گزارش خبرفوری از حاشیه بازی فینال جام جهانی

زنی که وارد میدان شد کیست؟/ جیمی جامپ‌ها اینبار پوتین را هدف قرار دادند

چهار جیمی جامپی که دیشب در بازی فینال جام جهانی وارد زمین بازی شدند، با سیاست‌های پوتین اختلاف داشتند.

زنی که وارد میدان شد کیست؟/ جیمی جامپ‌ها اینبار پوتین را هدف قرار دادند

شب گذشته در حالی که نگاه‌ بیشتر مردم جهان به تماشای مسابقه فینال جام جهانی معطوف بود، 4 جیمی جامپ به صورت همزمان وارد استادیوم لوژنیسکی مسکو شدند، اتفاقی که شاید به سبب اهمیت نتیجه بازی فینال از نگاه‌ها دور ماند.

4 جیمی جامپ متعلق به یک گروه معروف پانک راک مستقر در مسکو بودند. بعد از اندکی جست‌وجو در فضای مجازی متوجه می شوید که این گروه به واسطه تفکرات انتقادی که نسبت به رییس جمهور کشورشان یعنی پوتین دارند در غرب بسیار مشهور است. اولین اقدام این گروه که شهرت آنها را چندین برابر کرد در سال 2012 و مربوط به اجرای اعتراضی آنها در محراب کلیسای جامع "مسیح منجی" در شهر مسکو بود. آنها در این اجرا از مریم مقدس خواسته بودند تا پوتین را از روسیه بیرون کند! اعضای این گروه البته بعد از آن اجرای اعتراضی دستگیر شدند.

پانک راکرهای روسی مخالف سیاست‌های پوتین

جیمی جامپ‌های بازی فینال و اعضای گروه موسیقی دیروزی در پروفایل اینترنتی خود مانیفستشان را اینطور توصیف کرده‌اند: «ایده تشکیل گروه پانک در سال ۲۰۱۱ به وجود آمد، زمانی که پس از جنبش های اخیر در کشورهای عربی معلوم شد که روسیه فاقد آزادی های جنسیتی، فمينيستي و رئیس جمهور زن است. هرگونه ورود به گروه ما آزاد است. ما هیچ رهبر و فرمانده‌ای نداریم. ... گرایش‌هاي سیاسی اعضای گروه: فمينیسم، جدايي خواهي، مبارزه با سازمان‌های ناقض قانون، حمایت از همجنس گرایان، از مرکزیت درآوردن ارکان قدرت، نجات محیط زیست و منابع طبیعی و انتقال پایتخت فدراسیون روسیه از مسکو به سیبری شرقی است.»

شب گذشته هم اعضای گروه پانک در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در روسیه، فیلترینگ شبکه‌ مجازی و شکنجه زندانیان سیاسی، جیمی جامپ شدند.

عشاق فوتبال یا وقت کش‌ها؟

تصاویر متعددی در فضای مجازی البته از لحظه ورود جیمی جامپ‌های فینال جام جهانی مخابره شد. از دیدگاه فوتبالیست‌ها این افراد زمان بازی را کم می‌کنند و تمرکز را از بازیکنان دور می کنند، دیشب در حالیکه که کرواسی در تلاش بود تا گل های خورده را جبران کند، اعضای گروه پانک وارد زمین شدند، کروات‌ها خشمگین شدند و خودشان به کمک پلیس آمدند، این در حالی بود که بازیکنان فرانسه خشنود از این وقت کشی بودند و حتی امباپه ستاره جوان جام جهانی هم با یکی از این زنان جیمی جامپ دست داد!

گاهی هم البته این جیمی جامپ‌ها استرس بازی را کم می‌کنند و می‌توانند نتیجه بازی را برگردانند، در بازی ایران- استرالیا در مقدماتی جام جهانی 1998 این جیمی جامپ استرالیایی بود که توانست با ورود به موقعش به زمین بازی استرس را از بازیکنان ایران دور کند با وقت کشی به موقع، به برد تیم ملی کشورمان کمک کند.

چه سرنوشتی در انتظار جیمی جامپ‌هاست؟

هنوز مشخص نیست که سرنوشت این جیمی جامپ‌های روسی چه خواهد بود اما اینبار دیگر طرف حساب آنها فیفاست. آنها علاوه بر محرومیت چند ساله از ورود به استادیوم احتمالا با مجازات سختی از جانب کشور خودشان هم روبه رو می شوند، مجازاتی که حداقل بتواند اتهام عدم کنترل و برگزاری مناسب فینال جام جهانی را از پیشانی میزبان پاک کند.

فیفا همچنین در سال 2010 یک جیمی جامپ دیگر را مجبور به پرداخت غرامت کرده بود، جیمی جامپ در مراسم اهدای جام بازی‌های فینال جام جهانی ۲۰۱۰ به درون زمین پرید و سعی کرد تا یک کلاه قرمز را در مقابل هزاران نفر روی جام بگذارد. اما پیش از اینکه موفق شود، مسئولین امنیتی فیفا او را بازداشت و از میدان بازی خارج کردند. او بعدها مجبور به پرداخت جریمه۲۹۰ دلاری شد.

البته نباید نادیده گرفت که ماجرای این جیمی جامپ‌های روسی با خرابکاران ساده و عشاق فوتبال متفاوت است، آنها پیش از این اتفاق هم شهرت داشتند و احتمالا بعد از این اتفاق هم شهرت بیشتری پیدا کردند. اما باید دید اینبار سازمان‌های مردم نهاد پیرو قانون فیفا خواهند بود یا نظرشان به سوی ریاست جمهوری روسیه تغییر خواهد کرد؟

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها