آسیب دیدگی بازیکنان چرا در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ افزایش یافته است؟

آسیب دیدگی بازیکنان ملی پوشی در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر افزایش یافته است.

 آسیب دیدگی بازیکنان چرا در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ افزایش یافته است؟

فهرست بازیکنان مصدوم در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همه را شگفت زده کرده است. این تورنمنت که در یک زمان غیرمعمول از فصل آغاز خواهد شد باعث شده است تیم های بزرگ بازی های خود را به صورت فشرده انجام دهند. این شرایط برای عاشقان فوتبال جذاب است اما برای بازیکنان، باشگاه ها و تیم ملی ها این چنین نیست. آن ها در هر بازی نگران هستند تعداد بازیکنان در دسترسشان کمتر نشوند. 

شکی در آن نیست که بازی های پیاپی و فشرده علت اصلی این آسیب دیدگی ها است اما تنها دلیلش نیست. بازیکنان ربات نیستند. پیش از آن که یک فوتبالیست باشند انسان هستند که دارای احساسات و عواطف هستند مانند دیگر مردم. ذهن یک ورزشکار حرفه ای مانند وضعیت فیزیکی اش اهمیت زیادی دارد. اگر این بخش دچار مشکل شود پیامدهای بدی خواهد داشت. 

دیگو مک‌گیره، رواشناس ورزشی در این باره به اینفوبائه گفت: "آسیب دیدگی ها می توانند دلایل زیادی داشته باشند، مانند خستگی جسمانی و ذهنی. زمانی که چنین خستگی وجود دارد ذهن یک فرد نمی تواند به درستی کار کند و روی عملکردش نیز تاثیر می گذارد. گاهی اوقات آسیب دیدگی به همان اندازه که دلیل جسمانی دارد می تواند به دلیل ذهنی و یا روحی هم اتفاق بیفتد." 

آسیب دیدگی بازیکنان

متاسفانه تعداد بازیکنان آسیب دیده رو به افزایش است. علاوه بر نگرانی های تکنیکی و تاکتیکی هر سرمربی تیم ملی در آستانه جام جهانی نمی داند چند بازیکنش به موقع به کاروان می پیوندد. تا به امروز نام های برجسته ای همچون پل پوگبا، دیگو ژوتا، رییس جیمز و تیمو ورنر جام جهانی را از دست داده اند اما خیلی از بازیکنان در دوران نقاهت خود به سر می برند و منتظر هستند تا ببینند به موقع به این تورنمنت می رسند یا نه.

مک‌گیره درباره کنترل احساسات اظهار کرد: "یک اشتباه در کنترل عواطف مانند خشم می تواند روی توانایی تکنیکی و تاکتیکی بازیکن تاثیر بگذارد و به آسیب دیدگی منجر شود اما منشا عدم کنترل درست خشم می تواند همچنین ناتوانی در کنترل ترس باشد. این احساس را هر ورزشکاری می تواند پیش از یک تورنمنت داشته باشد. این باور وجود دارد که ورزشکار چرا باید ترس داشته باشد. چرا نداشته باشد؟ به خصوص پیش از مسابقاتی همچون جام جهانی." 

دست کم ۱۵ فوتبالیست در آستانه جام جهانی به دلیل مشکل عضلانی آسیب دیدند. علاوه بر انجام بازی های پیاپی که منجر به این مصدومیت می شود فشار ذهنی هم می تواند احتمال این آسیب دیدگی را افزایش دهد. بازیکنان در ذهنشان ترس از مصدومیت دارند. مک‌گیره درباره آن گفت: "این ترس روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و موجب می شود ورزشکار نتواند مانند سابق بازی کند. حتی ممکن است برخی از حرکات و تمرینات را به خاطر ترس از مصدومیت انجام ندهد و تصور کند از خود مراقبت می کند اما همین موضوع به یک بی احتیاطی تبدیل می شود و آسیب دیدگی اتفاق می افتد."

آسیب دیدگی بازیکنان

لیونل مسی در یکی از مصاحبه های اخیر خود گفت: "اکنون به زمانی نزدیک شده ایم که هر موضوع کوچکی می تواند مانع از حضورمان در جام جهانی شود، مانند اتفاقی که برای پائولو دیبالا و آنخل دی ماریا رخ داد. این  شرایط بازیکن را نگران می کند و دیدن این آسیب دیدگی ها ترسش را بیشتر اما باید با تفکر مخالف وارد زمین شد. بهتر این است مانند معمول عمل کند و تنها به بازی کردن فکر کند. این بهترین روش برای جلوگیری از آسیب دیدگی است." 

روانشناس ورزشی در این رابطه اظهار کرد: "فکر می کنم بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی و حضور در جام جهانی همان روشی است که مسی بیان کرد. البته بستگی به تفکر هر ورزشکار دارد اما آن بهترین گزینه است چون زمانی که بازیکن با تصور این که از خود مراقبت می کند به شکلی با توپ بازی کند که مصدوم نشود در واقع احتمال آسیب دیدگی اش بیشتر می شود. به همین خاطر بازیکنی که فکر می کند آرام حرکت کند تا از خود مراقبت کند و به جام جهانی برسد ممکن است همین روش منجر به مصدومیتش شود. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی این است تلاش کند خود را به شرایط واقعی مسابقه نزدیک کند." 

تا به امروز کانته و پوگبا (فرانسه)، ژوتا (پرتغال)، رییس جیمز و چیلویل (انگلیس)، جورجینیو واینالدوم (هلند)، ژائو روخاس (اکوادور)، سرخی روبرتو (اسپانیا) و تیمو ورنر (آلمان) جام جهانی قطر را به خاطر آسیب دیدگی از دست داده اند. ناامیدی، غم و خشم احساس بازیکنی است که آسیب می بیند. حتی برخی از آنان در زمین مسابقه یا در تنهایی گریه می کنند چون حضور در مهمترین تورنمنت فوتبال را از دست داده اند. 

آسیب دیدگی بازیکنان

مک‌گیره در مورد نحوه رفتار با بازیکن آسیب دیده اظهار کرد: "باید به ورزشکار گفت که این اتفاق افتاده است و نه تقصیر تو است و نه کادر فنی. ممکن بود برای هر یک از هم تیمی هایت نیز این اتفاق بیفتد. باید به فوتبالیست یاد داد که چگونه با این سنگی که در مسیرش قرار می گیرد برخورد کند و با شرایط کنار بیاید چون در رقابت های بعدی قوی تر خواهد شد." او افزود: "خیلی موقعیت غم انگیزی است. من در بخش پذیرفتن حادثه کار می‌کنم.  سعی می کنم به آن ها بفهمانم که به خاطر آسیب دیدگی تنها یک تورنمنت را از دست دادند و دوران ورزشی شان همچنان ادامه دارد. به آن ها می گویم روی هدف بعدی شان تمرکز کنند یا روی سطح فردی شان." 

آسیب دیدگی بازیکنانی که در سطح بالا بازی می کند هر سال افزایش پیدا می کند. بر اساس تحقیق رویترز این آمار نسبت به فصل گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. در لیگ برتر انگلیس که بیشترین آسیب دیدگی وجود داشته ۱۲۳۱ مورد دیده شده است. سپس بوندسلیگا آلمان با ۱۲۰۵ و لالیگا با ۸۴۸ مورد قرار دارند. همچنین مصدومیت بازیکنان جوان (تا ۲۱ سال) از آخرین جام جهانی (۲۰۱۸ روسیه) ۱۰ برابر افزایش یافته است. 

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها