اولین تجربه ناموفق شماره 14 معروف در فرانسه؛

چرا کاخ پادشاهی موناکو حتی با تیری آنری هم سقوط کرد؟

مشکلات یک باشگاه فوتبال شاید تقصیر سرمربی نباشد اما بخش مهمی از آن از روی نیمکت نشات می گیرد.

چرا کاخ پادشاهی موناکو حتی با تیری آنری هم سقوط کرد؟

به گزارش خبر فوری ؛ وضعیت موناکو در سه سال اخیر سرشار از تضاد ها بوده است. تیمی که به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسید، یک سال بعد حتی از گروهش هم در آن مسابقات صعود نکرد و هر چند در آن روزها همچان در لیگ مدعی بود، اما امسال یکی از اصلی ترین نامزد های سقوط از سطح نخست فوتبال فرانسه است. این که دقیقا چه بلایی بر سر موناکو آمد، ارتباطی با نیمکت آن ندارد و بیشتر از مدیریتی نشات می گیرد که برای درآمد زایی بیش از 10 بازیکن خود را فروخت. شاه نشینان کیلیان ام باپه، توماس لمار، برناردو سیلوا، تیمو باکایوکو، فابینیو، کیتا بالده، بنجامین مندی، لایون کورزاوا، یانیک کاراسکو و آنتونی مارسال را فروختند و هیچ جانشین ارزشمندی به جای آنان به مونت کارلو دعوت نکردند. نتیجه آن شد که هر چند از ابتدای دهه 2010 میلادی تا امروز موناکو بیش از 800 میلیون یورو درآمدزایی حاصل از فروش ستاره های خود داشته اما بزرگترین ستاره ترکیب فعلی اش رادامل فالکائویی است که آخرین روز های حضورش در فوتبال اروپا را تجربه می کند.
انتخاب تیری آنری به عنوان جانشین لئوناردو ژاردیم برای هواداران موناکو پیشرفتی نوستالژیک بود. آن ها خاطرات درخشش پسری را به یاد می آوردند که در موناکو شناخته شد و حتی صفحه های رسمی باشگاه موناکو در شبکه های اجتماعی ارجاع های زیادی به حضور او در پیراهن موناکو منتشر کرد. اما آنری که آن طور که باید در موناکو نتیجه نگرفت. عملکرد بد او در موناکو بیشتر از آن که تحت تاثیر شرایط نامطلوب رختکن باشد، برخاسته از بی تجربگی او در عرصه سرمربی‌گری بود. او 20 رقابت را به عنوان سرمربی موناکو تجربه کرد و تنها 4 پیروزی را در کنار 11 شکست و 4 مساوی جشن گرفت. یکی از بازیکنان موناکو که نمی خواهد اسمش فاش شود درباره آنری می گوید: «یک روز او به درون رختکن آمد، به یکی از ما نگاه کرد و با خشم به سمت او فریاد کشید. آنری می گفت او بدترین بازیکن ترکیب است و نمی داند چرا ده میلیون یورو ارزش دارد. دیدگاه او نسبت به ما منفی بود. او فکر می کرد عملکرد ما بیش از حد بزرگ‌نمایی شده است.»


یکی از افراد نزدیک به باشگاه موناکو درباره رفتار ستاره سابق آرسنال با بازیکنان می گوید: «او با بازیکنانش خیلی بد حرف می زد. آنری به نظرهیچکس روی نیمکت موناکو احترام نمی گذاشت و تمام تمرکزش را روی تفکرات خودش گذاشته بود. رفتار و زبان بدن او با بازیکنانش بیش از حد یک طرفه بود و علاقه ای به شنیدن نظر مخالف نداشت.» مسئله ای که باعث شده بود ستاره های موناکو از رفتار آنری تعجب کنند، حرکات دوگانه و متضاد او بود. آنری در تمرینات با پرخاشگری رفتار می کرد اما کنار زمین و در برابر رسانه ها با احترام و آرامش سخن می گفت.
وقتی در نهم ژانویه تیم او در مرحله یک چهارم نهایی جام اتحادیه فرانسه به مصاف استاد رنس رفت، آنری از غیبت رادامل فالکائو استفاده کرد و بازوبند کاپیتانی را به یوری تیلمانس داد. هافبکی که گفته می شود یکی از معدود بازیکنان موناکو بود که رابطه خوبی با سرمربی فرانسوی داشته است. در واقع پیش از آن که آنری سرمربی موناکو شود، آن دو در تیم ملی بلژیک با هم در ارتباط بودند و مهاجم سابق بارسلونا علاقه زیادی به سبک بازی تیلمانس داشت. آن ها در تمرینات موناکو صحبت های زیادی با یکدیگر داشتند و حتی آنری از تیلمانس برای هدایت تیمش هم کمک گرفته است. اتفاقی که باعث شده بود بازیکنان موناکو به دخالت تیلمانس در ترکیب تیم شک کنند و درگیری کمیل گلیک، مدافع لهستانی موناکو، با هافبک بلژیکی جنجال ها را به اوج خود رسانده بود. برای تیمی که انگیزه ای برای ادامه راه نداشت، باج دادن به بازیکنی جوان و کم تجربه چیزی نبود که برای بازیکنان با تجربه موناکو قابل تحمل باشد.
موناکو در ابتدا در نظر داشت با عبور از دوران بحرانی لئوناردو ژاردیم، فرصت تازه ای به آنری بدهد تا با مهره های مورد نظری که در ژانویه جذب کرده است، دسته کم موناکو را از جایگاه سقوط نجات دهد اما آنری شاه‌ نشینان را وارد جنجال های جدیدی کرد. او رفتار خوبی با بازیکنان جوان موناکو نداشت و شاید نتیجه نگرفتن های این تیم ارتباط زیادی با رفتار نادرست سرمربی فرانسوی هم داشته است. حالا ژاردیم به ترکیب موناکو برگشته و قرار است این تیم را دوباره بازسازی کند. اتفاقی که با توجه به بحران های عمیق موناکویی ها، کمی بیش از حد سخت به نظر می رسد.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها