روز انتقام فرا رسید/ عبور از دیوار چین راه کی‌روش برای جادوانگی

تیم ملی ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام ملتهای آسیا به مصاف چین خواهد رفت.

روز انتقام فرا رسید/ عبور از دیوار چین راه کی‌روش برای جادوانگی

به گزارش خبر فوری ؛ یا حالا یا هیچ‌وقت. از هر منظری که به تیم‌ملی و جام‌ملت‌ها نگاه کنیم؛ جز نشانه‌های شیرین و پالس‌های مثبت چیزی دریافت نمی‌کنیم. ۹ گل زده، بدون گل خورده. پیروزی در بازی‌های حذفی جام‌ملت‌ها بعد از ۱۵ سال. تنها تیم یک‌هشتم که با اختلاف بیش از یک گل به برتری رسید. پنج سال و دو ماه بدون شکست در برابر رقبای هم‌قاره‌ای. تیمی همگون و به‌شدت یکدل. تیمی منعطف و تاکتیک‌پذیر. تیمی با شور شیرین که رابطه استاد و شاگرد در آن پدر-پسری است. تیمی که شعار«همه برای یکی و یکی برای همه» در آن با خط‌خوش خوانده می‌شود. کادر فنی‌اش اعتمادبه‌نفسی دارد که کمتر دیده شده بود. از سوی دیگر جدول هم به‌گونه‌ای است که صعود در آن کار چندان دشواری برای این تیم نخواهد بود و درکنار آن مدعیانی که هیچ‌کدام در قواره همیشگی خود تا به اینجا نبوده‌اند و... .

از موشک مهدوی‌کیا تا چیپ یحیی
حالا فینال پنجم از راه رسیده است. بعد از یمن، ویتنام، عراق و عمان، اکنون وقت بالا رفتن از دیوار چین است. وقت گرفتن انتقام (复仇) پانزده ساله بعد از جام ۲۰۰۴. این بیست‌و‌پنجمین تقابل با اژدهای قاره‌کهن است. هفتمین رویارویی با آنها در جام‌ملت‌های آسیا. حریف نه‌چندان قدرتمند که هیچ‌وقت راحت قافیه را نباخته و تا پای جان جنگیده است. ۱۳ برد، پنج مساوی و ۶ باخت حاصل کار ما و آنها تا امروز بوده است. از ۲۱ خرداد ۱۳۵۵ و بازی در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌های آسیای تهران تا دیدار هشت فروردین ۱۳۹۶ در ورزشگاه آزادی که هر دو با برد ملی‌پوشان همراه شد؛ شاهد دوئل‌های جذاب و گاهی دردناکی با دراگون‌ها بوده‌ایم. با گل دقیقه ۱۱۸ حسن روشن، پنالتی‌گیری‌های عابدزاده در بازی رده‌بندی جام ۱۹۸۸، شوت مهارنشدنی مهدوی‌کیا در مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ و گل مهدی طارمی، جلوی چشم ۱۰۰ هزار نفر در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸، فریاد شادی سر داده‌ایم و با باخت یک بر صفر در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴، چیپ بدموقع یحیی و اخراج بی‌رحمانه ستار زارع تا سر حد جنون پیش رفته‌ایم و ناامید شده‌ایم.

چین را ببریم؛ قهرمان می‌شویم!
هشتمین پیکار ما در مراحل حذفی جام‌ملت‌ها امشب در ورزشگاه محمد بن زاید رقم می‌خورد. به‌دنبال ایجاد تعادل هستیم. پیش از این مقابل کره‌جنوبی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ و همچنین عمان در همین دوره به برتری رسیده‌ایم ولی به کره‌جنوبی(۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱) و عراق (۲۰۱۵) باخته‌ایم. نکته جالب توجه و امیدوارکننده این است که چین در چهار یک‌چهارم قبلی‌اش هرگاه باخته، تیم مقابلش توانسته جام را فتح کند. آنها در سال ۱۹۹۶ در همین امارات با نتیجه ۴-۳ به عربستان باختند و سعودی‌ها در پایان با شکست میزبان فاتح مسابقات شدند. در سال ۲۰۱۵ هم چین با دو گل نتیجه را به استرالیا واگذار کرد و سرآخر کانگروها با شکست کره‌جنوبی به مقام قهرمانی رسیدند.

کریم بالاتر از شهریار
کریم باقری با چهار گل بهترین گلزن ایران مقابل چین بوده است. بعد از او غلامرضا فتح‌آبادی و علی دایی با سه گل در رده‌های بعدی قرار دارند. از تیم کنونی هم مهدی طارمی موفق به گلزنی مقابل چین شده است. این را هم نباید فراموش کنیم که درصورت گل نخوردن در بازی پیش رو، ایران به رکورد تاریخی پنج بازی پیاپی بدون گل خورده در جام‌ملت‌ها می‌رسد. اتفاقی که یک‌بار با چهار بازی در جام ۱۹۷۶ و یک دیدار در جام ۱۹۸۰ رخ داده بود. چین در سه بازی آخر موفق نشده به ایران گل بزند و آخرین‌بار در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ یعنی حدود ۹ سال و هفت‌ماه قبل به این مهم دست یافتند.

جانشین وحید کیست؟
قضاوت این مسابقه برعهده عبدالرحمان الجاسم قطری است. این داور ۳۱ ساله سه‌بار تا به اینجا قضاوت داشته که دست بر قضا یکی از دیدارها، جدال چین و کره‌جنوبی بود که با برتری ‌۲-۰ شاگردان بنتو به پایان رسید. ژانگ لین پنگ از چین و وحید امیری هم محرومان این دیدار هستند و نمی‌توانند اولین حضور VAR را از نزدیک حس کنند. در نبود شماره ۱۱ تیم‌ملی گمانه‌زنی‌های زیادی برای جانشینی‌اش به گوش می‌رسد اما احتمالا یکی از بین روزبه چشمی یا سامان قدوس به‌جای او از ابتدا در زمین حضور خواهد داشت. کارلوس کی‌روش از ۲۱ بازیکن خود تا به اینجا استفاده کرده و هر بازیکنی ممکن است شانس حضور در برابر چین را به‌دست بیاورد.

نیمه اول ما، نیمه دوم آنها
تیم‌ملی ایران تا به اینجا ۶ گل در نیمه نخست و سه گل در ۴۵ دقیقه دوم به‌ثمر رسانده است. در سوی مقابل شاگردان مارچلو لیپی در این جام هفت گل زده‌اند و چهار گل هم دریافت کرده‌اند. آنها فقط یک کلین‌شیت داشته‌اند و ۷۵ درصد گل‌های دریافتی‌شان در نیمه اولی بوده که ۶۶ درصد گل‌های ایران به‌ بار نشسته است. در سوی مقابل، شاگردان مرد ۷۰ ساله ایتالیایی تبحر خاصی در گلزنی در نیمه مربیان دارند. آنها ۸۵ درصد گل‌های خود را در این نیمه به رقبا زده‌اند و تنها یک‌گل در ۴۵ دقیقه نخست به‌ثمر رسانده‌اند.

طلسم‌شکنی با سلاطین برد و کلین‌شیت
با همه این حرف‌ها و نشانه‌های امیدوار کننده، نباید دیدار با چین را آسان پنداشت. به‌ قول چینی‌ها «مردی که کوه را از میان برداشت؛ همان کسی بود که ابتدا شروع به برداشتن سنگریزه‌ها کرد.» پس برداشتن سنگریزه‌ها برای فتح کوه، لازم است. همان‌طور که پرتماشاگرترین بازی دور یک‌هشتم مربوط به بازی ایران بود؛ انتظار می‌رود برای سومین‌بار ورزشگاه محمد‌بن‌زاید ابوظبی در قرق هواداران وطنی باشد. جایی که کارلوس کی‌روش، سلطان برد میان مربیان این جام با ۵۸ پیروزی و علیرضا بیرانوند، سلطان کلین‌شیت با رکورد ۱۶ کلین‌شیت در ۱۹ بازی رسمی، ستاره‌های اصلی تیم ۲۰۱۹ به‌حساب می‌آیند. شکستن طلسم ۱۵ ساله و صعود به مرحله نیمه‌پایانی فقط یک ‌راه دارد؛ رد شدن از دیوار چین و خارج‌کردن اژدها از جام هفدهم.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها