سرمربی تیم ملی فوتبال زنان: مربی خارجی بیاورند ولی بی‌انصافی نکنند

سرمربی تیم ملی فوتبال زنان بعد از باخت‌های پرگل در جام ملت‌ها در پاسخ به انتقادات می‌گوید: حتی از اسکوچیچ هم انتقاد می‌کنند، چه برسد به منِ ایراندوست!

سرمربی تیم ملی فوتبال زنان: مربی خارجی بیاورند ولی بی‌انصافی نکنند

قابل پیش‌بینی بود که تیم ملی زنان در جام‌ملت‌های آسیا کار سختی دارد. بی‌تجربه‌ترین و ضعیف‌ترین تیم جام با هند مساوی کرد، از چین 7گل و از چین‌تایپه 5گل خورد و حالا بیشتر از هر وقت دیگری با انتقاد روبه‌روست. یکی بازیکنان را در حد تیم ملی نمی‌داند و دیگری می‌گوید مشکل مربی است و تیم مربی خارجی می‌خواهد. بعضی‌ها هم معتقدند که تبلیغات بیش از حد، توقع را از تیم بالا برد و هیاهویی که سرمربی تیم و بازیکنان از پیروزی و امتیاز گرفتن از تیم‌های بزرگ به راه انداختند بیش از همه‌‌چیز به تیم ضربه زد. مریم ایراندوست که بیش از همه تحت فشار است می‌گوید این حرف‌ها همیشه هست و حتی از اسکوچیچ برنده هم ایراد می‌‌‌گیرند.

از اتفاقاتی که در هند افتاد راضی هستید؟

نه من که هیچ مربی‌ای دوست ندارد ببازد. این حرف را امروز نمی‌زنم که تیم نتیجه نگرفته است، قبل از رفتن به هند هم گفته بودم که تیم کم‌تجربه است و بدون بازی تدارکاتی خیلی سخت است که بخواهی در تورنمنت بزرگی در حد جام ملت‌ها بازی کنی. ما در دور مقدماتی، بازی‌های دوستانه خوبی با ازبکستان انجام دادیم. با شرایط آب‌وهوایی میزبان مسابقات آشنا شدیم و توانستیم نتیجه بگیریم ولی این بار برای جام ملت‌‌ها فرصت نداشتیم که بازیکنان با هم هماهنگ شوند. با این حال انتظار بیشتری از تیم داشتیم.

بیشتر از کدام بازی تیم ناراضی هستید؟

در بازی اول خوب بودیم. در مقابل هند که یک‌سال‌ونیم برای این جام کار کرده بود، بد بازی نکردیم. شاید یک عده ایراد بگیرند که تیم تدافعی بازی کرد یا به‌خاطر سیو‌های خوب زهره کودایی توانست امتیاز بگیرد اما به هر حال انسجامی را که می‌خواستیم تیم داشت. قبل از بازی با چین خود ما فکر می‌کردیم که حداقل باید 10گل بخوریم. قبل از ما اندونزی با استرالیا بازی کرده بود و 18گل خورده بود.

  بعد از آن بازی از چین ترسیدید؟ قبل از بازی صحبت از این بود که می‌شود امتیاز گرفت!

نه نترسیدیم. بعد از آن بازی تفاوت‌ها برایمان مشخص بود. 5،4 تیم اول آسیا با ما خیلی فاصله دارند. اندونزی مثل ما در سید آخر بود. رنکینگ و سید تیم‌ها واقعیت فوتبال کشورها را نشان می‌دهد. من به‌عنوان مربی در بازی با چین هیچ توقعی نداشتم. اما بیشتر ناراحتی‌ام از بازی با چین‌تایپه است. قبل این بازی 4بازیکن ما کرونایی شدند که 3نفر از آنها بازیکنان فیکس ما بودند. این اتفاق برای تیمی که نوپاست خیلی تأثیرگذار است. آمار بازی نشان می‌دهد که ما از نظر مالکیت بهتر از چین‌تایپه بودیم. در مقایسه با بازی چین تعداد شوت‌های در چارچوب‌ ما بیشتر بود. به‌خاطر اشتباهات فردی بود که گل خوردیم. خط دفاع ما ناهماهنگ بود. 4بازیکن خط دفاع ما سال‌هاست که بازی می‌کنند و تجربه بالایی دارند اما به‌خاطر نداشتن بازی تدارکاتی با هم هماهنگ نبودند.

 نظر خیلی‌ها این بود که بازیکنان شما مشکل فنی دارند و سرمربی نتوانسته این مشکل را در اردوها برطرف کند. اینکه بازیکنان بلد نبودند درست پاس بدهند، در شوت‌ها بی‌دقت و ضعیف بودند و...

اگر بازی اول و سوم را با هم مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که بچه‌ها بلد بودند پاس بدهند. این نقدها بیشتر غرض‌ورزانه است. تیمی که 8ماه پیش تشکیل شده، بازی تدارکاتی نداشته و بازیکنانش نزدیک به 4ماه درگیر لیگ بوده و در تیم‌هایشان با سیستم‌های متفاوت بازی کرده‌اند، نمی‌تواند بهتر از این بازی کند. بچه‌ها در فشار ترسیدند و نتوانستند درست پاس بدهند.

نباید فوتبال زنان را با مردان مقایسه کرد. زنان تازه 10سال است که فوتبال را تاکتیکی و فنی انجام می‌دهند. بعد از هر اردویی باید بازی دوستانه باشد

 

 همه بازیکنان از لیگ به تیم‌ ملی می‌آیند. شما مخالف تعطیلی لیگ بودید.

اصلا بحث من تعطیلی لیگ نیست. نباید فوتبال زنان را با مردان مقایسه کرد. زنان تازه 10سال است که فوتبال را تاکتیکی و فنی انجام می‌دهند. بعد از هر اردویی باید بازی دوستانه باشد. در بازی دوستانه است که می‌توانی به تاکتیک درست برسی اما در بازی اصلی وقتی نتیجه مهم است، نمی‌توانی روی تاکتیک زوم کنی و در فشار بازیکن بزن‌زیرش بازی می‌کند. خوشبختانه همه صدای مرا شنیدند که مدام فریاد می‌زدم درست بازی کنید اما بازیکن در فشار متوجه نمی‌شود. این چیزها باید در بازی دوستانه تمرین شود.

  یکی از ایرادها به حضور الهام فرهمند در تیم بود. اینکه یک زن چند ماه بعد از زایمان نمی‌تواند به شرایط ایده‌آل برسد و دعوت از او به تیم ملی درست نبود. در بازی هم دیدیم که خیلی خوب نبود و کرنری هم که به اوت زد، انتقادها را بیشتر کرد.

چند بازیکن به تیم ملی دعوت شدند و گفتند که شرایط حضور در تیم و اردوها را ندارند. چند نفر هم که مصدوم شدند. اگر همه بازیکنان به اردو می‌آمدند و تلاش می‌کردند آنها را جایگزین 4،3 بازیکنی که در اردو بودند، می‌کردیم. ما از بین نفراتی که داشتیم، بهترین‌ها را انتخاب کردیم. این را که وقتی یک بازیکن مادر می‌شود توانایی‌هایش پایین می‌آید قبول ندارم. در لیگ بازی‌های فرهمند را دیدم، خوب کار کرد و به تیم دعوت شد. اگر او به‌خاطر یک کرنر نقد می‌شود بی‌انصافی است. در فوتبال از این اتفاقات پیش می‌آید. خیلی از بازیکنان در فشار توپ را به اوت می‌زنند. فرهمند خیلی از ضربات کرنرش را مستقیم گل کرده است.

گفتید بعضی از بازیکنان به تیم ملی نیامدند. گفته می‌شود آنها خیلی موافق مربیگری شما نبوده‌اند و جو اردو را قبول نداشتند. در این‌باره چیزی به‌خود شما گفته شده؟

کسی رودررو این حرف را به من نزده است اما این موضوع تازگی ندارد. فوتبال زنان ما حرفه‌ای نیست. اگر امروز همه بازیکنان دوست دارند در تیم ملی فوتسال باشند، به‌خاطر پیوسته کار کردن فوتسالیست‌هاست. اما تیم ملی فوتبال همیشه مقطعی کار کرده است. یک مسابقه داده و تعطیل شده و دوباره کار را از اول شروع کرده است. بازیکن یک مربی را قبول ندارد، می‌گوید با او کار نمی‌کنم مربی بعدی که آمد به تیم ملی برمی‌‌گردم. مشکل همین بی‌ثباتی است.

 به یکی از بازیکنان تعویضی هم ایراد گرفته شد. یاسمن فرمانی خیلی روی فرم نبود.

فرمانی در بازی با اردن و بنگلادش خوب بود و می‌گفتند چرا به او فیکس بازی نمی‌دهی. این بار که نتیجه نگرفتیم می‌گویند به‌خاطر شوهرش (علی قلی‌زاده بازیکن تیم ملی) به او بازی دادی. من وجدانم راحت است که حق و ناحق نکردم ولی قبول دارم فرمانی مثل دور اول نبود. البته در بازی با چین‌تایپه همه تیم بد بودند.

 قرار است دوباره تیم ملی تعطیل شود؟

نه. از 25بهمن تا 4دی که فیفادی است، اردو داریم. هدف ما این بود که فوتبال زنان را به همه نشان بدهیم، این اتفاق افتاد و فراتر از آن به جام ملت‌ها هم صعود کردیم. قرار نیست اتفاقات گذشته بیفتد و تیم ملی رها شود، فوتبال زنان تازه طرفدار پیدا کرده است. به محض ورود به ایران در فرودگاه جلسه داشتیم و قرار شد توسعه فوتبال را ادامه بدهیم.

بعد از همان جلسه گفته شد ایراندوست را از تیم ملی کنار می‌گذارند. بعضی‌ها هم از این خبر استقبال کرده‌‌اند. می‌گویند ایران قبلا مقابل چین‌تایپه بهتر بازی کرده بود و بهتر نتیجه گرفته بود و این شکست سنگین به‌خاطر ضعف شماست.

من نه به شهرت نیاز دارم و نه به پول. اگر قرار به رفتن باشد، خودم می‌روم. ما قبلا هم باخت‌های سنگین داشتیم ولی رسانه‌ها مثل الان به فوتبال زنان توجه نداشتند. ما قبلا به چین‌تایپه 4-1باخته بودیم. این را هم درنظر بگیرید که تیم ملی 2سال تعطیل بود و تیم با 4کرونایی بازی کرد. نگین زندی برای خودش یک تیم است. ثنا صادقی هافبک وسط تیم ملی است که نبودش تأثیرگذار بود، همینطور سمانه چهکندی.

صحبت از استخدام مربی خارجی برای تیم ملی است. نظر بعضی‌ها این است که از نظر فنی مربیان داخلی سطح بالایی ندارند. اما مربی خارجی خوب زن زیاد نیست و آنها هم که در سطح بالایی هستند به ایران نمی‌آیند.

اگر مربی خارجی تراز اول به ایران بیاید که در سطح پایه کار کند خیلی خوب است اما مشکل فوتبال زنان ما بزرگ‌تر از مربی است. مربی خارجی بیاید و بازیکن هم بسازد، بازیکن به شهرش برگردد زمین برای تمرین دارد؟ فوتبال ما قبل از هرچیزی امکانات می‌خواهد. در هیچ شهری ما زیرساخت‌های لازم را برای فوتبال زنان نداریم. مربی خارجی بیاورند من کنار می‌روم اما بی‌انصافی نکنند. این را نادیده نگیریم که تیم برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

 می‌‌گویند این صعود شانسی بود و اینکه ایران قبلا اردن را راحت‌تر می‌برد و این بار در پنالتی بازی را برد.

تیم ملی سال90با مربیگری من اردن را 3-یک برد. اما منطقی باشیم، اردن همان اردن بود؟ ما از رنکینگ حذف شدیم و اردنی‌‌ها کار کردند. میزبان دوره پیش جام ملت‌ها بودند. اسکوچیچ بدون باخت تیم ملی را به جام‌جهانی برد، از او هم انتقاد می‌کنند. از این حرف‌ها همیشه هست.

منبع: روزنامه همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها