وکیل سعید مرتضوی دلایل تبرئه او را شرح داد/ وکیل خانواده روح الامینی: حکم تبرئه سعید مرتضوی احتمالاً صحت دارد

وکیل مدافع سعید مرتضوی از تبرئه موکلش از اتهام معاونت در قتل خبر داد و گفت: این رای برای این است که اعاده حیثیت از او شود و مشخص شود که او در اتفاقی که در کهریزک افتاده بی گناه بوده است.

وکیل سعید مرتضوی دلایل تبرئه او را شرح داد/ وکیل خانواده روح الامینی: حکم تبرئه سعید مرتضوی احتمالاً صحت دارد

سعید ایوبی گفت: دیوان عالی کشور موکلم را از معاونت در قتل در اعتراضات سال ۸۸ تبرئه کرد.

وی افزود: استدلال قاضی شعبه یک دیوان عالی این بوده که انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به‌خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نام‌برده که عملا در اقدامات مورد نظر دخیل بوده‌اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند. همچنین در بخش دیگری از رأی نیز آمده که سعید مرتضوی در دادنامه صادرشده در تیرماه سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و به این ترتیب، اساس و مبنای اتهام معاونت در قتل منتفی شده است.

وی یادآور شد: دوسال پیش موکلم درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری را کرده بود تا ریاست محترم قوه قضائیه پرونده را شخصا مورد بازبینی قرار دهد که خوشبختانه با نظر دیوان عالی موکلم از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد.

ایوبی در پاسخ به این سوال که اثر رای دیوان عالی کشور با وجود گذراندن ۱۷ ماه حبس موکلش در زندان برای چیست؟ گفت: این رای برای این است که اعاده حیثیت از او شود و مشخص شود که او در اتفاقی که در کهریزک افتاده بی گناه بوده است. اگرچه نوشدارو بعد از مرگ سهراب است ولی برای این است که اکنون در تاریخ قضایی می ماند حکمی علیه یک دادستانی صادر شده که تمام هم و غمش حفظ امنیت شهری بوده ولی به جای تقدیر دو سال تحمل حبس کرده است و بعد از دو سال حبس به این نتیجه رسیدند که او بی گناه بوده است.

بر اساس این گزارش، میرمجیدطاهری وکیل مدافع اولیای دم روح الامینی اسفندماه سال 96 از ارسال حکم دو سال حبس مرتضوی در پرونده کهریزک به شعبه دوم اجرای احکام ناحیه ٢٨ دادسرای کارکنان دولت خبر داده بود.

سعید ایوبی دوم اردیبهشت ماه سال ۹۷ گفته بود که موکلم به دنبال اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری است و قصد دارد راسا از ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا کند که پرونده را شخصا مورد بازبینی قرار دهد. اگر رییس محترم قوه قضائیه واقعا این رای را خود شخصا تایید کنند که قانونی و شرعی صادر شده، مطمئن باشید آقای مرتضوی حتما تحمل مجازات می‌کند.

مرتضوی برای گذراندن حکم دو سال حبس خود به زندان منتقل شد اما به دلیل آن‌چه حسن رفتار خوانده شد بعد از گذراندن حدود ۱۷ ماه و در مهر سال ۹۸ از زندان آزاد شد.

وکیل خانواده روح الامینی: حکم تبرئه سعید مرتضوی احتمالاً صحت دارد

وکیل خانواده روح‌الامینی ضمن اشاره به احتمال برائت سعید مرتضوی، گفت: با توجه به سابقه رسیدگی در شعبه اول دیوان عالی کشور و نقضی که در گذشته توسط آقای مرتضوی مقدم رییس محترم دیوان عالی صورت گرفت، ممکن است قسمت دیگر از اتهامات نیز مجدداً‌ در همان شعبه نقض شده باشد اما هیچ گونه دادنامه‌ای به دست من و موکلینم نرسیده است که به صورت قطعی این خبر را تأیید کنم.

میرمجید طاهری، وکیل خانواده روح الامینی در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکل خود و انتشار اخباری مبنی بر برائت سعید مرتضوی، اظهار کرد: هنوز دادنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است. ما از سال گذشته پیگیر این پرونده بودیم به این دلیل که یک مرتبه آقای مرتضوی در اسفند ماه سال ۹۸ تقاضای اعاده دادرسی کرده بودند و در همان اسفند ماه با درخواست ایشان در شعبه اول دیوان عالی کشور موافقت شد. بعد از نقض پرونده به شعبه ۸ کیفری یک ارسال شد و ۸ کیفری یک رأی دیوان را نپذیرفتند و حکم قبلی را تأیید کردند.

وی ادامه داد: آقای مرتضوی مجدداً به رای شعبه ۸ کیفری یک اعتراض کردند و به شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور ارجاع شد و شعبه ۲۹ دیوان رأی شعبه ۸ را نقض کرد و مجدداً پرونده به شعبه ۵ کیفری یک ارجاع شد و مدت‌ها پرونده در آن شعبه بود و وقت رسیدگی داده نشد و حتی لایحه دفاعیه نیز از ما نخواستند تصور می‌شد که جلسه رسیدگی برگزار می‌شود. حتی از رأی شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور نیز اطلاع نداشتیم.

وی افزود: شعبه ۵ کیفری یک، نسبت به این قسمت از اتهام که همان بازداشت غیرقانونی بود برای آقای مرتضوی برائت صادر نمود و ما مجدداً اعتراض کردیم؛ حدوداً کمتر یک ماه پیش من به وکالت از طرف آقای دکتر روح‌الامینی و همسرشان خانم دکتر زهره حقیقی به رای شعبه ۵ کیفری یک اعتراض کردم و نتیجه آن نیامده درخصوص رای مورد نظر جنابعالی هنوز هیچ حکمی به من ابلاغ نشده است و تنها از طریق کانال‌های حقوقی دادنامه صادره از سوی دیوان عالی کشور را مشاهده کردم. البته دیوان عالی کشور معمولاً رأی را ابلاغ نمی‌کند. احتمالاً‌ آقای مرتضوی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده است.

وکیل خانواده روح‌الامینی تأکید کرد: پرونده‌‎های این چنینی در حالت عادی بسیار زمان بر است. پرونده ایشان سریع رسیدگی شده و احتمال دارد که این خبر صحت داشته باشد اما هیچ گونه دادنامه‌ای به دست من و موکلینم نرسیده است که به صورت قطعی این خبر را تأیید کنم.

طاهری اضافه کرد: با توجه به سابقه رسیدگی در شعبه اول دیوان عالی کشور و نقضی که در گذشته توسط آقای مرتضوی.مقدم رییس محترم دیوان عالی صورت گرفت، ممکن است قسمت دیگر از اتهامات نیز مجدداً‌ در همان شعبه نقض شده باشد.

وی بیان کرد: این پرونده یک پرونده بسیار سنگین است که در دادسرای نظامی و دادگاه‌های مختلف سابقه دارد و قضات بسیاری در این خصوص اظهارنظر نموده‌اند؛ رسیدگی و صدور حکم برائت برای ما بعد از این همه مدت خیلی دور از انتظار بود.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: سال‌ها از شروع رسیدگی این پرونده می‌گذرد؛ فراز و نشیب‌های بسیاری داشتیم و رسیدگی‌های مختلفی شد و ما تمام تلاشمان را جهت احقاق حق کردیم.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    بعد از دوازده سال پرونده هنوز باز است مشخصه چرا تبرئه شده چون پای بالایی گیر بوده

  • کاربر ناشناس
    0

    دلیل اصلیش ریس جدیدقوه هست اقایون دوست دارن یه عدای تبرئه بشن این حرفاچیه

  • کاربر ناشناس
    0

    از خودشونه..نماینده خداس

  • سانی
    0

    معلومه که صحت دارد اگرتو این مملکت هرکار جنایی بکنی زود تبرئه میشی مگر سعید طوسی نبود قاری قرآن اونم تبرئه شد مملکت نیست قانونش فقط تجاوزه

  • کاه
    0

    از اول هم معلوم بود همیشه این طوری بوده اگر غیر این بود جای تعجب داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها