حمله به بازیکنان با قمه و چاقو و سنگ/ گزارشی از یک آبروریزی بزرگ در فوتبال ایران/ عکس

اتفاقات تلخی که روز گذشته در استان آذربایجان شرقی رخ داد را در یک گزارش کامل بخوانید.

حمله به بازیکنان با قمه و چاقو و سنگ/ گزارشی از یک آبروریزی بزرگ در فوتبال ایران/ عکس

هفته گذشته بود که مشت سنگین یک مربی به صورت داور در دسته های پایین فوتبال ایتالیا سر و صدای زیادی به پا کرد؛ آلوسی، سرمربی تیم کارپینیانو در جریان بازی تیمش با اولجه کاستلو از گروه آ دسته اول فوتبال ایتالیا مرتکب این حرکت زشت شد و بلافاصه پس از پایان کار از سمت خود استعفا داده و از کار خود ابراز پشیمانی کرد؛ حال با کیلومترها فاصله در ایران شاهد یک جنجال بزرگ در دسته های پایین بودیم؛ جنجالی که در آن 7 بازیکن یک تیم مجروح شدند و یک نفر هم بینایی خود را از دست داد!

روز سه شنبه تیم های ارس تجارت تبریز و باران اسپورت مرند در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ استان آذربایجان شرقی به مصاف هم رفتند؛ این دیدار به میزبان ورزشگاه تختی مرند (یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی - 60 کیلومتری تبریز) برگزار شد. در شرایطی که هنوز زمان بازگشت تماشاگران به ورزشگاه در بازی های لیگ برتر مورد بحث اهالی فوتبال است، این مسابقه با حضور تماشاگر برگزار شد که خود جای بحثی جدا دارد. بازی تا دقیقه 80 با نتیجه سه بر یک به نفع تیم ارس تجارت تبریز در جریان بود و به ادعای شاهدان عینی، التهاب روی سکوها از اوایل نیمه دوم قابل توجه بود. هواداران منتسب به تیم باران اسپورت مرند در دقایق پایانی کار در شرایطی که از شکست تیم شان به شدت عصبانی بودند در اقدامی عجیب و غیرقابل توجیه به سمت زمین حمله کردند؛ تعدادی از این افراد با خود سلاح سرد (چاقو، قمه و ...) داشتند.

در پی این حادثه 7 نفر زخمی شدند که شدت جراحات 3 نفر بالا بود. این افراد ابتدا به بیمارستان کوه کمری شهر مرند منتقل و 4 نفر پس از درمان سرپایی مرخص شدند. 3 دیگر اما برای ادامه درمان به بیمارستان امام رضا در شهر تبریز انتقال یافتند. شدیدترین و تلخ ترین حادثه این بازی اما از دست رفتن بینایی یکی از بازیکنان تیم ارس تجارت تبریز بود. بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، بینایی یکی از چشمان این بازیکن به دست آمده اما ضربه شدیدی به قرنیه او وارد شده و تلاش برای بهبودی کامل او همچنان ادامه دارد. در ادامه گزارش کامل این ماجرا را بخوانید:

تیم مقاومت مرند با پیروزی مقابل نماینده تبریز به فینال لیگ استان آذربایجان شرقی رسید. پای دیگر فینال هم از بین دو تیم تبریزی و مرندی بایستی انتخاب می شد؛ بازی رفت در تبریز به دلیل نبودن آمبولانس برگزار نشد. تیم تبریزی به دلیل این اتفاق 3-0 بازنده اعلام شد اما در ادامه مدارکی ارائه کرد که در آن تایید می شد که آمبولانس در مسیر تصادف کرده است. تصمیم نهایی، برگزاری هر دو بازی رفت و برگشت در شهر مرند بود؛ تصمیمی که بسیار عجیب بود و به نظر می رسد عاملی کلیدی در به وجود آمدن حواشی و اتفاقات تلخ بعدی بود. بازی در شرایطی برگزار شد که هر دو طرف از نبود نیروهای پلیس در ورزشگاه ابراز نگرانی کرده بودند اما به تایید هر دو طرف، مسئولان هیئت فوتبال اعلام کردند که نیازی به این کار در چنین سطحی نیست. برای رعایت عدالت از دو طرف ماجرا یک نفر را انتخاب کرده و روایت را از زبان این دو نفر می خوانیم؛ با کنار هم قرار دادن ادعاهای مربی تیم ارس تجارت تبریز و رئیس هیئت فوتبال مرند می توانید پی به تمامی ماجراهایی که کار را به اینجا کشاند ببرید:

برگزاری بازی رفت و برگشت در یک شهر!

مرتضی سنجری، مربی تیم ارس تجارت ارس گفت و گوی خود با خبرنگار ما را این گونه شروع کرد: در هیچ جای دنیا بازی رفت و برگشت در یک شهر برگزار نمی شود. اول به دلیل نبودن آمبولانس، بازی رفت را سه بر صفر به سود تیم میهمان (مرند) اعلام کردند ولی ما سند و مدرک ارائه کردیم که آمبولانس در راه تصادف کرده و به این دلیل به ورزشگاه نرسیده است. این اسناد مورد قبول واقع شد و رای به برگزاری بازی رفت و برگشت در مرند داده شد. ما نگرانی خود را از تنش های احتمالی به هیئت فوتبال اعلام کردیم ولی آنها اطمینان دادند که مشکلی پیش نمی آید؛ حتی گفتند که یگان ویژه هم خواهد آمد و چند نیروی محسوس هم از طرف هیئت فوتبال در محل برگزاری حاضر خواهند شد.

احسان حسن زاده به دلیل برخورد شدید ضربه ای که برخی ها آنرا سنگ و برخی ها پشت قمه می دانند، بینایی هر دو چشم خود را ساعاتی از دست داد. با تلاش پزشکان بینایی یک چشم او برگشته است.

به ما گفتند پلیس نیاز نیست!

مربی تیم ارس تجارت تبریز روز بازی را این گونه شرح داد: داور یک سوت اشتباه در اواخر نیمه اول زد که حمله شدیدی به او شد. همان جا من گفتم که داور را کشتند! بین دو نیمه من متوجه تاخیر مشکوکی شدم که آن را از ناظر جویا شدم. آقای غفارزاده به عنوان ناظر بازی گفت درخواست نیروی پلیس کرده ایم و تا زمانی که در ورزشگاه حضور پیدا نکنند اجازه برگزاری نخواهم داد. یک ساعت منتظر ماندیم در نهایت 3 نفر یگان ویژه آمدند! این در حالی بود که یکی از همان افراد حاضر در ورزشگاه به خود من گفت که هر کسی هم بیاید ما کار خودمان را می کنیم. حدود 600-700 نفر تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند. من به نماینده هیئت فوتبال اعتراض کردم که در این شرایط باید پلیس در ورزشگاه باشد که گفتند قانون این را نمی گوید و فقط در بازی های بزرگسالان اجباری است.

با چماق، چاقو، قمه و سنگ به جان ما افتادند

تنش اصلی از دقیقه 80 به بعد بود؛ این روایت مربی تیم تبریز از شروع ماجراست: یک نفر از تیم آنها به نام ر.م در دقایق پایانی (حدود دقیقه 80) به بازیکنان داخل زمین گفت که بازی را ول کنید و پایشان بشکنید. در این لحظه یکی از بازیکنان تیم مرند به دلیل خطای روی بازیکن ما اخراج شد؛ او بعد از دریافت کارت قرمز یک لگد دیگر هم به بازیکن ما زد. در همین حین بازیکن دیگر هم از زمین اخراج شد و درگیری در داخل زمین شروع شد. من همان لحظه بود که متوجه شدم تعداد زیادی از تماشاگران در حال هجوم به داخل زمین هستند. چماق، چاقو و قمه به دست داشتند و آنهایی هم که چیزی نداشتند با سنگ های بزرگ به جان اعضای تیم ما افتاده بودند. من به یکی از ماموران یگان ویژه گفتم که چرا وارد عمل نمی شوید که گفت اگر وارد عمل شویم ما را هم می زنند. اگر درب پشتی ورزشگاه را باز نمی کردند تا فرار کنیم فکر کنم ما را کشته بودند!

بینایی یک چشم بازیکنمان برگشته است

از سنجر در مورد وضعیت مصدومان این حادثه پرسیدیم که گفت: 7 نفر زخمی داشتیم که 4 نفر سرپایی درمان شدند. حال یکی از 3 نفری که به بیمارستان امام رضا منتقل شدند وخیم است؛ با قمه به پشت او ضربه زده اند که الان نمی تواند نفس بکشد. با پشت قمه به سر یک بازیکن دیگرمان (احسان حسن زاده) زدند و دکتر گفت که به قرنیه او آسیب جدی وارد شده است. خوشبختانه بینایی یک چشم این بازیکن ما برگشته اما هنوز یک چشم او نابیناست. دروازه بان ما در این درگیری یک لگد شدید خورد که باعث پاره شدن رباطش شده است. نمی دانم که آیا این فوتبال ارزش چنین اتفاقاتی را دارد؟ هیچ تماسی با ما انجام نشده فقط آقای شجاعی (مسئول کمیته مسابقات هیئت فوتبال استان) در بیمارستان حضور یافتند و گفتند که این بازی با نظر من برگزار نشده است.

بعد از خواندن شرح واقعه از زبان مربی تیم تبریز، در ادامه صحبت های رئیس هیئت فوتبال مرند را بخوانید:

هشدار دادیم که تغییر رای مساله ساز می شود

علیرضا گودرزی، رئیس هیئت فوتبال مرند در گفت و گو با خبرنگار ما صحبت هایش را اینگونه شروع کرد: ما در تبریز 85 دقیقه منتظر ماندیم تا آمبولانس بیاید اما نیامد و بازی برگزار نشد. نماینده هیئت فوتبال به بازیکنان ما خواست که زمین را ترک و لباس هایشان را بپوشند. بعد از تصمیم گیری های متعدد در نهایت رای به برگزاری بازی ها در مرند داده شد؛ این در حالی بود که ابتدا بازی ابتدا 3-0 به سود ما اعلام شد. من به آقای ششگلانی نامه زدم که تغییر رای می تواند مساله ساز شود. کمیته انضباطی به ما گفت که آنها تقصیر نداشتند و در راه برای آمبولانس ماموریت پیش آمده و رفته است! بازی رفت با نتیجه بدون گل به پایان رسید و این ذهنیت منفی هم ایجاد شد که چرا بازی بعد از 3-0 شدن تجدید شد.


درخواست پلیس کرده بودیم اما...

رئیس هیئت فوتبال مرند در مورد نبودن پلیس در شروع بازی گفت: ما درخواست پلیس کرده بودیم ولی گفتند که در این سطح نیاز نیست. طی سال های اخیر هم این را شاهد بودیم که بازی ها بدون پلیس برگزار شده اند. حساسیت این بازی ولی خیلی بالا بود و متاسفانه باید از ابتدا پیش بینی حضور نیروی انتظامی را می کردند. اولین تنش در بازی پس از برخورد توپ به تیرک دروازه تبریز به وجود آمد که تیم مرند معتقد بود توپ از خط دروازه عبور کرده است. ناظر در بین دو نیمه اعلام کرد که بدون نیروی پلیس بازی را ادامه نمی دهیم. این موضوع باعث شد تا نیمه دوم با 20 دقیقه تاخیر برگزار شود. در نهایت 4 نفر نیروی پلیس اعزام کردند و بازی شروع شد. بازیکنان آنها جوان بودند و شادی های گلی را انجام دادند که کمی تحریک کننده بود حتی نماینده هیئت فوتبال هم به مربی آنها تذکر داد که رعایت کنند.

سه نفر دستگیر شده اند
گودرزی شروع دعوا را این گونه شرح داد: حوالی دقیقه 80 بود که روی شادی گل تیم تبریز که بازیکنان آنها اقدام به دور زدن زمین کردند تنش بین اعضای دو تیم شروع شد؛ دو بازیکن مرند در این تنش اخراج شدند. من اطلاع ندارم که آنها به داور چه گفتند. بعد از آن بود که نیمکت تیم مرند به نشانه اعتراض به سمت داور هجوم آوردند. ماموران پلیس در حال ورود به ماجرا بودند که عده ای معلوم الحال که من آنها را نه هوادار می دانم و نه عضوی از فوتبال مرند از فنس ها رد شده و وارد زمین شدند. حدود 30-40 بودند که متاسفانه اتفاقاتی را رقم زدند که نباید می افتاد. به هر نحوی بود بازیکنان تیم حریف را از دست این افراد رها کرده و راهی رختکن کردیم. مصدومان را سریعا راهی بیمارستان کردیم؛ تا ساعت 12 در بیمارستان بودیم و سپس در آگاهی حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کردیم. طبق آخرین اخبار 3 نفر در این حادثه دستگیر شده اند و یک نفر هم خود را تحویل داده است.

از رئیس هیئت فوتبال مرند دلیل حضور تماشاگر در شرایطی که هنوز این اجازه از سوی ستاد کرونا صادر نشده است پرسیدیم که او گفت: موقعیت ورزشگاه به گونه ای است که نمی توان از ورود غیرقانونی افراد به ورزشگاه جلوگیری کرد. البته این مشکل در چنین سطحی همه جا وجود دارد. من به عنوان مسئول فوتبال مرند بسیار ناراحت هستم.

منبع: ورزش 3

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • حسن
    1

    یه مشت پسر بچه کله شق را جمع میکنید دنبال یه توپ نتیجش اینه!؟

  • هامون
    0

    باید بپذیریم که بیش از ۷۰ در صد جامعه از مشکلانی روحی وروانی ناشی از فشارهای اقتصادی و تبعیض های مشهود رنج می برد که در میان مدت دچار این عارضه شده اند .

    نظرات شما -
    • مهدیه
      0

      حق حق حق حق....8ساله مردم اون مردم سابق دین دار و خدا ترس نیستن... دلیلشم واضحه چرا

    • هامون
      0

      هامون جان منم با نام هامون چند ساله در خبر فوری هستم . پسوند بگذاریم ، چطوره ؟

  • کامبیزکن
    0

    هجمه بسوی پلیس وباز مقصر کردن نیروی که تمام دنیا به پلیس کشورش افتخار میکند وتو ایران قانون منافع باعث جلوگیری از اختیارات وامکانات قانونی ان شده

  • هموطن
    0

    حرفهای هامون رو قبول دارم شاید بیش از ۷۰درصد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها