نامه صادقی به اژه ای درباره تصاویر لورفته از زندان اوین

نماینده سابق مجلس در نامه ای خطاب به محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در خصوص تصاویر لورفته از زندان اوین، چند راهکار برای حل اساسی معضل بدرفتاری با زندانیان، پیشنهاد کرد.

نامه صادقی به اژه ای درباره تصاویر لورفته از زندان اوین

محمود صادقی در کانال تلگرامی خود نوشت:

به نام خدا

‏حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای
رییس محترم قوه قضاییه

باسلام و احترام،

انتشار تصاویر دوربین‌های مداربستۀ زندان اوین بار دیگر وضعیت نامناسب ادارۀ زندان‌ها را در معرض دید همگان قرار داد. البته ‌دستور فوری جنابعالی نسبت به رسیدگی به این موضوع و نیز تصریح رییس سازمان زندان‌ها به پذیرش مسئولیت رفتارهای غیر قابل قبول زندانبانان و اعلام تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی از سوی ایشان، که در نوع خود بی‌سابقه بود، گامی به جلو محسوب می‌شود.

طی چهار دهه گذشته موضوع وضعیت زندانها هر از گاهی مطرح شده و اقدامات مقطعی، از قبیل تعیین هیأتی ویژه برای بررسی موردی آن یا صدور بخشنامه برای رعایت حقوق زندانیان و نظایر آن صورت گرفته است، اما هیچگاه تمهیدات اساسی و ساختاری برای جلوگیری از این وضع اتخاذ نشده است.

برای حل اساسی این معضل دو راهکار زیر پیشنهاد می‌شود:

۱- تشکیل یک هیأت دائمی برای نظارت بر زندان‌ها متشکل از سه قوه که اینجانب طرح آن را به مجلس دهم ارائه کردم و مورد استقبال قوۀ قضاییه قرار گرفت اما بعلت ضیق وقت مورد بررسی و تصویب قرار نگرفت.

۲- انتزاع سازمان زندان‌ها از قوۀ قضاییه و الحاق آن به قوۀ مجریه، باتوجه به اینکه ادارۀ زندان‌ها امری قضایی نیست و ماهیت اجرایی دارد و ضمنا امکان نظارت مجلس بر آن را فراهم می‌سازد. در این مورد نیز در مجلس دهم طرحی تدوین و به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.

امید است این رویداد موجب شود که ضمن رسیدگی به موضوع و مجازات مأموران و مسئولان متخلف و اعادۀ حقوق زندانیان، حل ریشه ای و ساختاری آن مورد اهتمام جنابعالی قرار گیرد.

محمود صادقی
۱۴۰۰/۶/۳

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 62
  • محمد
    0

    قوه قضاییه باید اول مشکلات خودش را حل کند دوم به وظائف ذاتی و اصلی خود بپردازد سوم از ورود به مسائل جزئی و وقت گیر خودداری کند نسبت به جدا سازی هرچه بیشتر زندانیان اقدام کند نسبت به کم کردن تعداد زندانیان از طریق نگهداری با ابزار اکترونیک در منزل اهتمام بیشتر انجام دهد

  • رضا شیخ الرییس
    0

    از سالها قبل افراد مختلف بد رفتاری با زندانیان و اعتراف گرفتن به زور و محاکمه به کار نکرده تجاوز به زندانیان را مطرح کردنداما گوش شنوایی نبود و بازرسان معتمد گفتند زندانهای ما گل و بلبل هست و بعضی از زندانیها مانند مازیار ابراهیمی تا پای چوبه دار رفتند و اعتراف تلویزیونی انها پخش شد ولی بعدا معلوم شد بیگناه بوده خدا میداند به خاطر چند ادم نفهم و اعتراف تحت شکنجه چه بیگناهانی که به خاطر کار نکرده اعدام شدند.انها مانند مازیار ابراهیمی خوش شانس نبودند. بازرس اگر واقعا میخواهد پی به واقعیت زندانها ببرد باید در کسوت یک زندانی وارد زندانها شود تا بداند به جای گل و خوش امدید با چک ولگد از او پذیرایی میشود.دین امده تا ما انسان باشیم به امید انسانیت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چک ولگد جای خود محض ورود به زندان عریان کردن و تحقیر حتی برای جرم مالی جزئی و مهریه جای خود

  • محمدی
    0

    همه جاروفساد گرفته. اره بیوفته دست قوه مجریه هرکی پولداربود اعدام یامجازات نمیشه اما مردم بدبخت اعدام بایدبشن

  • وجدان
    0

    خیلی جالبه ،، حالا که این فیلم لو رفته کل مسئولین مملکت از این موضوع بی اطلاع بودن....‌... خخخخخخخ........؟؟؟

  • نامی
    0

    از این بترشم ست کسی فیلمش نداره که ببینه،اینا جنایتکارن

  • یوناس
    0

    آقای صادقی لطفا درباره تصاویر بازداشت و شکنجه سعید امامی در سال 77 راه حل اساسی و راه گشا بدهید

  • ف
    0

    کاش امثال شما اصلاح طلبان خاسر به کشور و ملت توی زندان بودند..

    نظرات شما -
    • وجدان بیدار
      0

      آخه واقعا وجدان نداری؟ این چه ربطی به اصل موضوع داره خوب الان دیگه همه می دونن اصلاح طلب و اصول گرا فقط یک هدف مشترک دارند و ان خوردنه تمام تو هم دو حالت داری یا می خوری،یا ادم ساده ای هستی که آخرتت رو به دنیای دیگران می فروشی

  • ر
    0

    وقتی به شکنجه گران زندان‌ها در تمامی ادوار تاریخ نگاه می کنیم ، می بینیم که اکثر آنها از افراد فقیر، بی فرهنگ، متعصب، منافق، عقده ای، روانی ، حرامی، اموی صفت ، غارتگر ، جهنمی و مشرک واقعی که ریشه در خاندانهای اموی و عباسی داشته اند، هستند و در این دنیا اینگونه زندگی کردن را برگزیده اند. بازجویان زندان‌ها و زندانبانان در نظام اسلامی باید آموزش‌های فرهنگی و اخلاق اسلامی را پاس کنند تا حیثیت نظام را با اعمال خودسرانه ازبین نبرند و مردم دنیا را نسبت به خدا و پیامبر رحمت العالمین ص بدبین و گریزان نکنند‌. کوتاهترین روش از بین بردن حکومت دینی ، جذب شکنجه گران و منافقان در قوه قضاییه و زندان‌ها است که عملکرد آنها باعث دین گریزی و دین ستیزی می‌شود. البته نفوذ امثال طبری ها و حمایت همه جانبه رئیس عدلیه از آنها بیشتر از اعمال شکنجه گران به دین ضربه زده است. آیا نظارت و یا انحراف در روسای قوا قابل پیش بینی است؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگر شریعتمداری چکاره بود؟ بازجو بود خوب الآن کجاست با بودجه بیت المال سالهاست که در یک روزنامه از بودجه عمومی مدیر مسئول است و فتنه ایجاد می کند

  • مهران
    0

    قصد دفاع از شرایط زندانها را ندارم ولی امثال این آقای صادقی منتظرند ببینند یک اتفاق اینجوری در کشور رقم بخورد و سریع نامه نگاری کنند . به خاطر ندارم که اتفاق خوبی در کشور بیفتد و ایشان و رفقاییشان یک نامه تشکر آمیز و ... بنویسند.

    نظرات شما -
    • یار
      0

      چرا موضوع را صنفی و حزبی میکنید؟ موضوع انسان و کرامت انسان است

    • ایران
      0

      وقتی رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان ها و ...عذر خواهی کردند و به تکاپو افتادند الان شما چرا توجیه می کنی؟!!!! برای تشکر ....باید نامه نگاری کنند؟!!!

    • دهاتی
      0

      مهران مغز پوک چرا جرت و پرت میگی موضوع موضوع حقوق بشری نه حزب و گروه و باند

  • ناشناس
    0

    واقعا از اینهمه ادعا بخاطر حکومت علی وار در عجبم ، آخه شعار و شعار و ادعا تا کی ،خدایا خودت بداد این ملت برس

  • اخوند نخودکی
    0

    تصاویر لو رفته دیگه چیه. خودشون فیم بازی کردن و دادن بیرون که مثلا ملت رو بترسونن و بگن اگه اعتراض کنید و بگیریم شمارو این بلا رو سرتون میاریم.پس بشینید سرجاتون اعتراضی نکنید. بیشتر جنبه ترساندن داره. این کلک ها هم قدیمی شده

  • انتخابات ازاد و عادلانه
    0

    اقای محمدی عزیز تو که سواد حقوقی نداری برادر عزیز چرا اظهارنظری می کنی. همه چیز دست قوه قضاییه است . چون زندان مرحله بعد از قوه قضاییه است. ولی حاکمیت هرگز این اجازه را نی دهد. چون از افراد زندانی بعنوان برگ برنده همیشه استفاده می کند چه از زندانی چه از خانواده ان. نهدهای انتصابی مثل اختاپوس بر روی کشور افتاده اند. مثلا اداره ثبت اسناد و املاک خدا وکیلی چه ارتباطی به قوه قضاییه دار که رفته زیر نظر ان. یا پلیس یا ارتش و ... که رفته زیر نظر نهادهای غیر انتخابی. دولت در این سیستم حتی اختیار سرکشی به زندان ها را هم ندارد تا چه رسد به ان که زیر نظرش باشند.همان مترصک سر جالیز بهترین اسم برا دولت است

  • ایرانی
    0

    در پاسخ به مهران،اگر تونستی تو این چند سال یک اتفاق خوب رو نام ببری اونوقت به آقای صادقی میگم تشکر کنه.

  • سلامان
    0

    واقعا از پلیس امریکا و جرج فلوید و... میگفتید؟

  • دن کیشوت
    0

    فساد که سیستماتیک شد و تمام دستگاه ها را درگیر کرد،برای مردم عادی دو راه بیشتر نمی ماند: یا همرنگ جماعت شوند تا رسوا نشوند.یا رسوا شوند که همرنگ جماعت نشوند که البته امروز در این مملکت از هر هزار نفر یک نفر است که رسوا شدن و اتهام آلبانی نشین و غربزده و منافق و ایادی اسراییل و استکبار جهانی و اراذل و اوباش و خس و خاشاک و...را به جان میخرد اما حریت و آزادگی را نمی فروشد،همرنگ خدا شدن را به همرنگ جماعت شدن ترجیح می دهد و از هر یک میلیون نفر تنها یکی هست که عزت و شرفش را در ازای ثروت و قدرت حراج نکند، درود خدا و پیغمبر بر آنها!

  • رضا..
    0

    تصاویر دوربین ها سالهاست که زیر نظر مسئولین ارشد زندان بوده و قطعا مسئولین بالای زندان ها و بالطبع قوه قضائیه در جریان تمام این شکنجه ها و تخلفات بوده اند. به خاطر تخلف بزرگ قوه قضائیه و زندان ها باید مسئول بالا دست قوه یعنی شخص رهبری ورود کند و با تعیین نماینده تام الاختیار رهبر این تخلفات و رفتار غیر انسانی را پیگیری و مجازات و اعلام عمومی نمایند. اگر کار به خود قوه قضائیه محمل کنند چون خود قوه متهم است کار را به اصطلاح با تنبیه چند سرباز و توبیخ چند درجه دار ماست مالی خواهد شد. این پرونده برای برگشت اعتماد عمومی به نظام بسیار مهم است.

  • سید رضا دهقانی
    0

    ما ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران از همه تشکر می کنیم .

  • شاخاب پارس، دریای مکران
    0

    هر دو راهکار ارائه شده بتوسط ایشان خیلی کارساز و مفید به نظر میرسه علی الخصوص راهکار دوم کاملا مستدل و منطق پسند است.

  • shghv
    0

    آقای نماینده این راهم باید اضافه می نمودید برای آقای اژه ای ما بیش از100نفر شاکی یکی ازنمایندگی رسمی ایران خودرو به علت کلاه برداری نمایندگی ازسال 92 که دریکی ازشعب قضایی پرونده تشکیل شده بارها پیگیری کردیم نه پول ما دادند ونه خودرو چند سری هم ازصدا وسیما درخواست تهیه ی گزارش نمودیم چون دوران انتخابات ریاست جمهوری آقای رئیسی بود خبری نشد به نظر می رسدما شاکیان پرونده به رسانه های بیگانه موضوع را با تهیه فلیم منعکس کنیم بهتر به نتیجه می رسیم همینطور یکه موضوع اوین به رسانه های بیگانه منعکس شده نه تنها مسئولین مشکلات موجودراقبول دارند بلکه با دست پاچگی دونبال حل مشکل هستند واقعا با این کارنامه فسادستیزی آقای رئیسی چگونه ادعای کارهای بزرگتر را دارد.

  • بسیجی و ولایت مدار
    0

    هکرها باید محاکمه بشوند .چرا باید حقایق موجود در زندان های جمهوری اسلامی افشا شود.البته ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران هم کاری از دستشان بر نمی آید.

    نظرات شما -
    • رضا..
      0

      جناب اگه اون حقایق جنایت باشه چی؟

  • احمدی
    0

    آقای رییسی می گفت هر کشوری می تواند از وضعیت خوب زندانها وزندانیان خوب ما بازدید کند .که چه قدر زندانیان در شرایط خوبی هستند .

  • فاطمه
    0

    یعنی واقعا تا حالا نمیدونستن که بازندانیان بدرفتاری میکنن شکنجه میدن حالا با این فیلم فهمیدن عجیبه که ندونن حالا بااینکارا میخوان بگن تا حالا خبرنداشتیم الان متوجه شدیم

    نظرات شما -
    • یک ایرانی
      0

      بله دقیقاً !همانطور که در فیلم هک‌شده هم بود ،همه قسمت های زندان به اتاق کنترل وصل هستند و....

  • فاطمه
    0

    باید تمام کسانیکه مسئول اینکارند مجازات بشن نه تنها اینا که توفیلم داشتن میزدن یا مسیولین زندان بلکه کسانیکه میدونستن ودم برنزدن وحتی کسانیکه باید خبر میداشتن ونداشتن

  • ایرانی
    0

    فکر می کنید ادم نرمال می تواند این رفتار را با یک انسان ولو گناهکار بکند؟؟

  • آریایی
    0

    خدا هر روز یه تشت ازمون میندازه پایین !!!!!!!!

  • علی
    0

    معلوم نیست چند ساله اینجوره جالبه که نمیبینن فقط پول میبینن همین

  • صادق
    0

    آقای صادقی این مسایل در زمان لاریجانی هم بوده چرا اونوقتی که نماینده مجلس بودی دست به قلم نمی شدی تا یکی دو روز آینده مطهری هم دست بقلم میشود

  • مش جمعه
    0

    جای شکر دارد که زندانهای ایران با توجه به آمادگی آقای رئیسی جهت بازدید جهانی از زندانهای ایران اینگونه هست.وای بحال قبل از رئیسی چگونه بوده است؟ باید بگویم که مسئولین زندانها و نظام و قوه قضائیه به یقین میدانند که شکنجه جسمی و روانی در زندانهای ایران هست.چند سال قبل مازیار ابراهیمی متهم به شهید کردن دانشمندان هسته ای افشاء کرد که چطور دست و پاهایش را شکستن تا ازش اعتراف دروغین بگیرند.احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوریش، شش ماه برای بازدید از زندانها درخواست کرد اما بهش اجازه بازدید ندادند. نمایندگان مجلس هم توان تحقیق و تفحص ندارند.ازینرو باید امور زندانها زیر نظر دولت باشند که مجلس توان نظارت را داشته باشد.قوه قضاییه به مردم و نمایندگان مردم پاسخگو نیست.باید در ساختار قوه قضائیه تغییرات اساسی بوجود آید.خانم مسئول خبر فوری اگر نظرم را چاپ نکردی نفرین میکنم که گرفتارزندان اوین بشی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      زندان اوین یعنی تحقیر اسم انسانیت

  • نسل
    0

    سوپاپ اطمینان نطام

  • حاج طوسی
    0

    در نظام جمهوری اسلامی ایران، خدا کنه که هیچ کس گرفتار حکیم(دکترها) و حاکم شرع (دادگاه ها) نشه.بلند بگو آمین.

  • حامد
    0

    رئیس اراره زن ها باید استعفا دهد اگر قرار به برخورد با خاطیان باشد، خوب است و لی احتمال دارد با کسانی که موجب نشت اطلاعات و فیلم به بیرون از زندان هستند، برخورد شود.

  • میرزا
    0

    آقای قاضی القضات، از سوت بلبلی که زدی معلوم شد بچه پائین هستی( اصفهان) خب: این یک آلو!!!!!چرا به داد مردم مهرآباد جنوبی منطقه ۹ شهرداری تهران نمیرسی؟ این حاج آقای بساز بفروش ع_ ل راست راست داره میگرده.آی ایهناس به دادمون برسید

  • اخوند نخودکی
    0

    پول مارو توی بورس خوردند. کسی هم کاری نکرد. افسوس بر امام زمان

  • A
    0

    حالا تو فیلمی که بنده دیدم فقط دو تا صحنه بود که یکی اقدام به خودکشی یکی از زندانیان و برخورد زشت چند تا سرباز با یک زندانی که احتمالا قصد فرار داشت.نمیشه کار اون سربازا رو توجیه کرد ولی بخواهیم منصف باشیم اون سربازا هم از مردم عادی بودن که رفتن سربازی.

    نظرات شما -
    • .
      0

      پس برو فیلم های جدید رو ببین که چکار می کنند وقتی خداترسی از بین بره ........

    • ناشناس
      0

      شما خدانکنه ولی بری اوین متوجه میشی سربازش چقدر عقده ای هست

  • مجید
    0

    بهترین راه حل جمع کردن دوربین هاست کلا دیگه شاهد هیچ گونه رفتار بدی نخواهیم بود

  • ایرانی
    0

    رمز گوش و قندون چیه ؟

  • مهدی
    0

    باید سیستم دوربین های مدار بسته آزاد بشه همگی دسترسی داشته باشیم بهش. تخمه بگیریم بشینیم پاش..

  • علی
    0

    سیستم نظارتی رسانه های بیگانه بااینکه ازکشوردورندبهتراز مجلس ونهادهای نظارتی کشور کارمی کنند به خاطرموثربودن عملکردخوب شان ردیف بودجه برای شان درنظرگرفته شود.

  • اکبر
    0

    گروه هکری عدالت علی چرا زمان روحانی این دوربین ها رو حک و فیلمش رو منتشر نکرد .

    نظرات شما -
    • سالار
      0

      روحانی چه ربطی دارد به قوه قضاییه؟!

    • .
      0

      آخه چه ربطی به اصل موضوع داره، واقعا ترس از خدا از دل مردم رفته.

    • آریایی
      0

      اتفاقت این نوع زندانی کردن و با زندانی رفتار کردن متعلق به دوران رئیسیه !!!!!!!!!

  • محمد
    0

    فقط میدانم با ندانمکاریهای مسئولین کشور خیلی ها دارن دین وایمان شان را از دست میدن.

    نظرات شما -
    • دقت
      0

      به نظر من باید دین خود را با عقل خودمون تشخیص بدیم والا هر بی دینی که ادعای دین داری کنه نباید عقلمونو بدیم دستش،دین خدا در طول تاریخ (منظورم کل ادیانه) راه و روشش پر از مهر ونیکی بود و درضمن تاریخ پر از مدعیانی است که با ادعای ودین دنیای خودشون رو اباد کردن،الان هم به جای انکه مردم دنبال منجی موعود باشند افتادن دنبال یه عده که....

  • ناشناس
    0

    این بابا برنامه دارد وفکر می کند آن کاری که دوران خودش نشد به شکل دیگر در این دوره جامی اندازد بعد امیدوار است مجددا سوار کار که شدند بهره ببرند هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد.

  • ف.ح
    0

    خدایی این گروه عدالت علی چرا چیزای دیگه رو رونمیکنه یه عده جمع شدن به اسم عدالت علی اومدن جلو معلوم نیست نیشتون چیه،عدالت حضرت علی(ع) رو فقط امام زمان(ع) میتونه برقرار کنه،خدا میدونه چی داره درو برمون میگذره واقعا از خدای مهربون عاقبت به خیری میخوام...

  • اکبر
    0

    باز یه چیزی شد این منافق دهان باز کرد. کاسب تحریم، کاسب جنجال، کاسب اغتشاش، کاسب اختلاف

  • گمنام
    0

    این مردک دغل برای وارد کردن واکسن زر می زد بیشرف به همه چیز نظر می دهد؛وامسن روسیه را وارد نمردند خود روس نداد بهاط این ادم ودوستانشان المی تظر می دهد .بیشرف بیشرف

  • مهرداد سربندی
    0

    فرض کنیم که هیچ عکسی لو نمیرفت. قصه دروغگویی ها همچنان ادامه داشت. با زندانیان بد رفتاری می شود آن هم بنام اسلام و اگر کسی در این مورد حرفی بزند حاشا می کنید تکذیب می کنید تخریب می کنید و از خدا هم نمی ترسید. حالا خدا خواسترسوایی ببار آید چند عکس دست همه را رو کرد. دستور پشت دستور نه برای برخورد با کسانی که بدرفتاری می کنندبلکه برای برخورد با کسانی که موقع بدرفتاری با زندانیان از روی حماقت دوربین ها را خاموش نمی کنند.

  • سید هرندی
    0

    اگر همه ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران هم نامه بنویسند هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

  • هادی
    0

    این صادقی خودش شیطان انسی است لباس پیامبر به همین خاطر درآورده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها