فوتبال، بقالی نیست آقای زنوزی!

محمدرضا زنوزی اصرار دارد که نتایج مهندسی شده و اشتباهات فروزان عادی نبوده است. او حتی عملکرد خوب فروزان در طول فصل را هم زیر سوال برده و می‌گوید کلین‌شیت‌ها حاصل کار تیمی بوده نه شخص فروزان!

فوتبال، بقالی نیست آقای زنوزی!

در شرايطي كه به خاطر برنامه آسان تراكتورسازي تا پايان فصل، بسياري از كارشناسان اين تيم را شانس اول قهرماني در ليگ هجدهم مي‌دانستند، شكست غيرمنتظره تبريزي‌‎ها برابر سپيدرود رشت همه چيز را به هم ريخت. تحمل اين باخت كه تحت تاثير اشتباهات وحشتناك محسن فروزان رقم خورد، ظاهرا براي محمدرضا زنوزي بسيار دشوار بوده؛ آنقدر كه او علاوه بر اخراج دروازه‌بان اول تيمش، به تندي عليه مسوولان فوتبال ايران سخن گفته است. اين البته اولين بار نيست كه مالك تراكتورسازي بعد از ناكامي، توپ را به زمين ديگران مي‌اندازد. ظاهرا زنوزي به اين كار عادت دارد؛ عادتي كه انگار مختص همه پولدارهاي فوتبال ايران است!

جنجال در دوره گسترش

سال‌هايي كه زنوزي مالك باشگاه گسترش‌فولاد بود خيلي به ندرت مصاحبه مي‌كرد و از اين نظر رفتار حرفه‌اي‌تر داشت. با اين وجود يكي از معدود واكنش‌هاي تند زنوزي مربوط به شكست تيمش مقابل پرسپوليس در دور رفت ليگ شانزدهم مي‌شد. زنوزي كه نشان داده نسبت به پرسپوليس بيش از ساير رقبا حساس است، آن روز در حالي لب به اعتراض گشود و شهر را به هم ريخت كه سرخپوشان با سه گل برتري قاطعي به دست آورده بودند. مالك آن زمان گسترش گفته بود: «مقابل پرسپولیس، گل دوم و سوم حریف‌مان آفساید بود. مخصوصا گل دوم این تیم که با آن شیرازه تیم ما از هم پاشید. من برای داور و کمک‌هایش متاسفم. واقعاً یک تیم چقدر می‌تواند شانس داشته باشد که با اشتباهات داوری این شانس‌ها را هم از آن می‌گیرند؟ باز هم مي‌گويم برای داوران متاسفم.»

دوباره پرسپوليس؛ اين بار با تراكتور

از زمان حضور در تراكتورسازي كه طبعا باشگاه بسيار پرخبرتري نسبت به گسترش محسوب مي‌شود، حجم مصاحبه‌هاي زنوزي هم به شدت افزايش پيدا كرده است. از جمله او در پايان بازي رفت پرسپوليس و تراكتورسازي در ورزشگاه آزادي اظهارات تندي با اين مضمون داشت: «بازی کاملا یکطرفه و به سود تراکتورسازی بود. وضعیت داوری را هم که خودتان دیدید. پنالتی ما را نگرفتند و به ضرر ما سوت زدند. فحاشی را هم اول هواداران پرسپولیس شروع کردند. برای کانون هواداران آنها متاسفم.» اين اظهارات باعث افزايش تنش‌ها بين هواداران دو تيم شد؛ رويه‌اي كه دقيقا عكس آن از مالك تراكتورسازي انتظار مي‌رفت. در حالي كه مديران باشگاه‌ها بايد هواداران‌شان را آرام كنند، اين قبيل واكنش‌هاي هيجاني و متعصبانه فقط آتش اختلاف و بدبيني را تندتر مي‌كند.

مي‌خواهم بروم پيش رييس فيفا

در دور برگشت تراكتورسازي با پيروزي برابر استقلال شانس بسيار زيادي براي قهرماني پيدا كرد. درست يك هفته بعد اما اين تيم در نمايشي دور از انتظار برابر سايپا متوقف شد، با اين وجود زنوزي باز هم به جاي پذيرفتن ضعف فني تيمش، زمين و آسمان را مقصر دانست. اين بار مصاحبه او تندتر از قبل هم بود: «فدراسیون فوتبال و کمیته داوران به حمایت از دو، سه تیم خاص مشغول هستند. محرومیت دژاگه كه امروز براي بازي با سپاهان اتفاق افتاد مشکوک است. اگر این مسايل حل نشود، شکایتم را نزد ريیس فیفا خواهم برد.» اين اظهارات باورنكردني موجي از واكنش‌ها را در فضاي فوتبال ايران به وجود آورد و خيلي‌ها به زنوزي يادآوري كردند كه مالكيت مشترك او بر دو تيم در يك دسته، قطعا نكته جالب‌تري براي اينفانتينو خواهد بود!

از مهندسي نتايج تا كميته اخلاق

حالا اما نوبت كميته اخلاق رسيده است كه به زعم آقاي زنوزي بايد به دستكاري بازي‌ها در فوتبال ايران ورود كند. بعد از باخت غيرمنتظره تراكتورسازي مقابل سپيدرود، مالك باشگاه تبريزي غير از گير دادن به محسن فروزان و اخراج او، به داور بازي و تشكيلات گرداننده فوتبال ايران هم اتهام زد. او در سخناني كه بعدتر به شكل بيانيه هم از سوي مديرعامل باشگاه منتشر شد، گفته است: «در اين بازي داور حداقل یک پنالتی برای ما نگرفت، ضمن اینکه گل دوم حریف روی یک خطا به دست آمد. یک سوال دارم. مگر وزیرورزش، وزیر کل وزرش ایران نیست؟ ما هزینه نکردیم که این آقایان هرکاری دوست دارند بکنند. هر بلایی دل‌شان می خواهد سر ما می‌آورند. دارند مسابقات و نتایج را مهندسی می‌کنند. کمیته اخلاق باید به مساله ورود کند.»

سوءتفاهم براي زنوزي و شركا

شايد يكي از مشكلات اساسي سرمايه‌گذاراني كه وارد فوتبال مي‌شوند، اين است كه تصور مي‌كنند اينجا هم با پول مي‌شود همه كار كرد. بله؛ شما با بودجه بيشتر مي‌تواني تيم بهتر و پرستاره‌تري ببندي، اما اين مسير لزوما به موفقيت فوري و تضميني منجر نمي‌شود. فوتبال زبان خاص خودش را دارد. اينجا ممكن است فقط با يك اشتباه، مسير يك فصل عوض شود. چند سال پيش پروژه قهرماني ليورپول در ليگ برتر با ليز خوردن استيون جرارد مقابل چلسي به باد رفت؛ آيا جرارد كه اسطوره ماناي تاريخ ليورپول است هم سر ياخت تيمش شرط‌بندي كرده بود؟ به نظر مي‌رسد بهتر است اين قبيل دوستان ثروتمند پيش از كار در فوتبال، با عرف و قوانين نانوشته اين رشته ورزشي بيشتر آشنا شوند؛ شايد كمتر از اين حرف‌ها بزنند و آتش به پا كنند. پول‌تان را فراموش كنيد. فوتبال، بقالي نيست كه اسكناس بدهي و در جا آدامس بگيري.

منبع: همشهری ورزشی

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها