وقتی کام قنادان قزوین تلخ می‌شود

قنادان در استان قزوین از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌ویژه در نیمه دوم سال با افزایش قیمت چندبرابری مواداولیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند و بسیاری از واحدها نیروهای خود را تعدیل و یا کارشان را تعطیل کردند.

وقتی کام قنادان قزوین تلخ می‌شود

شیرینی سنتی در استان قزوین همچون تاریخ این سرزمین قدمتی دیرینه دارد و بانوان قزوینی به‌دلیل وجود درختان پسته و بادام در باغستان بی‌نظیر این شهر با استفاده از این مغزها شیرینی‌های مختلف و متنوعی تهیه می‌کنند، در سالیان اخیر با حضور گردشگران قنادی‌های بسیاری در استان دایر شدند تا با شیرینی‌های متنوع و مختلف این دیار کام مسافران را شیرین کنند.

معمولاً قنادان قزوین از بهمن و اسفند برای پخت شیرینی‌های شب عید دست به کار می‌شوند؛ نوروز ۹۹ به‌دلیل شیوع کرونا محصول تولید شده بسیاری از قنادان روی دستشان ماند و قادر به فروش آن محصولات نشدند، در حال حاضر علاوه بر اینکه محصول تولیدی کارگاه‌های قنادی به یک پنجم کاهش پیدا کرده است قنادان با افزایش قیمت مواد اولیه نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسین یکی از قنادان قزوین است، وی با وجود اینکه قیمت مواد اولیه کام او را تلخ کرده ولی با دشواری بسیار هنوز کام مردم را شیرین می‌کند.

این قناد قزوینی در ابتدا از کمبود روغن و شکر گلایه می‌کند، می‎گوید: ظاهراً اتحادیه شکر خریداری کرده است ولی هنوز به دست ما نرسیده است؛ من مجبور شدم برای تهیه شکر آن‌را با قیمت هر کیلو ۱۲ هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنم البته تفاوت قیمت شکر آزاد و دولتی تنها ۵۰۰ تومان است؛ قبلاً هر کیلو شکر ۷۰۰۰ تومان بود اما الان یک ماهی است که به قنادان شکر اختصاص نداده‌اند و ما هم بلاتکلیف مانده‌ایم.

روغن دولتی تنها برای چند نوع شیرینی کاربرد دارد

وی ادامه می‌دهد: در خصوص روغن هم باید بگوییم روغن مخصوص کره‌ای را ۴۵۰ هزار تومان تهیه می‌کنیم در حالی که قبلاً هر کارتون ۱۰ کیلویی را ۱۱۰ هزار تومان می‌خریدیم. روغنی دولتی تنها برای چند نوع شیرینی کاربرد دارد و برای دیگر شیرینی‌ها باید روغن مخصوص کره‌ای تهیه کنیم.

این قناد در خصوص آرد و تخم‌مرغ نیز عنوان می‌کند: آرد مخصوص قنادی دولتی است و قبلاً هر کیسه ۴۰ کیلویی را ۱۰۰ هزارتومان می‌خریدیم ولی الان آن را ۲۳۰ هزار تومان می‌خریم. تخم‌مرغ هم در نیمه اول سال ارزان‌تر بود و هر کارتون را ۱۳۰ هزار تومان می‌خریدیم ولی اکنون هر کارتن تخم‌مرغ دولتی را ۱۹۲ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

وی در خصوص قیمت دیگر مواد اولیه تهیه شیرینی و کیک خاطرنشان می‌کند: اوایل سال هر کیلو پودر نارگیل را ۳۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم ولی الان ۹۰ هزار تومان می‌خریم. مواد لبنی هم هر سه ماه یک بار گران می‌شود و ما برای کیک و شیرینی مجبور به تهیه خامه هستیم. در چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت میوه‌ها نیز بودیم و برای تهیه کیک مجبور هستیم موز را کیلویی ۵۰ هزار تومان بخریم.

قیمت مواد اولیه سه برابر شده است

این قناد با ناراحتی بیان می‌کند: در مجموع باید بگویم قیمت مواد اولیه طی چند ماه اخیر سه برابر افزایش پیدا کرده است و قنادان نیز مجبور هستند آن‌ها را خریداری کنند و این در حالی است که نمی‌توانیم قیمت شیرینی و کیک را افزایش دهیم هم اکنون قیمت هر کیلو کیک و شیرینی در قزوین ۳۱۰۰۰ تومان است ولی استان‌های هم‌جوار قیمت‌های خود را به ۴۵ هزار تومان افزایش داده‌اند.

وی می‌گوید: از مسئولین تقاضا داریم قیمت مواد اولیه را کنترل کنند تا شاهد افزایش قیمت آن‌ها نباشیم چون با افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه قنادان هیچ سودی نمی‌برند؛ ما نیز سودی نداریم و تنها قادر به پرداخت حقوق کارگران هستیم که با ادامه این روند در این زمینه نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

هر قناد در واحد خود تجهیزات زیادی را خریداری کرده است و با ادامه روند موجود سودی نخواهد برد همان‌گونه که بسیاری از واحدهای قنادی مجبور به تعطیلی شدند.

یخچال قنادان پر از رب پُر است

قناد دیگری می‌گوید: حدود ۲ بار از جانب اتحادیه روغن دولتی دریافت کردیم روغن‌های جامد کمیاب است و اغلب روغن مایع می‌دهند. ما معمولاً روغن مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و فروشندگان نیز در کنار هر حلب روغن به اجبار یک قوطی رب به ما می‌فروشند طوری‌که یخچال ما از رب پُر شده است.

وی ادامه می‌دهد: روغن نیمه جامد پنج کیلویی برای قنادی مناسب نیست و تنها ۵ درصد شیرینی‌ها را با روغن نیمه جامد تهیه می‌کنیم و برای تهیه دیگر شیرینی‌ها باید از روغن مخصوص قنادی استفاده کنیم.

قیمت شکر دولتی و آزاد تفاوت چندانی با هم ندارد

این قناد بیان می‌کند: حدود چهار ماه پیش اتحادیه قنادان شکر را با قیمت هر کیلو ۷۵۰۰ تومان بین قنادان توزیع کرد؛ چند روز پیش بود که با ما تماس گرفتند و قیمت شکر دولتی را ۱۲ هزار تومان اعلام کردند که متأسفانه این نرخ بالاست و با قیمت ۱۳ هزار تومانی بازار آزاد تفاوتی ندارد.

وی اظهار می‌کند: با نوسانات قیمت تخم‌مرغ در چند ماه اخیر هر کارتن تخم‌مرغ را ۲۶۰ هزار تومان هم خریداری کرده‌ایم، به تازگی قیمت تخم‌مرغ کاهش پیدا کرده و هر کارتن را حدود ۲۰۰ هزار تومان از سوپرمارکت‌ها می‌خریم.

این قناد بیان می‌کند: در خصوص آرد هم باید بگوییم که تا پنج ماه پیش سازمان غله آرد دولتی به قنادان می‌فروخت که متأسفانه این رویه قطع شد و در حال حاضر هر کیسه آرد را ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار تومان می‌خریم و این بستگی به انصاف فروشنده دارد که بخواهد هرکیسه آرد را چند بفروشد.

وی به بلایی که کرونا بر سر صنف قنادان آورده است اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: کرونا نوروز ۹۹ آسیب زیادی به قنادان وارد کرد و مجبور شدیم تولیدات خود را دور بریزیم، در حال حاضر نیز با افزایش قیمت مواد اولیه قیمت محصول با قیمت مواد اولیه همخوانی ندارد و سر به سر است ما مجبور هستیم شیرینی را طبق نرخ‌‎نامه دولتی بفروشیم و اگر گران‌تر از آن به مشتری بدهیم توسط تعزیرات جریمه می‌‎شویم.

این قناد تصریح می‌کند: امسال تولید ما ۲۰ درصد سال‌های گذشته است و پخت کنونی را نیز با شک و تردید انجام می‌دهیم. در حال حاضر به‌دلیل عدم تناسب قیمت فروش و مواد اولیه مجبور شدم دو نفر از نیروهای خود را تعدیل و خودم به‌صورت شبانه‌روزی جای دو کارگر کار ‌کنم تا بتوانم حقوق و دستمزد کارگران مشغول در کارگاه را بپردازم.

روایتی که با قلب میدان در تعارض است

مطالبات قنادان را از مجید برزگر، معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین پیگیری کردیم؛ این مسئول می‌گوید: ۳۴۰۰ تُن شکر صنف و صنعت در استان توزیع شده و برای اسفند نیز بیش از این مقدار یعنی حدود ۳۸۰۰ تُن شکر توزیع خواهد شد، قیمت هر کیلو شکر نیز برای صنف و صنعت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی با اعلام اینکه سهمیه روغن خانوار و صنوف ۲۶۰ تُن نیز از محل بنکداران تأمین و در بهمن ماه توزیع شده است، خاطرنشان می‌کند: برای اسفندماه نیز ۳۶۹ تُن روغن صنوف در نظر گرفته شده است که شرکت تولید کننده موظف شده محصول مورد نظر را به مباشر معرفی شده تحویل دهد تا در بین قنادی‌ها رستوران‌ها و فست فودها توزیع شود.

واقعیت این است که قیمت مواد اولیه در صنف قنادان همزمان با تورم، افزایش چند برابری داشته و علاوه بر آن کمبود کالا در بازار بر مشکلات این صنف افزوده است؛ مسئولین از وفور کالا در بازار سخن می‌گویند ولی با حضور در قلب میدان چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

در جنگ اقتصادی مسئولان باید مانند فرماندهان جنگ عمل کرده و با برنامه‌ریزی و نظارت بر عرضه محصولات از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها