خبرفوری بررسی می کند

پشت پرده بازداشت برادر جهانگیری / رابطه مهدی جهانگیری با اسفندیار رحیم مشایی چیست؟

بازداشت برادر اسحاق جهانگیری، کسی که در اوج دوران رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، عملکردش زیر ذره بین رقبا قرار داشت، بار دیگر نگاه ها را متوجه برخی مسائل مالی پیرامون چهره های برجسته دولتی کرده است.

پشت پرده بازداشت برادر جهانگیری / رابطه مهدی جهانگیری با اسفندیار رحیم مشایی چیست؟

به گزارش خبر فوری ، پیش از این حسین فریدون برادر رئیس جمهور چهره ای بود که بازداشتش، سروصدای زیادی به پا کرد اما حالا دستگیری مهدی اسحاق جهانگیری که معاون اول رئیس جمهور گفته امیدوار است دلایل سیاسی پشت آن نباشد (اینجا توئیت اسحاق جهانگیری درباره بازداشت برادرش را بخوانید)، افکارعمومی را به این سمت چرخانده که پشت پرده ثروت برادر جهانگیری چیست؟

چندی قبل سایت اصولگرای جهان نیوز درباره ثروت برادر معاون اول رئیس جمهور این سوال را مطرح کرد که «مهدي جهانگيري، برادر اسحاق جهانگيري كيست؟ وي چگونه توانسته به ثروت هنگفت در اين كشور دست پيدا كند؟ برادر كوچك معاون اول دولت و رئيس گروه مالي گردشگري كه دهها شركت و بانك زير نظر آن است، اين دارايي ها را از چه راهي به دست آورده است؟» این سایت از این هم فراتر رفت و پرسید: «روابط وي با مشايي و بقايي در دولت قبل و بستن قراداد كلان ساخت هتل هاي 5 ستاره چگونه به دست آمده است؟»

در این گزارش آمده است: «براي روشن شدن ثروت مهدي جهانگيري كافي است سري به پايگاه گروه مالي گردشگري زد. نگاهی به گروه مالی گردشگری نشان می دهد که این گروه متشکل از دهها شرکت ریز و درشت از جمله بانک گردشگری، شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، گروه مهندسی صنعت نفت و گاز لاوان، مجتمع فولاد صنعت بناب، بیمه آرمان و... است. گروهی که در سایر بازراهای مالی و سرمایه ای دستی بر آتش دارد و بسیاری از پروژه های هتل سازی، پروژه هاي نفتي و گازي،‌ ساختمان سازی، اقامتگاه های بین راهی و تفریح گاه ها را در سراسر کشور در حال اجراء دارد و یا برنده اصلی مزایده های دولتی در اجرای چنین پروژه هایی است. بسیاری از اين ثروت چندهزار ميليارد توماني كه در نوع خود در رقابت با ثروت 25 هزار ميلياردي بابك زنجاني قرار مي گيرد،‌ در طول سال هايي به دست آمده كه وي پس از استعفا از معاونت سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي در زمان رحيم مشايي، شركت هاي اقماري را تاسيس و در همان دولت پروژه هاي بزرگ را نصيب خود ساخت... مهدی جهانگيري همان كسي بود كه در سال 87 پس از ماجراي مشهور حمل قرآن با موسيقي و دف، تحت فشار علما و اقشار متدين ناچار به استعفا شد. البته جستجويي با عنوان "رانت خواري بزرگ در شركت خصوصي متصل به حلقه قدرت" در سال 1390؛ تمامي زواياي پرونده جهانگيري، مشايي و بقايي را روشن مي سازد.»

به این ترتیب از نگاه این رسانه اصولگرا، پرونده مالی برادر جهانگیری نه فقط به مشایی، بلکه بی ارتباط با پرونده های مالی بابک زنجانی هم نیست.

اما این دست گزارش‌ها در کوران رقابت‌های انتخاباتی بی پاسخ نماند و مهدی جهانگیری در نامه ای به علیرضا زاکانی، به برخی از اتهامات مالی مجموعه خود پاسخ داد: «مجموعه کاملا خصوصی "گروه مالی گردشگری" و شرکت های عضو، از ابتدای شکل گیری و مشارکت در فعالیت های اقتصادی، متعلق و وابسته به هیچ نهاد، شخص و مجموعه دولتی و شبه دولتی و جریان خاص نبوده و جملگی با مشارکت فعالان گردشگری، اقتصادی و سهامداران آن ایجاد شده و طبق ضوابط حقوقی و قانونی کشور در حال فعالیت می باشد. بنده افتخار این را داشته ام در زمانی که دغدغه مقام معظم رهبری عمل به اقتصاد مقاومتی است، مجموعه گروه مالی به عنوان یک نهاد اقتصادی بخش خصوصی در کشور منویات ایشان را نصب العین خود قرار داده و پروژه های اقتصادی در مناطق محروم مانند شهرستان های بافت و ارزوئیه در استان کرمان را به عهده گرفته است که اجرای این پروژه های اقتصادی عظیم به گواه نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و مسئولین محترم این دو شهر تاثیر فراوانی در رشد و توسعه اقتصادی این مناطق محروم و ایجاد اشتغال بین جوانان داشته است. همچنین اقدامات ارزشمند گروه مالی گردشگری در انجام خدمات اجتماعی در مناطق محروم و نهضت ساخت مدارس در این مناطق بر کسی پوشیده نیست... در خصوص شایعات پیرامون تأسیس بانک گردشگری، همانگونه که در اطلاعیه رسمی این بانک نیز منتشر شده، بانک گردشگری به عنوان یک بانک تجاری به خواسته فعالان حوزه گردشگری و با هدف توسعه و رونق صنعت گردشگری کشور در قالب قانون اجازه تأسیس بانک های غیر دولتی مصوب ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی تأسیس و در چارچوب ضوابط و مقررات کشور و زیر نظر دستگاه های نظارتی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، و غیره فعالیت می نماید و امروزه به همت هزاران نفر از پرسنل جوان ، متخصص و پر تلاش شاغل در این بانک به عنوان یک بانک شاخص در شبکه بانکی و تخصصی در حوزه گردشگری شناخته و در طول دوران فعالیت خود نیز از هیچ رانت اقتصادی خرد و یا کلان بهره مند نشده است.»

هرچه که هست به نظر می رسد فعلا باید منتظر شفاف شدن دلایل بازداشت برادر معاون اول رئیس جمهور ماند چراکه آنطور که تابناک گزارش داده، این بازداشت بی ارتباط با شایعات انتخاباتی درباره عملکرد او نیست (اینجا بخوانید) و احتمالا در روزهای آینده باید منتظر خبرهای بیشتری در این رابطه بود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها