یک احتمال؛ بیانیه نویسی در فوتبال ایران ممنوع می شود

روز گذشته یکی از حاضران در نشست دانش افزایی داوران و کمک داوران لیگ برتری حسن زاده، رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود.

یک احتمال؛ بیانیه نویسی در فوتبال ایران ممنوع می شود

داورانی که در لیگ برتر و لیگ یک سوت می زنند همواره از کمیته انضباطی گله دارند که برخوردهای این کمیته با آنهایی که با صحبت ها و برخوردهای خود به شان و جایگاه داوری ضربه می زنند قاطعانه و بازدارنده نیست و رفتار مماشات گونه تکرار خطاها را به دنبال داشته است؛ به همین خاطر حسن زاده دیروز به نشست دانش افزایی داوران رفت تا رودررو در این خصوص با داوران صحبت کند و به نوعی درد و دل های آنها را بشنود.

یکی از موارد مطرح شده از سوی داوران بیانیه نویسی باشگاه ها است که چند فصلی است باب شده و به نظر داوران پیش از بازی موجب بر هم زدن تمرکز آنها می شود. به باور داوران؛ چه بیانیه صادر شود و چه صادر نشود آنها سعی می کنند در میدان مسابقه بهترین قضاوت را داشته باشند اما اشاره به این موضوع و انتشار بیانیه چه از سوی باشگاه میزبان و چه از سوی باشگاه میهمان موجب بر هم زدن تمرکز و گاهی فشارهای عصبی علیه داور می شود.

محمد رضا اکبریان یکی از داوران باتجربه این موضوع اشاره صریحی داشت و گفت:« در افتتاحیه کلاس داوری صحبت‌های خوبی انجام شد و رئیس کمیته انضباطی و اخلاق نیز حضور داشتند. جامعه فوتبال ما باید بپذیرد که حواشی و بیانیه‌ها به کل فوتبال ضرر می‌زند و نه فقط داوری، این حواشی باعث می‌شود هوادار یا تیم مقابل عکس العمل نشان بدهد. این بیانیه‌ها باعث ایجاد حواشی بیشتر می‌شود. امیدوارم مدیران تیم‌ها به فکر فوتبال پاک باشند. خیلی از افرادی که امسال مدیریت باشگاه‌ها را بر عهده دارند افراد بزرگ و باتجربه‌ای هستند. امیدواریم لیگ ما باعث شود که تیم ملی بهتری داشته باشیم.»

حالا این موضوع به یکی از دغدغه های کمیته انضباطی و اخلاق تبدیل شده است و شاید تا پیش از شروع بازی های لیگ برتر قانونی برای برخورد با بیانیه نویسی تدوین شود. البته به این صورت نیست که فدراسیون فوتبال در برابر اشتباهات داوران سکوت کند. خداداد افشاریان - رییس کمیته داوران و هم چنین عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال دیروز در نشست دانش افزایی داوران با صراحت گفت با داوری که با سرنوشت باشگاهی بازی کند برخورد می شود و حداقل محرومیت برای داوری که اشتباه تاثیر گذار دارد 6 هفته است.

اما به نظر می رسد در فصل جدید برخورد کمیته انضباطی و حتی کمیته اخلاق با مربیان و بازیکنانی که به داوری حمله می کنند چه در زمین مسابقه و چه در مصاحبه شدیدتر از گذشته باشد؛ کما اینکه شاهد صدور برخی از احکام تند در هفته های پایانی فصل گذشته بودیم و این مورد تاکید رییس فدراسیون فوتبال هم بوده و گفته می شود برای بازدارنده بودن احکام کمیته انضباطی جریمه نقدی مربیان را مد نظر قرار داده است. شاید به همین بهانه حتی بیانیه نویسی هم در فوتبال ایران ممنوع شود. البته فدراسیون فوتبال این اجازه را به باشگاه ها داده بعد از اشتباه داوری در این خصوص با کمیته داوران نامه نگاری کنند. فصل گذشته در مواردی حتی شاهد عذرخواهی محرمانه کمیته داوران از باشگاه ها به خاطر اشتباهات داوری بوده ایم.

منبع: ورزش سه

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها