌ها آلاینده‌های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی‌گیرند عنوان کرد: تنفس با استفاده از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت کنند، استفاده از این ماسک‌ها برای افراد سالمی که ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند توصیه می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: ذرات گرد و غبار اندازه‌های متفاوتی دارند و ذرات درشت و غیرقابل تنفس تا ذرات ریز و قابل تنفس را شامل می‌شوند که ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌تواند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کند ولی ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

باقری خطر ذرات ریزتر گرد و غبار موجود در هوا را بیشتر دانست و گفت: بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار وجود دارد از نوع درشت یا غیر قابل تنفس است و تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم که بیماری مزمن ریوی است مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های ورود هوا است افزود: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، آمفیز و بیماران قلبی آسیب پذیری بیشتری در برابر آلودگی هوا دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: قرار گرفتن افراد آسیب‌پذیرتر در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی و حمله‌های آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد و طول عمر را کاهش دهد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها