۲۰ پردیس روستایی در استان قزوین راه اندازی می شود

معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: برای تقویت اشتغال روستایی و کاهش مهاجرت و شکوفایی اقتصادی در مناطق محروم، امسال ۲۰ پردیس روستایی در استان راه اندازی می شود.

۲۰ پردیس روستایی در استان قزوین راه اندازی می شود

عیسی قبادی در نشست با لطف الله سیاهکلی منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری استان بالاست و می‌تواند به توسعه کمک کند اما بهتر است بخش کشاورزی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: دشت قزوین برای ما حیاتی است ولی دستخوش تغییراتی شده و با تغییر کاربری مواجهیم که سرمایه‌های ارزشمند را در معرض تهدید قرار داده است.

قبادی تصریح کرد: با تعیین الگوی کشت می‌توان به اقتصادی شدن کشاورزی کمک کرد و در شرایطی که مصرف بی رویه آب موجب شده ۸۷۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت داشته باشیم باید نگران شور شدن آب‌های زیرزمینی در آینده باشیم و از امروز برای نجات دشت قزوین تدبیر کنیم.

۲۰ پردیس روستایی در استان قزوین راه اندازی می شود

طرح تاک در قزوین اجرایی می‌شود

معاون اقتصادی استانداری قزوین یادآور شد: طرح «تاک» با هدف اجرای تجمیع اراضی کشاورزی و الگوی کشت در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله عملیاتی خواهد شد که از کشاورزی سنتی به مدرن تغییر مسیر خواهیم داد.

وی اضافه کرد: در چشم انداز ترسیم شده ضمن کنترل برداشت بی رویه آب، الگوی کشت اصلاح شده و تولید کشاورزی اقتصادی‌تر می‌شود که در این طرح تاکنون مطالعات آب و کشت انجام شده است البته به کار فرهنگی هم نیاز داریم تا کشاورزان با طرح همراهی کنند.

قبادی گفت: از مجموع ۴۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت قزوین حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی مستعد اجرای این طرح است که تاکنون تجمیع ۵۰ هزار هکتار انجام شده که با همین روش سنتی بیش از ۴۰ سال اجرای طرح تجمیع طول می‌کشد.

وی افزود: باید حساسیت در دولت و مجلس و اسناد بالادستی ایجاد کنیم تا سهم استان در اجرای این طرح افزایش یابد تا بتوانیم این طرح را سریع‌تر اجرا کنیم.

قبادی اظهار داشت: کشاورزی و دامپروری را به عنوان یک صنعت اصیل در استان باید در اولویت قرار دهیم و برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز اقدام کنیم.

۲۰ پردیس روستایی در استان قزوین راه اندازی می شود

وی افزود: منطقه بویین زهرا و آبیک می‌تواند به مرکز انبارهای لجستیک محصولات کشاورزی تبدیل شود و به استان‌های هم جوار هم خدمت رسانی کند.

قبادی یادآور شد: راه اندازی بازار بزرگ اقوام ایران و توجه به صنعت پوشاک، راه اندازی شهرک شیرینی و پردیس‌های روستایی از طرح‌هایی است که می‌تواند اقتصاد استان را شکوفا کند.

وی گفت: نگاه ما پروژه محوری است و باید برای فارغ التحصیلان روستایی هم شغل ایجاد کنیم که راه اندازی پردیس‌های روستایی از کارهایی است که از مهاجرت کم می‌کند.

معاون اقتصادی استانداری قزوین تصریح کرد: طرح راه اندازی ۲۰ پردیس روستایی امسال در اولویت قرار دارد که در آن واحدهای بسته بندی، فرآوری و پیش بینی شده است.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها