احیای ۷۵۰ هزار مترمربع از اراضی تالاب الله‌آباد آبیک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: ۷۵ هزار مترمربع از اراضی تالاب الله‌آباد آبیک با کشت انواع گیاهان بومی و جلوگیری از ایجاد کانون گرد و غبار در منطقه الله‌آباد توسط حفاظت محیط زیست قزوین احیا شد.

احیای ۷۵۰ هزار مترمربع از اراضی تالاب الله‌آباد آبیک

حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: تداوم بارش در سال‌های اخیر، مدیریت سیلاب‌ها و آب‌های ورودی در محدوده تالابی منجر به تقویت پوشش گیاهی و همچنین محل‌های زاد آورد گونه‌های جانوری علی‌الخصوص پرندگان مهاجر شده است که کشت گونه‌های بومی در زمین‌های عاری از پوشش گیاهی از جمله فعالیت‌ها و پروژه‌های این اداره‌کل در راستای کاهش کانون‌های گرد و غبار در تالاب الله‌آباد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، وی تصریح کرد: برای اجرای پروژه واکاری و کاشت گیاهان بومی در کانون‌های گرد و غبار ابتدا با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان نسبت به مکان‌یابی و امکان‌سنجی محدوده اقدام و سپس در منطقه‌ای به‌وسعت ۷۵۰ هزار مترمربع در تالاب الله‎‌آباد معروف به (موسی لو کهنه) عملیات کاشت، واکاری و آبیاری و نگهداری گونه‌های گیاهی بومی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان احیای زیست بوم تالابی و کاهش کانون‌های گرد و غبار افزود: خشک‌سالی‌های چند سال گذشته در منطقه الله‌آباد مشکلات زیادی را به وجود آورده بود که مهم‌ترین مسئله برای ما ورود دام‌های سنگین به دشت تالابی، ایجاد زهکشی‌های دولتی و خصوصی و تغییر کاربری برخی اراضی تالابی بوده است.

عباس‌نژاد اشاره کرد: بحث دیگر توجه به مدیریت منابع آب‌های زیر زمینی دشت تالابی و تغییر الگو کشت و زراعت در اراضی حاشیه تالاب است که تلاش خواهیم کرد هماهنگی لازم با شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان در راستای بهره‌برداری سازگار با منابع منطقه به مرحله اجرا گذاشته شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها