یکه‌تازی غیرقانونی مدارس فوتبال در اوج کرونا/ غفلتی که جان می‌ گیرد

در شرایطی که بازگشایی مدارس فوتبال در مناطق نارنجی و قرمز از نظر شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام شده است اما کماکان شاهد فعالیت آن‌ها در این مناطق هستیم.

یکه‌تازی غیرقانونی مدارس فوتبال در اوج کرونا/ غفلتی که جان می‌ گیرد

طبق آخرین دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا در ورزش، مدارس فوتبال با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی صرفا در مناطق زرد امکان فعالیت دارند و برای یک زمین استاندارد فوتبال حداکثر ۳۰ نفر می توانند حضور داشته باشند؛ این در حالی است که فدراسیون پزشکی ورزشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرده که مجوز فعالیت مدارس فوتبال در مناطق نارنجی از نظر رنگ بندی شیوع ویروس کرونا نیز صادر شود که تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

بنابراین تا زمانی که با درخواست فدراسیون پزشکی ورزشی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موافقت نشود، مدارس فوتبال صرفا در مناطق زرد امکان فعالیت دارند و فعالیت آن ها در مناطق نارنجی و قرمز، غیرقانونی است.

نکته مهم و قابل اشاره دیگر اینکه، بر اساس توافق دو طرفه بین فدراسیون پزشکی ورزشی و فدراسیون فوتبال، اجرای پروتکل سلامت و تمام فعالیت‌ها و تصمیمات مربوط به مقابله با کووید ۱۹ در فوتبال بر عهده «ستاد مقابله با کرونا در فوتبال» قرار گرفت تا مرجع اعمال قوانین و پاسخگویی در ارتباط با تمامی مسائل و مشکلات شیوع ویروس کرونا در این رشته ورزشی باشد.

۱۷ خرداد امسال، منصور قنبرزاده، سرپرست وقت دبیرکلی فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به روسای هیات فوتبال استان‌های سراسر کشور اعلام کرد فعالیت مدارس فوتبال کشور با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی بلامانع است. وی همچنین در خصوص از سرگیری فعالیت مدارس فوتبال کشور بیان کرد با توجه به نامه ارسالی از سوی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، فعالیت مدارس فوتبال با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله حضور حداقل نفرات (حداکثر ۳۰ نفر در هر جلسه تمرینی در زمین استاندارد فوتبال)، توجه به تهویه در فضاهای بسته، انجام تست PCR، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از وسایل محافظت فردی، گندزدایی سطوح تماس مشترک بلامانع است.

غیرقانونی بودن فعالیت مدارس فوتبال در مناطق نارنجی و قرمز

این اطلاعیه فدراسیون فوتبال در حالی اعلام شد که ۱۹ اردیبهشت، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرده بود که مدارس فوتبال صرفا در شهرهای با رنگ زرد از نظر شیوع ویروس کرونا مجوز فعالیت دارند و بازگشایی و فعالیت آن‌ها در شهرهای نارنجی و قرمز غیرمجاز است. با این وجود اما با اطلاعیه فدراسیون فوتبال رسما فعالیت تمامی مدارس فوتبال در سراسر شهرهای کشور علی رغم متفاوت بودن شرایط شیوع ویروس کرونا کلید خورد و شاهد بازگشایی و آغاز فعالیت این مدارس در نقاط با رنگ بندی قرمز و نارنجی بودیم که نمونه مشخص آن پایتخت است و در حال حاضر نیز که رنگ تهران از نظر شیوع ویروس کووید ۱۹ قرمز است و شرایط بسیار بحرانی است اما مدارس فوتبال دایر و در حال فعالیت هستند!

غفلت عجیب و خسارت‌بار نظارتی!

سوال قابل طرح در همان زمان این بود که با چه مجوزی، فدراسیون فوتبال دستور بازگشایی مدارس فوتبال در سراسر کشور را صادر کرد تا این‌گونه شاهد فعالیت آن‌ها در تمامی نقاط کشور از نظر رنگ بندی شیوع کرونا باشیم و این تصمیم تا کنون ادامه داشته باشد؟ آیا این اتفاق از سر سهل انگاری صورت گرفت یا با توجه به شروع فصل تابستان و اقبال عمومی خانواده‌ها به ثبت نام فرزندان‌شان در مدارس فوتبال، تعمدی در کار بوده است؟ حتی اگر در گروه بندی مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی نامی از مدارس فوتبال نیامده، به چه علت استعلام لازم در این رابطه از سوی فدراسیون فوتبال گرفته نشد؟

با این وجود اما مساله ای که در حال حاضر بسیار مهم و غیر قابل بخشش به نظر می رسد، عدم نظارت بر فعالیت مدارس فوتبال در مناطق نارنجی و قرمز از سوی ستاد مقابله با کرونا در فوتبال به عنوان ستاد زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است و مشخص نیست به چه علت این مدارس با خیالی آسوده به فعالیت خود در نقاط نارنجی و قرمز رنگ از نظر شیوع ویروس کرونا فعالیت می کنند و هیچ نظارتی و برخوردی از سوی فدراسیون فوتبال در این رابطه با آن ها صورت نمی گیرد؟

چه کسی پاسخگوی ابتلای افراد و کودکان به ویروس کرونا در مدارس فوتبالی است که در نقاط نارنجی و قرمز به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند و اگر خدای نکرده در اثر ابتلا جانی از دست برود چه کسی مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت؟ به نظر می رسد حال که فدراسیون فوتبال پنبه در گوش کرده و در این رابطه قصد هیچ تصمیم گیری و واکنشی ندارد و مدارس فوتبال را در تابستان اخیر به جولانگاه بی قانونی تبدیل کرده است. ستاد مقابله با کرونا در ورزش باید نسبت به این رویه غلط ورود کرده و نسبت به انفعال ستاد مقابله با کرونا واکنش نشان دهد چرا که ثمره ای جز بازی با جان انسان ها به همراه ندارد!

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها